Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del
Offentligt
2292703_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
30. november 2020
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 69 (Alm. del) af 26.
november 2020
Spørgsmål
Vil ministeren oversende talepapir fra åbent samråd den 26. november 2020 om
Nordsøbeskatningen, jf. FIU alm. del - samrådsspørgsmål B.
Svar
Hermed vedhæftes talepapir. Det bemærkes, at det det talte
ord gælder og talepapiret blot vedhæftes til orientering.
Start på talepapir:
Åbent samråd i Finansudvalget vedr. samrådsspørgsmål B d.
26. november om merprovenu fra
Aftale om harmonisering af be-
skatning i Nordsøen (2013)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for udviklingen i merprovenuet fra Aftale om
harmonisering af beskatning i Nordsøen (2013) og ministerens forvent-
ning til, hvordan indtægterne vil udvikle sig i fremtiden i forhold til de
forudsætninger, som indgik i aftalen om Togfonden?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V)
og Christoffer Aagaard Melson (V).
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 69: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 26/11-20 om Nordsøbeskatningen, til finansministeren
Side 2 af 9
[Indledning og baggrund]
Tak for invitationen til dette samråd, som sker på foran-
ledning af et spørgsmål fra Troels Lund Poulsen og Chri-
stoffer Aagaard Melson fra Venstre.
Troels Lund Poulsen og Christoffer Aagaard Melson øn-
sker en redegørelse for, hvordan det forventede merpro-
venu fra
Aftale om harmonisering af beskatning i Nordsøen
(2013) har udviklet sig i forhold til de forudsætninger, som
indgik i aftalen om Togfonden.
Før jeg svarer på det konkrete spørgsmål, vil jeg gerne
ridse baggrunden op:
I januar 2012 nedsatte den daværende regering et tværmi-
nisterielt udvalg, der skulle gennemføre et serviceeftersyn
af vilkårene for olie- og gasindvinding i Nordsøen.
En af konklusionerne i dette serviceeftersyn var, at de
gamle beskatningsregler i Nordsøen gav betydelige forvrid-
ninger af selskabernes investeringsbeslutninger.
Det betød, at statens provenu og selskabernes udbytte af
ressourcerne i Nordsøen samlet set ville blive mindre, end
hvad der ellers var muligt.
Konkret pegede serviceeftersynet på, at en harmonisering
af beskatningen i Nordsøen ville medføre et forventet ak-
kumuleret statslige merprovenu på 28�½ mia. kr.
På den baggrund besluttede den daværende regering
sammen med Enhedslisten og Dansk Folkeparti
i 2013
at gennemføre en omlægning af beskatningen i Nordsøen.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 69: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 26/11-20 om Nordsøbeskatningen, til finansministeren
Side 3 af 9
Dermed ville beskatningen blive ensartet, og udvindingen
af olie og gas ville blive samfundsøkonomisk mere renta-
bel.
Ved samme aftale besluttede regeringen og aftalepartierne,
at det forventede statslige merprovenu ved harmoniserin-
gen af beskatningen
altså de ca. 28�½ mia. kr.
skulle af-
sættes til kollektiv trafik.
Formålet var at sikre, at provenuet skulle komme dan-
skerne til gavn.
Aftalepartierne noterede sig dengang
og nu citerer jeg
”at eventuelle afvigelser mellem det realiserede og forud-
satte merprovenu fra harmoniseringen af Nordsø-beskat-
ningen vil blive håndteret i forbindelse med den løbende
tilrettelæggelse af finanspolitikken.”
Det afsatte budget til investeringer i kollektiv trafik blev
altså ikke bundet fast til de realiserede indtægter fra Nord-
søen.
Eller sagt lidt enklere: Vores investeringer i kollektiv trafik
er ikke afhængige af, om de indtægter, vi får fra Nordsøen,
svarer til den forventning, som Finansministeriet havde i
2013.
Og togdriften i Danmark er ikke fasttømret til tilfældige
udsving i olieprisen.
