Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del
Offentligt
2511424_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
11. januar 2022
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 460 (Alm. del) af 28.
september 2021 stillet efter ønske fra Alex Vanopslagh (LA)
Spørgsmål
Vil ministeren vurdere effekterne af DIs 2030-plan
fra september 2021 (”Er-
hvervslivets bud på fremtidens Danmark”), herunder effekter på de offentlige fi-
nanser, arbejdsudbud og BNP i 2030? Der bedes redegjort for effekterne af hvert
enkelt forslag, og for de samlede effekter af planen.
Svar
En oversigt over DIs reformforslag og Finansministeriets vurdering af de enkelte
forslag fremgår af tabel 1. Der er kun udarbejdet skøn for de forslag, der på for-
hånd kan vurderes konkret med afsæt i ministeriernes regnemetoder, ligesom det
fx også var tilfældet med
Svar på Finansudvalgets spørgsmål 314 af 21. maj 2021
om
DAs reformudspil fra maj 2021 og
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 428 (Alm.
del) af 31. august 2021
om FHs reformudspil fra august 2021.
Oversigten over DIs reformforslag og Finansministeriets vurdering af DIs 2030-
plan er baseret på de forslag og den tilhørende beskrivelse, der fremgår af DIs me-
todenotater offentliggjort på www.di.dk/2030. For et overblik over de samlede
prioriteringer og finansiering i DIs 2030-plan henvises til figur på side 16 i DIs
2030-plan.
DIs 2030-plan
Erhvervslivets bud på fremtidens Danmark
præsenterer en lang række
forslag, som DI vurderer, har en
samlet
virkning på strukturel beskæftigelse på
ca. 77.500 fuldtidspersoner i 2030,
jf. tabel "Effekt af tiltag
effekt på beskæftigelse,
2030" på side 69 i DIs 2030-plan.
DI vurderer, at de samlede tiltag i deres 2030-plan
skønnes at øge den
private beskæftigelse
i 2030 med omkring 110.000 fuldtids-
personer,
jf. side 16 i DIs 2030-plan.
Det afspejler, at DI i deres beregning af virk-
ningen på den private beskæftigelse
ud over beskæftigelsesvirkningen af DIs re-
formforslag på ca. 77.500 fuldtidspersoner
også indregner, at DI i sin 2030-plan
prioriterer en afdæmpet offentlig forbrugsvækst. DI vurderer, at dette reducerer
den offentlige beskæftigelse med godt 40.000 fuldtidspersoner i 2030 og dermed
frigør tilsvarende arbejdskraft fra den offentlige til den private sektor,
jf. Baggrunds-
notat om beregningerne af arbejdsmarkedsforslag i DIs 2030-plan.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 460: MFU spm. om ministeren vil vurdere effekterne af DIs 2030-plan fra september 2021, til finansministeren
2511424_0002.png
Side 2 af 21
I forhold til Finansministeriets vurdering bemærkes det, at en række af DIs forslag
ikke på forhånd kan vurderes med afsæt i ministeriernes regnemetoder. Når for-
slag ikke kan vurderes på forhånd, kan det generelt skyldes, at der ikke er tilstræk-
kelig empirisk evidens med tilhørende regnemetoder for forslagenes virkning, eller
at forslagene ikke er tilstrækkeligt konkrete til at foretage en egentlig vurdering. I
sådanne tilfælde vil forslagenes virkning (såfremt forslagene vedtages) indgå i de
løbende vurderinger af dansk økonomi og de offentlige finanser, i takt med at
virkningerne optræder.
Denne skelnen mellem, hvad der på forhånd kan indregnes, og hvad der først ind-
regnes, når virkninger realiseres, gør sig i det aktuelle tilfælde gældende for største-
delen af de initiativer, som DI foreslår på arbejdsmarkedsområdet. I disse tilfælde
har det ikke været muligt at beregne beskæftigelsesvirkningen mv. af forslagene
med afsæt i ministeriernes metoder, og virkningen af disse forslag indgår derfor
ikke i Finansministeriets kvantitative skøn.
DI har for flere af disse forslag foretaget skøn for de mulige beskæftigelsesvirk-
ninger, som er dokumenteret i DIs metodenotater. DI har derudover for nogle
forslag udarbejdet en potentialeberegning (dvs. ikke et egentligt skøn, men en illu-
stration af et potentiale), herunder fx forslagene om "10
forslag til at sænke ledigheden
for akademiske dimittender",
"centraliseret
visitation af førtidspension"
og "k
ommuner og regio-
ner skal reducere sygefraværet".
Positive arbejdsudbudseffekter, som ligger ud over det, der kan indregnes på for-
hånd, vil isoleret set styrke de offentlige finanser. Det vil dog i tråd med forsigtig-
hedsprincippet i budgetloven først være muligt at disponere over sådanne midler,
når de positive effekter på beskæftigelsen og de offentlige finanser kan konstate-
res. Sådanne effekter indregnes dermed først i de mellemfristede fremskrivninger i
takt med, at de indtræder.
DI har i deres 2030-plan valgt
ud fra et forsigtighedsprincip
ikke at prioritere
den fulde provenuvirkning, som DI selv vurderer, at deres reformforslag på ar-
bejdsmarkedsområdet kan indebære.
1
I stedet afsættes en reserve på 7 mia. kr..
Det afspejler, at
"DI mener først at hele provenuet fra vores arbejdsmarkedsreformer skal
kunne disponeres, når virkningerne viser sig.".
Finansministeriet finder en samlet beskæftigelsesvirkning af DIs reformforslag
som på forhånd kan vurderes konkret med afsæt i ministeriernes regnemetoder
på ca. 33.000 fuldtidspersoner i 2030. Det skal ses i forhold til DIs vurdering af de
samme forslag på samlet set ca. 34.000 fuldtidspersoner.
Når der hertil lægges de forslag, som ministerierne ikke på forhånd kan vurdere
kvantitativt, vurderer DI, at deres samlede forslag har en virkning på strukturel
1
Det omfatter provenuvirkningen af følgende forslag:
"Kontanthjælpsmodtagere skal som udgangspunkt være jobpa-
rate", "Unge under 30 år skal kunne vurderes jobparate", "Flere brobygningsforløb for unge kontanthjælpsmodtagere", "Flere
fritidsjob", "Økonomisk tilskyndelse til at øge timetallet på fleksjob", "Centraliseret visitation og revurdering af førtidspension",
"Kommuner og regioner reducere sygefraværet blandt medarbejdere" og "10 forslag til at sænke ledigheden for dimittender".
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 460: MFU spm. om ministeren vil vurdere effekterne af DIs 2030-plan fra september 2021, til finansministeren
Side 3 af 21
beskæftigelse på ca. 77.500 fuldtidspersoner i 2030,
jf. tabel 1.
Denne ekstra be-
skæftigelsesvirkning i DIs opgørelse (inkl. potentialer) vedrører især forslagene på
arbejdsmarkedsområdet, herunder blandt andet forslag vedrørende aktivering og
aktive indsatser, nemmere adgang for udenlandsk arbejdskraft under beløbsord-
ningen mv., samt at kommuner og regioner skal udbyde flere fuldtidsstillinger og
reducere sygefraværet. Hertil kommer blandt andet forslag på SU-området, som
DI ventes at præsentere nærmere i et senere udspil.
I DIs plan indgår også
ud over de reformforslag, der påvirker den strukturelle
beskæftigelse
en virkning på den private beskæftigelse af, at DI i deres 2030-plan
prioriterer en afdæmpet offentlig forbrugsvækst,
jf. ovenfor.
DI prioriterer således
en gennemsnitlig offentlig forbrugsvækst på ca. 0,4 pct. om året,
jf. side 94 i DIs
2030-plan.
Med afsæt i Finansministeriets beregningstekniske forudsætninger for
udviklingen i den offentlige beskæftigelse og en forudsat offentlig forbrugsvækst
på 0,4 pct. årligt fra 2022 til 2030 vurderes den offentlige beskæftigelse bereg-
ningsteknisk at være knap 40.000 fuldtidspersoner lavere i 2030 end i Finansmini-
steriets seneste fremskrivning i
Opdateret 2025-forløb,
august 2021.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 460: MFU spm. om ministeren vil vurdere effekterne af DIs 2030-plan fra september 2021, til finansministeren
2511424_0004.png
Tabel 1
Finansministeriets vurdering af virkning på strukturel beskæftigelse, BNP og offentlige finanser i 2030 af reformforslagene præsenteret i DIs metodenotater
Forslag
Strukturel
beskæftigelse
(1.000 fuldtids-
personer)
Skatteforslag
Tiltag i kapitel 6 "Vi skal kunne konkurrere"
Forslag der understøtter danske virksom-
heder og job via omkostningsniveauet
16,1
0,8
53,1
6,1
-24,5
-6,3
-
-
-
-
-
-
En afskaffelse af NOx-afgiften skønnes at medføre en øget udledning
af NOx i Danmark. Det vil medføre øgede skadesomkostninger for
sundhed og miljø. Afskaffes NOx-afgiften kan det være nødvendigt
med anden og mere belastende regulering for at indfri internationale
krav. Afskaffelsen af NOx-afgiften vil som udgangspunkt være forbun-
det med et samfundsøkonomisk tab, da den skønnes mindre end de
-0,1 eksterne omkostninger.
Derudover skønnes en afskaffelse af NOx-afgiften at medføre et lille,
men øget energiforbrug, herunder en stigning i forbrug af benzin og
diesel, samt hjemtaget grænsehandel. Et øget forbrug af benzin og
diesel vil indebære en stigning i udledningen af CO
2
og dermed gå i
mod 70 pct.-målet.
Betaling af arbejdsskadeafgift er knyttet til en overordnet brancheforde-
ling, hvorfor en afskaffelse af arbejdsskadeafgiften vil påvirke virksom-
heder og brancher forskelligt. Virksomheder i belastede brancher beta-
ler højere afgift end virksomheder i mindre belastede brancher.
- Afskaffelse af arbejdsskadeafgift
0,1
0,1
-0,5
0,1
0,1
-0,4 En branche kan få reduceret sin afgiftsbetaling, men det kræver koordi-
nering mellem virksomheder i branchen, eller at branchen har få store
virksomheder, hvor de reducerede arbejdsskader kan slå mærkbart
igennem på afgiftsbetalingen. Afgiften vurderes derfor at have relativ
lav betydning i forhold til incitamentet til at reducere omfanget af ar-
bejdsskader for den enkelte virksomhed.
En afskaffelse af dækningsafgiften for erhvervsejendomme vil inde-
bære en lempelse for virksomheder beliggende i kommuner, der op-
kræver dækningsafgift. Det er overvejende kommuner beliggende i Re-
gion Hovedstaden og enkelte andre større byer, der opkræver dæk-
ningsafgift.
-1,5
En afskaffelse af dækningsafgiften for erhvervsejendomme skønnes at
medføre et mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 1,5 mia.
kr. i 2022 omtrent svarende til det forventede mindreprovenu i 2030.
DIs vurdering
Virkning på
BNP (mia. kr.,
2021-priser)
Virkning på
Strukturel
primær beskæftigelse
offentlig saldo (1.000 fuldtids-
(mia. kr.,
personer)
2022-priser)
Finansministeriets vurdering
Virkning på of-
fentlig saldo
Virkning på
efter tilbage-
BNP (mia. kr.,
Bemærkning til vurdering af forslag
løb og adfærd
2021-priser)
(mia. kr.,
2022-priser)
1)
- Afskaffelse af NOx-afgiften
0,0
0,0
-0,1
0,0
0,0
- Afskaffelse af dækningsafgiften
0,2
1,9
-1,1
-
-
- Gradvis normalisering af reglerne for virk-
somhedernes restaurationsmoms
0,2
0,3
-1,2
0,2
0,3
Skatteministeriet regner ikke med arbejdsudbudsvirkninger af dæk-
ningsafgiften.
Det nuværende begrænsede fradrag er bl.a. begrundet med, at er-
-1,3 hvervsmæssige restaurationsbesøg indeholder et element af privatfor-
brug. En forhøjelse af fradraget vil derfor øge incitamentet til at erstatte
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 460: MFU spm. om ministeren vil vurdere effekterne af DIs 2030-plan fra september 2021, til finansministeren
2511424_0005.png
Side 5 af 21
Tabel 1
Finansministeriets vurdering af virkning på strukturel beskæftigelse, BNP og offentlige finanser i 2030 af reformforslagene præsenteret i DIs metodenotater
Forslag
Strukturel
beskæftigelse
(1.000 fuldtids-
personer)
DIs vurdering
Virkning på
BNP (mia. kr.,
2021-priser)
Virkning på
Strukturel
primær beskæftigelse
offentlig saldo (1.000 fuldtids-
(mia. kr.,
personer)
2022-priser)
Finansministeriets vurdering
Virkning på of-
fentlig saldo
Virkning på
efter tilbage-
BNP (mia. kr.,
Bemærkning til vurdering af forslag
løb og adfærd
2021-priser)
(mia. kr.,
2022-priser)
1)
beskattet lønindkomst med erhvervsmæssigt indkøbte restaurations-
ydelser. Forslaget vil desuden give strukturel støtte til restaurations-
branchen.
Dansk Industri anfører ikke præcis, hvilke skatter og afgifter puljen skal
sænke, og det er derfor ikke muligt at beregne en konkret virkning på
- beskæftigelse og BNP. Afhængig af udformningen må det imidlertid
forventes at have positive effekter på beskæftigelse og BNP.
Overordnet skal en udvidelse af BoligJobordningen ses i lyset af kon-
junktursituationen og beskæftigelsen blandt håndværkere i Danmark.
Aktuelt er beskæftigelsen blandt håndværkere historisk høj.
Forslaget forstås således, at beløbsgrænsen fastlægges på 25.000 kr.
årligt, og at en afskaffelse af positivlisten svarer til en tilbagerulning af
indskrænkelserne fra 2016.
Forslaget indeholder følgende elementer:
1) En fælles beløbsgrænse på 25.000 kr., 2) mulighed for at opspare
fradrag over 3 år, og 3) afskaffelse af positivlisten.
Forslaget skønnes at medføre et mindreprovenu efter tilbageløb og ad-
færd på ca. 0,9 mia. kr. årligt.
Afgifter på lastbiler er i dag fastsat betydeligt under de
samfundsøkonomiske omkostninger, der opstår som følge af
lastbilstrafikken. Derved vil der være væsentlige samfundsøkonomiske
fordele ved at indføre en kilometerbaseret vejafgift for lastbiler, som
aftalt i
Aftale om Grøn omstilling af vejtransport.
Afgiften pålægges
både nationale og internationale lastbiler. Det er forudsat, at afgiften
skal indbringe et merprovenu på 1 mia. kr. i 2030.
- Afskaffelse af kilometerbaseret vejafgift
0,1
0,2
-1,0
-
0,5
-1,0
Der udestår en endelig model for afgiften, hvorfor det ikke er muligt at
skønne over den endelige virkning på den strukturelle beskæftigelse
og BNP ved at afskaffe den. Der er dog skønnet over en BNP-virkning
(produktivitet) med udgangspunkt i det forudsatte merprovenu. Da der
udestår en endelig model er vurderingen behæftet med usikkerhed og
er under konsolidering.
DI foreslår en tilbagerulning af indførelsen af loft over fradrag for høje
lønninger og en forhøjet selskabsskat for den finansielle sektor, der
indgår som finansiering i
Aftale om en ny ret til tidlig pension.
Desuden
-2,4 foreslår DI, at indførelsen af lagerbeskatning af selskabers ejendoms-
avancer skal justeres, så skatten først skal betales, når den reelle ejer
afstår ejendommen.
- Pulje til sanering af skatter og afgifter
0,1
0,1
-0,5
-
-
- Forbedring af BoligJobordningen
0,0
0,0
-0,5
0,6
-
-0,9
- Tilbagerulning af finansieringselementer i af-
tale om ret til tidlig pension
0,0
3,4
-1,4
0,3
3,4
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 460: MFU spm. om ministeren vil vurdere effekterne af DIs 2030-plan fra september 2021, til finansministeren
2511424_0006.png
Side 6 af 21
Tabel 1
Finansministeriets vurdering af virkning på strukturel beskæftigelse, BNP og offentlige finanser i 2030 af reformforslagene præsenteret i DIs metodenotater
Forslag
Strukturel
beskæftigelse
(1.000 fuldtids-
personer)
DIs vurdering
Virkning på
BNP (mia. kr.,
2021-priser)
Virkning på
Strukturel
primær beskæftigelse
offentlig saldo (1.000 fuldtids-
(mia. kr.,
personer)
2022-priser)
Finansministeriets vurdering
Virkning på of-
fentlig saldo
Virkning på
efter tilbage-
BNP (mia. kr.,
Bemærkning til vurdering af forslag
løb og adfærd
2021-priser)
(mia. kr.,
2022-priser)
1)
Det bemærkes, at det er tvivlsomt om det er muligt at udforme en
model, hvor selskabers ejendomsavancer realisationsbeskattes, og
hvor der samtidig effektivt dæmmes op for muligheden for at undgå
avancebeskatning. Forslaget vurderes derfor reelt at indebære en fuld
tilbagerulning af indførelsen af lagerbeskatning af ejendomsavancer,
hvilket er lagt til grund for besvarelsen.
Forslag der fremmer adgang til kapital og
skaber grobunden for næste generation af
vindervirksomheder
3,6
25,7
-8,5
-
-
-
En reduktion af selskabsskattesatsen fra 22 pct. til 15 pct. vurderes at
indebære et umiddelbart mindreprovenu på 19,3 mia. kr. og et
mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd på 11,0 mia. kr. årligt i 2022-
niveau. En nedsættelse af selskabsskattesatsen til 15 pct. at skønnes
at øge strukturelt BNP med i størrelsesordenen 18,8 mia. kr. i 2021-
niveau.
Effekten på det strukturelle arbejdsudbud skønnes at svare til ca. 1.700
fuldtidspersoner. I vurderingen af effekterne er medregnet, at
-11,0 selskabsskattelempelser øger investeringsomfanget og dermed
kapitalapparatet. Et højere kapitalapparat pr. indbygger fører til en
stigning i arbejdsproduktiviteten og reallønnen.
En nedsættelse af selskabsskattesatsen skal desuden ses i
sammenhæng med det øvrige skattesystem, herunder beskatningen af
hovedaktionærer, der kan vælge at tage arbejdsindkomst ud af
selskaberne i form af udbytte frem for løn. Der er ikke taget højde for
hovedaktionærers indkomsttransformation i provenuskønnet.
Overordnet vil en del forsknings- og udviklingsprojekter være forbundet
med såkaldte positive eksternaliteter, dvs. at der er en positiv
afsmittende effekt på andre virksomheders produktivitet af frembragt
ny viden. FoU er imidlertid allerede i dag subsidieret i betydeligt
omfang, herunder via offentlig uddannelse af forskere, direkte støtte til
forskning og støtte gennem skattesystemet.
- Konkurrencedygtig selskabsskat
2,1
21,0
-5,6
1,7
18,8
- Øget FoU-fradrag og styrkede FoU-skatte-
kreditter
0,2
1,5
-1,2
0,2
2,0
-1,6
En forhøjelse af fradraget for FoU må dog forventes isoleret set at
have en positiv effekt på produktiviteten. Denne del af forslaget
skønnes at medføre et mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd på
ca. 900 mio. kr. årligt, samt at øge arbejdsudbuddet med ca. 150
fuldtidspersoner.
Regeringen har i udspillet
Danmark kan mere I
foreslået at forhøje fra-
draget for FoU permanent til 130 pct.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 460: MFU spm. om ministeren vil vurdere effekterne af DIs 2030-plan fra september 2021, til finansministeren
2511424_0007.png
Side 7 af 21
Tabel 1
Finansministeriets vurdering af virkning på strukturel beskæftigelse, BNP og offentlige finanser i 2030 af reformforslagene præsenteret i DIs metodenotater
Forslag
Strukturel
beskæftigelse
(1.000 fuldtids-
personer)
DIs vurdering
Virkning på
BNP (mia. kr.,
2021-priser)
Virkning på
Strukturel
primær beskæftigelse
offentlig saldo (1.000 fuldtids-
(mia. kr.,
personer)
2022-priser)
Finansministeriets vurdering
Virkning på of-
fentlig saldo
Virkning på
efter tilbage-
BNP (mia. kr.,
Bemærkning til vurdering af forslag
løb og adfærd
2021-priser)
(mia. kr.,
2022-priser)
1)
Hvis det overnormale fradrag skal kunne udbetales som en
skattekredit, vil det indebære en grundlæggende omlægning af både
det overnormale fradrag for FoU og skattekreditordningen. Det vil bl.a.
medføre, at de underskud fra FoU, der i dag bliver udbetalt som
skattekreditter, forhøjes svarende til det overnormale fradrag. På det
grundlag skønnes et yderligere mindreprovenu på ca. 300 mio. kr.
(efter tilbageløb og adfærd) samt et øget arbejdsudbud på ca. 50
personer.
Hvis loftet over skattekreditter samtidig fjernes, vil det yderligere
medføre et mindreprovenu på ca. 350 mio. kr. efter tilbageløb og
adfærd samt et øget arbejdsudbud på ca. 50 personer.
Det bemærkes, at de to foreslag må forventes at øge risikoen for
misbrug af ordningen og dermed øge behovet for kontrol.
Underskudsbegrænsningsreglen skal ses i lyset af, at den begrænser
selskabernes muligheder for at reducere dansk skat ved at placere un-
derskud i Danmark.
En ophævelse af underskudsbegrænsningsreglen vil øge symmetrien i
den skattemæssige behandling af overskud og underskud for selska-
ber. En afskaffelse af underskudsbegrænsningsreglen vil dermed øge
tilskyndelsen til at investere i danske selskaber og særligt øge incita-
mentet til at investere i aktiviteter med større risiko og højt forventet af-
-0,1
kast, fx i opstartsvirksomheder eller investeringer forbundet med forsk-
nings- og udviklingsaktiviteter, der indebærer underskud i en vis peri-
ode, før investeringen giver overskud.
En afskaffelse af underskudsbegrænsningsreglen skønnes med usik-
kerhed at medføre et varigt mindreprovenu på knap 150 mio. kr. efter
tilbageløb og adfærd. Mindreprovenuet vil være større på kort sigt. For-
slaget vil have en begrænset positiv virkning på arbejdsudbuddet.
Virksomheder har ikke fradrag for udgifter til rådgivere mv. forbundet
med etablering af nye virksomheder og udvidelse af eksisterende virk-
somheders forretningsområder. Indførelse af fradrag for eksterne råd-
givningsudgifter vil indebære en målrettet lempelse af skatten for nye
(iværksætter)virksomheder og etablerede virksomheder, der ønsker at
-0,2 udvide deres forretning på nye områder. Initiativet kan derfor have po-
sitive virkninger på vækst og dynamik i danske virksomheder.
Forslaget skønnes med usikkerhed at medføre et varigt mindreprovenu
på knap 250 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd. Forslaget vil have en
begrænset positiv virkning på arbejdsudbuddet.
- Ophævelse af begrænsning på at udnytte
underskud
0,0
0,1
0,0
0,0
0,1
- Fradrag for eksterne lønomkostninger til ud-
videlse, indskrænkning og omstrukturering
0,0
0,3
-0,3
0,0
0,2
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 460: MFU spm. om ministeren vil vurdere effekterne af DIs 2030-plan fra september 2021, til finansministeren
2511424_0008.png
Side 8 af 21
Tabel 1
Finansministeriets vurdering af virkning på strukturel beskæftigelse, BNP og offentlige finanser i 2030 af reformforslagene præsenteret i DIs metodenotater
Forslag
Strukturel
beskæftigelse
(1.000 fuldtids-
personer)
DIs vurdering
Virkning på
BNP (mia. kr.,
2021-priser)
Virkning på
Strukturel
primær beskæftigelse
offentlig saldo (1.000 fuldtids-
(mia. kr.,
personer)
2022-priser)
Finansministeriets vurdering
Virkning på of-
fentlig saldo
Virkning på
efter tilbage-
BNP (mia. kr.,
Bemærkning til vurdering af forslag
løb og adfærd
2021-priser)
(mia. kr.,
2022-priser)
1)
DI foreslår, at virksomheder der generationsskiftes med skattemæssig
succession, skal have retskrav på en skematisk værdiopgørelse samt
et forsigtighedsnedslag i beskatningsgrundlaget. Desuden skal der gi-
ves adgang til fuld passivpost, så der ikke skal betales arveafgift af den
udskudte avanceskat.
Et retskrav på skematisk værdiopgørelse inkl. forsigtighedsnedslag og
adgang til fuld passivpost vil medføre, at disse virksomheder potentielt
værdiansættes langt under deres faktiske handelsværdi. Forslaget
skønnes med betydelig usikkerhed at medføre et mindreprovenu efter
tilbageløb og adfærd på i størrelsesordenen �½-1 mia. kr.
- Bedre skattevilkår for generationsskifte
0,2
0,2
-0,9
0,0
0,0
-0,5 til -1
3)
Forslaget vil indebære en uensartet bo- og gaveafgift på tværs af akti-
ver, hvor afgiften er lavere, hvis en erhvervsvirksomhed overdrages til
nærtstående, end hvis virksomheden sælges til en ekstern køber, og
salgssummen efter avancebeskatning overdrages til nærtstående.
Forslaget kan svække virksomhedernes vækstmuligheder efter over-
dragelse, hvis det er den særligt lempelige bo- og gaveafgift, der afgør,
at virksomheden bliver overdraget til arvinger frem for at blive solgt til
professionelle investorer. Empiriske studier viser, at produktiviteten og
rentabiliteten i gennemsnit falder i virksomheder, der overdrages til et
familiemedlem.
Forslaget skønnes ikke at påvirke arbejdsudbuddet.
Den danske udbyttebeskatning af udenlandske institutionelle investorer
vurderes kun i begrænset omfang at reducere danske selskabers real-
investeringer. Det må formodes, at udenlandske porteføljeinvestorer
overvejende investerer i større, modne selskaber. Større, modne sel-
skaber finansierer overvejende marginale investeringer gennem tilba-
geholdt overskud, der ikke belastes af udbytteskat. I de tilfælde, hvor
de udenlandske investorer bærer byrden ved den danske kildeskat på
aktieudbytte, vil den derfor ikke eller kun i mindre grad være forvri-
dende for omfanget af danske selskabers investeringer. En fritagelse
af udenlandske institutionelle investorer for dansk udbyttebeskatning
-
vurderes altovervejende at påvirke ejerfordelingen af danske selska-
ber.
Det er ikke umiddelbart muligt ud fra Skattestyrelsens registre at fore-
tage en opsplitning af udbytteskatten fra udenlandske investorer, hvor-
med man ikke kan opgøre, hvor stor en andel, der vedrører udenland-
ske institutionelle investorer.
En skattefritagelse af udenlandske institutionelle investorer vil medføre
en risiko for, at det danske skatteprovenu fra udbyttekildeskatten fra
- Ingen kildeskat på udbytter fra institutionelle
investorer
0,1
1,1
-0,7
0,0
0,0
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 460: MFU spm. om ministeren vil vurdere effekterne af DIs 2030-plan fra september 2021, til finansministeren
2511424_0009.png
Side 9 af 21
Tabel 1
Finansministeriets vurdering af virkning på strukturel beskæftigelse, BNP og offentlige finanser i 2030 af reformforslagene præsenteret i DIs metodenotater
Forslag
Strukturel
beskæftigelse
(1.000 fuldtids-
personer)
DIs vurdering
Virkning på
BNP (mia. kr.,
2021-priser)
Virkning på
Strukturel
primær beskæftigelse
offentlig saldo (1.000 fuldtids-
(mia. kr.,
personer)
2022-priser)
Finansministeriets vurdering
Virkning på of-
fentlig saldo
Virkning på
efter tilbage-
BNP (mia. kr.,
Bemærkning til vurdering af forslag
løb og adfærd
2021-priser)
(mia. kr.,
2022-priser)
1)
udenlandske investorer vil blive udhulet i betydeligt omfang. Det skyl-
des, at udenlandske investorer lovligt vil kunne undgå den danske kil-
debeskatning af aktieudbytter, blot ved at investere i danske aktier via
institutionelle investorer (fx investeringsinstitutter). En fritagelse kan
derfor medføre et mindreprovenu i milliardklassen for det offentlige,
som dog ikke umiddelbart lader sig kvantificere nærmere.
Forslaget skønnes ikke at påvirke arbejdsudbud og produktivitet.
En mere ensartet beskatning af forskellige former for kapitalafkast på
tværs af anbringelsesformer kan mindske forvridninger i placeringen af
opsparingen.
En nedsættelse af den højeste skattesats på aktieindkomst og person-
lig nettokapitalindkomst vurderes ikke at være et målrettet initiativ til at
øge investeringer i iværksættervirksomheder.
En isoleret nedsættelse af aktieindkomstskattesatsen vil føre til ind-
komsttransformation, hvor hovedaktionærer omdanner lønindkomst til
lavere beskattet selskabsoverskud/udbytte.
Den foreslåede hovedaktionærmodel
et såkaldt indkomstsplit med
skematisk opdeling af virksomhedsoverskud på lønindkomst og kapi-
tal/aktieindkomst for en nærmere defineret kreds af hovedaktionærer
vurderes at medføre afgrænsningsproblemer samt kontrolmæssige ud-
fordringer. De svenske og norske erfaringer indikerer, at det er vanske-
ligt at opnå en robust løsning i et dualt system, hvor der er et stort
-
spænd mellem skattesatsen på kapitalafkast og arbejdsindkomst.
Forslaget indebærer en reduktion af rentefradraget fra de nuværende
32,9 pct. i en gennemsnitskommune (ekskl. kirkeskat) for negativ net-
tokapitalindkomst under 50.000 kr. pr. person til 25 pct.
I forslaget er den ensartede sats på positiv kapitalindkomst og aktieind-
komst angivet til maksimalt 30 pct. Det bemærkes, at forslaget for stør-
stedelen af de ca. 965.000 skatteydere, der i dag har aktieindkomst un-
der progressionsgrænsen, vil indebære en skattestramning.
Den skitserede omlægning vurderes at kunne udformes, så den er om-
trent provenuneutral, ved evt. kalibrering af den ensartede sats på po-
sitiv kapital- og aktieindkomst. Der er imidlertid tale om en større re-
form af kapitalafkastbeskatningen og en egentlig vurdering af de prove-
numæssige konsekvenser inkl. afledte virkninger vil kræve et større
analysearbejde.
- Ambitiøs kapitalskattereform
1,0
1,5
0,5
-
-
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 460: MFU spm. om ministeren vil vurdere effekterne af DIs 2030-plan fra september 2021, til finansministeren
2511424_0010.png
Side 10 af 21
Tabel 1
Finansministeriets vurdering af virkning på strukturel beskæftigelse, BNP og offentlige finanser i 2030 af reformforslagene præsenteret i DIs metodenotater
Forslag
Strukturel
beskæftigelse
(1.000 fuldtids-
personer)
DIs vurdering
Virkning på
BNP (mia. kr.,
2021-priser)
Virkning på
Strukturel
primær beskæftigelse
offentlig saldo (1.000 fuldtids-
(mia. kr.,
personer)
2022-priser)
Finansministeriets vurdering
Virkning på of-
fentlig saldo
Virkning på
efter tilbage-
BNP (mia. kr.,
Bemærkning til vurdering af forslag
løb og adfærd
2021-priser)
(mia. kr.,
2022-priser)
1)
Forslaget indebærer, at de særlige regler for tildeling af medarbejder-
aktier på op til 50 pct. af årslønnen, der gælder for nye, mindre virk-
somheder (under fem år) udvides til alle mindre virksomheder. De sær-
lige regler indebærer, at en del af lønnen kan tildeles indkomstskattefrit
som medarbejderaktier, der først beskattes som aktieindkomst, når ak-
tierne sælges.
Aldersgrænsen har til formål at målrette den lempeligere beskatning til
fx iværksættervirksomheder, der kan have vanskeligere ved at udbe-
tale attraktiv kontantløn i opstartsfasen.
- Fjernelse af alderskriteriet for aktieaflønning
af medarbejdere
0,0
0,1
-0,2
0,0
0,0
Virksomheder, der ikke er omfattet af reglerne for nye mindre virksom-
0,0 heder, har mulighed for at tildele medarbejderaktier indkomstskattefrit
op til en grænse på 10 pct. af lønnen, og op til 20 pct., såfremt det gæl-
der mindst 80 pct. af medarbejderne
Den nuværende ordning er statsstøttegodkendt af EU. Ændringen vil
kræve fornyet statsstøttegodkendelse fra EU, hvilket ikke er en
formsag. Godkendelsen er baseret på, at støtten går til nye, mindre
virksomheder, fordi de har uforholdsmæssigt vanskeligt ved at til-
trække og fastholde kvalificeret arbejdskraft.
Forslaget skønnes med væsentlig usikkerhed at medføre et begrænset
varigt mindreprovenu på ca. 5 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd.
Forslag der sænker skat på lønindkomst og
forbrug
11,7
18,7
-10,0
-
-
-
En afskaffelse af topskatten vil medføre betydelige fordelingsmæssige
konsekvenser og mindske progressionen i indkomstskattesystemet.
Samtidig vil forslaget øge arbejdsudbuddet ved, at beskæftigede gives
et øget økonomisk incitament til at arbejde ekstra.
Forslaget skønnes at medføre et mindreprovenu efter tilbageløb og ad-
færd på ca. 10,5 mia. kr. årligt.
- Afvikling af topskat
9,7
15,1
-8,9
9,0
13,1
-10,5
Afskaffelse af topskattegrænsen vil øge incitamentet for de nuværende
topskatteydere til at anvende muligheden for at flytte en del af deres
indbetalinger til ratepension og livrenteordninger over på en aldersop-
sparing. En øget omlægning til aldersopsparing vil bidrage til en øget
fremrykning af skatteprovenu fra pensionsopsparing, dvs. bidrage til en
styrkelse af saldoen på kort sigt mod en svækkelse på længere sigt.
Det skønnes, at forhøjelsen af topskattegrænsen vil bidrage til fremryk-
ning af skatteprovenu på knap 0,8 mia. kr. i 2025 i 2022-niveau. Denne
fremrykning er ikke indregnet i den anførte saldovirkning.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 460: MFU spm. om ministeren vil vurdere effekterne af DIs 2030-plan fra september 2021, til finansministeren
2511424_0011.png
Side 11 af 21
Tabel 1
Finansministeriets vurdering af virkning på strukturel beskæftigelse, BNP og offentlige finanser i 2030 af reformforslagene præsenteret i DIs metodenotater
Forslag
Strukturel
beskæftigelse
(1.000 fuldtids-
personer)
DIs vurdering
Virkning på
BNP (mia. kr.,
2021-priser)
Virkning på
Strukturel
primær beskæftigelse
offentlig saldo (1.000 fuldtids-
(mia. kr.,
personer)
2022-priser)
Finansministeriets vurdering
Virkning på of-
fentlig saldo
Virkning på
efter tilbage-
BNP (mia. kr.,
Bemærkning til vurdering af forslag
løb og adfærd
2021-priser)
(mia. kr.,
2022-priser)
1)
Den foreslåede afskaffelse af topskatten bidrager til en stigning i ind-
komstforskellene på 0,87 pct.-point målt ved Gini-koefficienten, samti-
dig med at det skønnes at arbejdsudbuddet øges med ca. 9.000 fuld-
tidspersoner. Det øgede arbejdsudbud kommer hovedsageligt af øget
arbejdstid, idet lempelsen gør det mere attraktivt for beskæftigede per-
soner med høj løn at arbejde mere. Forslaget skønnes at øge BNP
svarende til 13,1 mia. kr.
Som en del af puljen til lempelse af forbrugsafgifter foreslår Dansk In-
dustri at indføre et skattestop på afgifterne på øl, vin og spiritus. Det
bemærkes hertil, at de pågældende afgifter ikke er indekseret, hvor-
med et skattestop ikke har nogen provenumæssige konsekvenser.
- Pulje til lempelse af forbrugsafgifter (Græn-
sehandel)
0,6
0,8
-3,3
0,3
0,5
-3,0 Som finansieringselement i puljen indgår indeksering af cigaretafgiften.
Det bemærkes, at tobaksafgifterne blev forhøjet i forbindelse med fi-
nansloven for 2020. Yderligere forhøjelser af tobaksafgifterne skønnes
at medføre et mindreprovenu og vil dermed kræve finansiering. Dette
finansieringselement er derfor ikke medtaget i vurderingen.
Grøn check og supplerende grøn check gives til personer med lav ind-
komst, herunder pensionister. En afskaffelse af grøn check vil derfor
have betydelige fordelingsmæssige konsekvenser.
Forslaget skønnes at medføre et merprovenu efter tilbageløb og ad-
færd på ca. 2,5 mia. kr. i 2025 faldende til 2,2 mia. kr. i 2030 opgjort i
2022-niveau. Faldet skyldes, at grøn check er nominelt fastholdt. Målt
på den finanspolitiske holdbarhed skønnes en positiv virkning på i stør-
relsesorden 0,7 mia. kr.
- Afvikling af den grønne check
1,4
2,8
2,1
1,3
1,0
2,2 Afskaffelsen af den grønne check skønnes at bidrage til en stigning i
arbejdsudbuddet svarende til 1.500 fuldtidspersoner i 2025 aftagende
til 1.300 fuldtidspersoner i 2030, samt at bidrage til en stigning i ind-
komstforskellene målt ved Gini-koefficienten på 0,09 pct.-point i 2025
faldende til 0,08 pct.-point i 2030.
Hovedparten af forskellen mellem DIs skøn for virkningen på BNP på
2,8 mia. kr. og Finansministeriets skøn på 1,0 mia. kr. skyldes, at DI
antager en virkning via øget produktivitet på 1,4 mia. kr., der bereg-
ningsteknisk svarer til halvdelen af den opgjorte timeeffekt.
Forslag der øger produktiviteten
- Ambitiøs målsætning for byrdereduktion
0,0
0,0
2,6
1,7
0,2
0,2
-
-
-
>0
-
Byrdereduktioner vil som udgangspunkt løfte produktiviteten opgjort i
- BNP-effekter med mere end den umiddelbare lettelse for erhvervslivet.
Initiativerne, der skal til for at opnå målsætningen for byrdereduktioner,
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 460: MFU spm. om ministeren vil vurdere effekterne af DIs 2030-plan fra september 2021, til finansministeren
2511424_0012.png
Side 12 af 21
Tabel 1
Finansministeriets vurdering af virkning på strukturel beskæftigelse, BNP og offentlige finanser i 2030 af reformforslagene præsenteret i DIs metodenotater
Forslag
Strukturel
beskæftigelse
(1.000 fuldtids-
personer)
DIs vurdering
Virkning på
BNP (mia. kr.,
2021-priser)
Virkning på
Strukturel
primær beskæftigelse
offentlig saldo (1.000 fuldtids-
(mia. kr.,
personer)
2022-priser)
Finansministeriets vurdering
Virkning på of-
fentlig saldo
Virkning på
efter tilbage-
BNP (mia. kr.,
Bemærkning til vurdering af forslag
løb og adfærd
2021-priser)
(mia. kr.,
2022-priser)
1)
er dog ikke konkrete nok til at foretage en beregning. Der kan ligeledes
heller ikke skønnes over virkningen på den offentlige saldo og
arbejdsudbuddet.
Effektiviseringer i forsyningssektoren kan løfte produktiviteten og
dermed strukturelt BNP. Det er dog ikke muligt at give et skøn for BNP-
effekten, da alle de foreslåede initiativer ikke er tilstrækkeligt konkrete.
-
Der kan ligeledes heller ikke skønnes over virkningen på den offentlige
saldo og arbejdsudbuddet.
-
DI foreslår at annullere den planlagte nedtrapning af bundfradraget til
elbiler, således at bundfradraget i 2026 på 155.400 kr. fastholdes indtil
2030. Efter de nuværende regler er bundfradraget til elbiler 137.000 kr.
i 2030. Endvidere foreslås det at forhøje ejerafgiften for elbiler, så
ejerafgiften for elbiler vil være forhøjet med 150 pct. i 2030.
Forslaget skønnes samlet at medføre et mindreprovenu efter tilbageløb
og adfærd på godt 400 mio. kr. for nysalget i 2030. Det er uklart,
hvordan DI præcist foreslår forhøjelsen af ejerafgiften for elbiler, da de
i planen blot skriver, at den skal være forhøjet med 150 pct. for elbiler i
-0,4
2030.
Det skønnede mindreprovenu er derfor regnet på nysalget i 2030. Pga.
tidshorisonten er der stor usikkerhed forbundet med skønnene.
Udover det skønnede mindreprovenu vil der også være et provenutab
fra registreringsafgiften i 2027, 2028 og 2029 samt et merprovenu fra
bestanden af elbiler sfa. forhøjelsen i ejerafgiften (merprovenuet
afhænger af, hvordan forhøjelsen udformes).
Elafgiften udgør i dag 90 øre/kWh, men lempes gradvist til 79,6
øre/kWh i 2025 som følge af Energiaftale 2018. Det er primært hus-
holdninger og ikke-momsregistrerede erhverv, der betaler den alminde-
lige elafgift.
- Nedsættelse af elafgiften
0,0
0,2
-2,1
-0,0
0,8
-1,9 Regeringen har i udspillet
Danmark kan mere I
foreslået at lempe den
almindelige elafgift med 19 øre/kWh i 2022, stigende til 23 øre/kWh fra
2030 (2021-priser).
En lempelsen af elafgiften skal ses i sammenhæng med, at afgiftsni-
veauet i dag er meget højt til trods for, at elproduktionen i Danmark i
- Effektiv regulering af forsyningssektoren
0,0
0,9
0,1
-
>0
Tiltag i Kapitel 3
– ”Vi skal handle med ver-
den og gøre den bæredygtig”
0,9
1,2
-4,6
-
-
- Ny bilbeskatning for nulemissionsbiler
0,4
0,5
-1,5
0,1
0,3
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 460: MFU spm. om ministeren vil vurdere effekterne af DIs 2030-plan fra september 2021, til finansministeren
2511424_0013.png
Side 13 af 21
Tabel 1
Finansministeriets vurdering af virkning på strukturel beskæftigelse, BNP og offentlige finanser i 2030 af reformforslagene præsenteret i DIs metodenotater
Forslag
Strukturel
beskæftigelse
(1.000 fuldtids-
personer)
DIs vurdering
Virkning på
BNP (mia. kr.,
2021-priser)
Virkning på
Strukturel
primær beskæftigelse
offentlig saldo (1.000 fuldtids-
(mia. kr.,
personer)
2022-priser)
Finansministeriets vurdering
Virkning på of-
fentlig saldo
Virkning på
efter tilbage-
BNP (mia. kr.,
Bemærkning til vurdering af forslag
løb og adfærd
2021-priser)
(mia. kr.,
2022-priser)
1)
stigende grad er baseret på vedvarende energi. En lempelse af den al-
mindelige elafgift vil kunne bidrage til den fortsatte elektrificering af det
danske samfund.
En nedsættelse af den almindelige elafgift vil især gavne personer med
lave indkomster, idet elforbruget udgør en større andel af den dispo-
nible indkomst nederst i indkomstfordelingen.
Som følge af
Aftale om Grøn skattereform
af 8. december 2020 er der
nedsat en ekspertgruppe, der skal udarbejde forskellige scenarier, der
bidrager væsentligt til 70 pct.-målsætningen i 2030. Der er et arbejde i
- gang med at opdatere en model, der kan skønne over effekterne af
forhøjelser af afgifter på CO
2
på seneste fremskrivninger af CO2 frem
mod 2030.
Som følge af
Aftale om Grøn skattereform
af 8. december 2020 er der
nedsat en ekspertgruppe, der skal udarbejde forskellige scenarier, der
bidrager væsentligt til 70 pct.-målsætningen i 2030. Der er et arbejde i
- gang med at opdatere en model, der kan skønne over effekterne af
forhøjelser af afgifter på CO
2
på seneste fremskrivninger af CO
2
frem
mod 2030.
Det er ikke på baggrund af den beskrevne model muligt at skønne over
effekterne på beskæftigelse, BNP og offentlig saldo.
- Grøn omstilling af den tunge trafik
0,0
0,0
0,0
-
-
- Der må dog forventes et begrænset mindreprovenu ved nedsættelsen.
Afhængig af hvordan fx naturgas og biogas behandles i
satsnedsættelsen kan det også have virkning på CO
2
-udledningen.
-
-
Virkningen vil afhænge af den konkrete indsats i DIs forslag om merak-
tivering. Selv hvis det lægges til grund, at meraktiveringen opnås ved
at øge antallet af timer i de eksisterende aktiveringsforløb, vil det umid-
delbart være vanskeligt at vurdere de økonomiske konsekvenser. Der
henvises i den forbindelse til
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr.
284 (Alm. del) af 31. marts 2021,
hvor der spørges til effekten af fuld-
<0
tidsaktivering med den nuværende redskabsfordeling.
Det må forventes, at forslaget vil medføre direkte merudgifter. Det be-
mærkes i den forbindelse, at regeringens forslag til en 37-timers ar-
bejdspligt skønnes at medføre merudgifter på knap 200 mio. kr. i 2025
og skønnes at øge arbejdsudbuddet med ca. 250 fuldtidspersoner i
- Øvrige elementer i DIs grønne skattereform
0,5
0,6
-1,3
-
-
- Ensartet beskatning af CO2
0,0
0,0
0,2
-
-
Arbejdsmarkedsforslag
1. Kontanthjælpsmodtagere skal være til rå-
dighed for arbejdsmarkedet
55,3
11,2
49,9
7,2
20,0
2,6
-
-
-
-
- Mere aktivering af kontanthjælpsmodtagere
og modtagere af uddannelseshjælp
4,1
2,6
1,3
-
-
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 460: MFU spm. om ministeren vil vurdere effekterne af DIs 2030-plan fra september 2021, til finansministeren
2511424_0014.png
Side 14 af 21
Tabel 1
Finansministeriets vurdering af virkning på strukturel beskæftigelse, BNP og offentlige finanser i 2030 af reformforslagene præsenteret i DIs metodenotater
Forslag
Strukturel
beskæftigelse
(1.000 fuldtids-
personer)
DIs vurdering
Virkning på
BNP (mia. kr.,
2021-priser)
Virkning på
Strukturel
primær beskæftigelse
offentlig saldo (1.000 fuldtids-
(mia. kr.,
personer)
2022-priser)
Finansministeriets vurdering
Virkning på of-
fentlig saldo
Virkning på
efter tilbage-
BNP (mia. kr.,
Bemærkning til vurdering af forslag
løb og adfærd
2021-priser)
(mia. kr.,
2022-priser)
1)
2025. Den skønnede adfærdseffekt tager udgangspunkt i en analyse
udført af Beskæftigelsesministeriet i 2015, der undersøger effekten af
nytteindsats for unge i kontanthjælpssystemet. Resultaterne vedrø-
rende nytteindsats kan ikke umiddelbart overføres til DIs forslag.
Efter gældende regler gives den aktive indsats med henblik på hurtigst
mulig tilbagevenden til arbejdsmarkedet uanset visitationskategori. Det
er på den baggrund ikke givet, at DIs forslag vil have en positiv virkning
på beskæftigelsen, og det er ikke muligt på forhånd at fastlægge et
skøn for potentielle effekter.
3,3
2,1
1,2
-
-
0,0
Hvis det beregningsteknisk antages, at 65 pct. af de aktivitetsparate
kontanthjælpsmodtagere med en varighed under et år visiteres som
jobparate vil det medføre en begrænset merudgift som følge af
ændrede aktiveringsudgifter.
En ny visitationskategori, således at unge på uddannelseshjælp også
kan visiteres jobparate, vil indebære ændringer i den aktive indsats for
den pågældende gruppe. Forslaget forventes at medføre begrænset
0,0
mindreudgifter som følge af ændrede aktiveringsudgifter. Der er ikke
indregnet en forventet merbeskæftigelse som følge af ændringen.
Der foreligger ikke tilstrækkelig empirisk evidens for på forhånd at
indregne en beskæftigelsesvirkning af at øge brugen af
brobygningsforløb for unge kontanthjælpsmodtagere.
- Flere brobygningsforløb for unge kontant-
hjælpsmodtagere
0,6
0,4
-0,1
-
-
0,0 Såfremt forslaget medfører, at det samlede aktiveringsomfang for
uddannelseshjælpsmodtagere ikke ændrer sig, dvs øget brug af
brobygningsforløb træder i stedet for anden aktivering, forventes
forslaget at have en begrænset effekt på saldoen.
Der foreligger ikke en tilstrækkelig empirisk evidens for at indregne en
beskæftigelsesvirkning på forhånd af at udsatte unge kommer i
-
fritidsjob.
0,2
Det er i beregningerne antaget, at barselstillægget ikke afskaffes.
- Kontanthjælpsmodtagere skal som ud-
gangspunkt være jobparate
- Unge under 30 år skal kunne vurderes
jobparate
1,3
0,8
0,4
-
-
- Flere fritidsjob
1,7
1,1
0,5
-
-
- Afskaffelse af aktivitetstillæg
- Afskaffelse af G-dage og forkortelse af ar-
bejdsgiverbetalt sygedagpengeperiode
2. Personer på kanten skal have tilskyndelse
til at arbejde
0,1
0,2
0,0
0,3
0,1
-0,8
0,1
0,1
0,1
0,1
Grundet opdaterede regneprincipper på sygedagpengeområdet,
afviger skøn over beskæftigelseseffekter fra
Svar på Finansudvalgets
-0,8
spørgsmål nr. 385 (Alm. del) af 29. september 2020.
-
3,6
2,4
2,1
-
-
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 460: MFU spm. om ministeren vil vurdere effekterne af DIs 2030-plan fra september 2021, til finansministeren
2511424_0015.png
Side 15 af 21
Tabel 1
Finansministeriets vurdering af virkning på strukturel beskæftigelse, BNP og offentlige finanser i 2030 af reformforslagene præsenteret i DIs metodenotater
Forslag
Strukturel
beskæftigelse
(1.000 fuldtids-
personer)
DIs vurdering
Virkning på
BNP (mia. kr.,
2021-priser)
Virkning på
Strukturel
primær beskæftigelse
offentlig saldo (1.000 fuldtids-
(mia. kr.,
personer)
2022-priser)
Finansministeriets vurdering
Virkning på of-
fentlig saldo
Virkning på
efter tilbage-
BNP (mia. kr.,
Bemærkning til vurdering af forslag
løb og adfærd
2021-priser)
(mia. kr.,
2022-priser)
1)
DI foreslår at reducere det maksimale fleksløntilskud og at øge mod-
regningssatsen ved lave arbejdsindkomster.
Forslaget forventes umiddelbart at medføre mindreudgifter grundet en
reduktion i udbetalte fleksløntilskud. Der er ikke pt. tilstrækkelig evi-
dens til at kunne regne adfærdseffekter af forslaget. Det er dog muligt
at skønne over den umiddelbare virkning på den offentlige saldo, under
-
antagelse af, at forslaget ikke medfører adfærdseffekter. Regneeksem-
plet tilsiger, at den umiddelbare virkning på den offentlige saldo efter
skat og tilbageløb af forslaget er omkring 0,1 mia. kr. årligt. Skønnet ta-
ger udgangspunkt i den gennemsnitlige timeløn og arbejdstimer for
personer på fleksjob, og det fremskrevne aktivitetsniveau på fleksjob-
ordningen i 2022.
DI foreslår: 1) at administrationen af førtidspension flyttes til central
myndighed under staten, 2) at arbejdsevnekravet ændres fra 'varigt' til
'permanent' nedsat, 3) en revurdering af allerede tilkendte sager.
- Det vurderes ikke muligt at lave et konkret skøn af
beskæftigelseskonsekvensen af forslagene. Tiltagene vil trække i
retning af færre førtidspensionister.
En lavere beløbsgrænse i beløbsordningen og fast-track-ordningens
beløbsspor vil alt andet lige øge strukturel beskæftigelse og strukturelt
BNP i Danmark.
3. Nemmere adgang til udenlandsk arbejds-
kraft (lavere beløbsgrænse)
Finansministeriets regneeksempler peger på, at en reduktion af
beløbsgrænsen på 100.000 kr. vil kunne medføre et løft i antallet på
-
beløbsordningen og fast-track-ordningens beløbsspor på i
størrelsesordenen 3.600 helårspersoner.
Forslaget skønnes ikke at have umiddelbar virkning på
indkomstforskellene.
4. Bedre udnyttelse af medarbejdernes res-
sourcer i den offentlige sektor
11,5
11,4
3,9
-
-
-
Det vurderes generelt, at der er et vist potentiale for at øge
arbejdstiden i den offentlige sektor, herunder hvis flere medarbejdere
øger arbejdstiden fra deltid til fuldtid. Det er dog kommuner og
regioner, der ansætter og aftaler arbejdstiden med medarbejderne.
Eksempelvis har regeringen og Danske Regioner indgået
Aftale om
-
1.000 flere sygeplejersker på sygehusene
i januar 2020, hvori Danske
Regioner gennemfører en række tiltag, som skal øge arbejdstiden,
herunder bl.a. en ret til fuldtid for plejepersonalet på sygehusene samt
at alle stillinger opslås på fuld tid. Det skal dog også ses i
sammenhæng med, at en række forhold påvirker den samlede
- Økonomisk tilskyndelse til at øge timetallet
på fleksjob
2,0
1,4
0,6
-
-
- Centraliseret visitation og revurdering af før-
tidspension
1,6
1,0
1,5
-
-
7,1
7,1
0,9
>0
>0
- Kommuner og regioner skal udbyde flere
fuldtidsstillinger
7,9
7,9
2,7
-
-
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 460: MFU spm. om ministeren vil vurdere effekterne af DIs 2030-plan fra september 2021, til finansministeren
2511424_0016.png
Side 16 af 21
Tabel 1
Finansministeriets vurdering af virkning på strukturel beskæftigelse, BNP og offentlige finanser i 2030 af reformforslagene præsenteret i DIs metodenotater
Forslag
Strukturel
beskæftigelse
(1.000 fuldtids-
personer)
DIs vurdering
Virkning på
BNP (mia. kr.,
2021-priser)
Virkning på
Strukturel
primær beskæftigelse
offentlig saldo (1.000 fuldtids-
(mia. kr.,
personer)
2022-priser)
Finansministeriets vurdering
Virkning på of-
fentlig saldo
Virkning på
efter tilbage-
BNP (mia. kr.,
Bemærkning til vurdering af forslag
løb og adfærd
2021-priser)
(mia. kr.,
2022-priser)
1)
arbejdstid i både den offentlige og private sektor, herunder den enkelte
lønmodtagers ønsker og præferencer i forhold til arbejde og fritid mv.
DIs tiltag forudsætter, at kommunernes bloktilskud nedjusteres
svarende til gevinsten ved forøget arbejdsudbud, såfremt de ikke
overholder målet om, at 75 pct. af stillingerne, der slås op, skal være
fuldtid. Det vil i sig selv føre til en forbedring af de offentlige finanser,
såfremt det indebærer en reduktion af kommunernes udgifter. Det vil
udover en reduktion af bloktilskuddet forudsætte en tilsvarende
reduktion af det kommunale udgiftsloft. Reduktionen af kommunernes
forbrugsmulighed vil alt andet lige reducere den offentlige service.
Der vurderes på linje med DI at være tale om potentialeberegninger,
som der ikke på forhånd kan indregnes virkninger på strukturel
beskæftigelse og den offentlige saldo af. Såfremt konkrete tiltag kan
-
reducere det samlede sygefravær i økonomien, vil der være potentiale
både i forhold til beskæftigelse og de offentlige finanser.
-
Det er i Finansministeriets vurdering lagt til grund, at der foretages en
afskaffelse af modregning i folkepensionen for både egen og partners
lønindkomst.
- Modregning af arbejdsindkomst i folkepensi-
onen skal afvikles
Opgørelsen er baseret på samme datagrundlag, som anvendt i
forbindelse med
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 314 og 316
-0,7
(Alm. del) af 21. maj 2021,
som også ligger til grund for DIs
beregninger.
Vurderingen tager ikke højde for fremrykkede udgifter til sociale pensi-
oner, der følger af svækket tilskyndelse til opsat pension.
DIs skøn bygger på
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 316 (Alm.
del) af