Dertil kommer, at der ikke eksisterer en egentlig fond, som
indtægterne fra Nordsøen tilgår.” Togfonden” består der-
imod blot af budgetterede udgifter til investering i kollektiv
trafik.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 69: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 26/11-20 om Nordsøbeskatningen, til finansministeren
Side 4 af 9
[Svar]
Og lad mig så på denne baggrund gentage spørgsmålet for
samrådet i dag: Hvordan har det forventede merprovenu
fra
Aftale om harmonisering af beskatning i Nordsøen
(2013) æn-
dret sig, siden aftalen blev indgået?
Som Troels Lund Poulsen og Christoffer Aagaard Melson
sandsynligvis er bekendt med, genberegner Finansministe-
riet ikke tidligere indgåede aftaler løbende.
Jeg antager, at interessen for de forventede indtægter fra
aftalen følger af det markante fald i olieprisen, der er sket
fra i 2013, hvor aftalen blev lavet, og indtil i dag.
Helt konkret antog Finansministeriet i forbindelse med
Af-
tale om harmonisering af beskatning i Nordsøen
(2013), at oliepri-
sen i 2042 ville være tæt på 1.400 kr. pr. tønde.
Ved seneste fremskrivning fra august 2020 forventede Fi-
nansministeriet en oliepris i 2042 på omtrent 800 kr. pr.
tønde.
Altså et fald i den forventede oliepris på godt 40 pct.
Det er åbenlyst, at et så markant fald i den forventede olip-
ris vil have væsentlige konsekvenser for det forventede
merprovenu fra
Aftale om harmonisering af beskatning i Nord-
søen.
Da aftalen blev indgået i 2013, blev der gennemført en føl-
somhedsanalyse af konsekvenserne ved ændrede oliepriser.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 69: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 26/11-20 om Nordsøbeskatningen, til finansministeren
2292703_0005.png
Side 5 af 9
Den indikerede, at et fald i oliepriserne på 30 pct. vil om-
trent
halvere
det forventede merprovenu fra harmonise-
ringen.
Siden følsomhedsanalysen blev gennemført i 2013, er der
dog sket betydelige ændringer i blandt andet produktions-
prognoser samt investeringsforventninger i oliesektoren.
Derfor kan vi ikke længere anse de gamle følsomshedsbe-
regninger for retvisende.
Finansministeriet har
ikke
genberegnet den tidligere aftale.
Men den markant lavere forventede oliepris betyder
alt
andet lige
et væsentlig fald i det forventede merprovenu i
aftalen.
[Og hvad betyder dette så for den kollektive trafik?]
Og nu følger spørgsmålet selvfølgelig: Hvis merprovenuet
fra aftalen i 2013 er lavere end forventet, vil det så få nega-
tive konsekvenser for investeringerne i den kollektive tra-
fik gennem Togfonden?
Her er det entydige og meget klare svar:
Nej.
De realiserede indtægter fra Nordsøen påvirker ikke inve-
steringerne i den kollektive trafik.
Som jeg nævnte for lidt siden, blev det afsatte budget til in-
vesteringer i kollektiv trafik ved aftalen ikke bundet til de
faktiske realiserede indtægter fra Nordsøen.
Eller med andre ord: Vores investeringer i kollektiv trafik
er ikke afhængige af, om de indtægter, vi får fra Nordsøen,
svarer til den forventning, som Finansministeriet havde i
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 69: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 26/11-20 om Nordsøbeskatningen, til finansministeren
Side 6 af 9
2013.
[Er der nu hul i statskassen?]
Så er der måske nogen, der sidder med en ny bekymring.
Nemlig: Er der så hul i statskassen, når de forventede ind-
tægter fra Nordsøen falder, mens investeringerne i kollek-
tiv trafik fortsætter?
Her er det entydige og meget klare svar igen nej:
Nej.
Sta-
tens finanser er grundlæggende sunde og holdbare.
Det er et helt generelt princip for økonomiske aftaler om
øgede offentlige udgifter, at der skal anvises finansiering fx
gennem øget beskatning, hvis aftalen ikke skal finansieres
af råderummet.
Det, at der peges på finansiering i en politisk aftale, må
ikke forveksles med, at særlige finansieringskilder er øre-
mærket til bestemte udgiftsposter i al fremtid.
Dette princip gælder, uanset om en siddende regering har
undervurderet eller overvurderet særlige finansieringskil-
der.
Tag fx den netop indgåede aftale om tidlig pension. Her
har aftalepartierne finansieret retten til tidlig pension ved
bl.a. at indføre et nyt samfundsbidrag fra bankerne.
Hvis bankerne nu viser sig at få et større overskud end for-
udsat i aftalen, så vil dette
ikke
indebære en automatisk
udvidelse af den tidlige pension. Sådan fungerer økonomi-
ske aftaler ikke.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 69: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 26/11-20 om Nordsøbeskatningen, til finansministeren
Side 7 af 9
På samme måde er der heller ikke tale om, at staten juste-
rer sine investeringer i den kollektive trafik på baggrund af
udviklingen i olieprisen.
Helt generelt gælder det, at rammen til offentlige investe-
ringer
herunder også investeringerne i kollektiv trafik
udmøntes med udgangspunkt i de årlige finanslove og
økonomiaftalerne med kommuner og regioner.
Alle offentlige investeringer finansieres år til år inden for
denne ramme, uanset udviklingen i indtægterne fra Nord-
søen.
Dette gælder også baneprojekter i regi af Togfonden.
[Hvordan foregår statens budgettering?]
Det er en grundbetingelse i arbejdet med økonomiske
prognoser og fremskrivninger, at man ikke kan forudsige
fremtiden perfekt.
Finaministeriet offentliggør løbende en række prognoser
og fremskrivninger af dansk økonomi, som ligger til grund
for budgetteringen af statens udgifter. Disse udarbejdes på
baggrund af den nyeste tilgængelige information og vil na-
turligvis være behæftet med usikkerhed.
Ministeriernes embedsfolk gør deres bedste for at ramme
rigtigt
Vi sørger også for, at de forudsætninger, vi lægger ind i vo-
res budgettering, og vores regnemetoder løbende gennem-
gås af eksterne eksperter
i De Økonomiske Råd (Vis-
mændene), der har rollen som finanspolitisk ”vagthund”.
Dertil kommer de mange tænketanke og forskere, der
jævnligt går Finansministeriets beregninger efter i søm-
mene.
Nogle gange budgetteres en indtægtskilde for højt, og an-
dre gange for lavt
men Finansministeriet har altid og vil
altid forsøge at forudsige indtægter
og udgifter
efter
bedste evne.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 69: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 26/11-20 om Nordsøbeskatningen, til finansministeren
Side 8 af 9
Ændringer i de samlede skøn for indtægter og udgifter op-
dateres i forbindelse med Økonomisk Redegørelse 3 gange
om året. Ved fastlæggelse af råderummet tages der højde
for de løbende revisioner af skøn i de strukturelle indtæg-
ter og udgifter.
Hvis de overordnede strukturelle indtægter udvikler sig
svagere end det forventedes, bliver råderummet for fremti-
dige finanspolitiske initiativer reduceret og omvendt hvis
det strukturelle indtægtsgrundlaget udvikler sig mere gun-
stigt end forventet vil råderummet blive forøget.
Den løbende tilrettelæggelse af finanspolitikken sikrer såle-
des, at de offentlige finanser holder sig inden for det spor,
som er lagt frem i forbindelse med de mellemfristede pla-
ner.
Det er denne styring af de offentlige finanser som sikrer at
vi løbende har sunde offentlige finanser - også selvom der
er usikkerhed på de enkelte udgifts- og indtægtsposter..
[Afrunding]
For at summere op: Finansministeriet har som nævnt
ikke
opdaterede beregninger af det forventede provenu fra
Nordsøen.
Men
alt andet lige
betyder udsigten til en lavere oliepris i
2042 end tidligere forventet, at statens provenu fra olie-
produktionen i Nordsøen vil være
mindre,
end det blev
forudsat, da aftalen om Togfonden blev indgået i 2013.
Det medfører dog
ikke
et tilsvarende fald i investeringerne
i kollektiv trafik gennem Togfonden.
Derimod bliver investeringer i offentlig transport finansie-
ret ud fra de overordnede økonomiske rammer.
Ændringer i olieprisen har altså
ikke
betydning for den al-
lerede afsatte finansiering til investeringerne i kollektiv tra-
fik.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 69: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 26/11-20 om Nordsøbeskatningen, til finansministeren
Side 9 af 9
Med Venlig Hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister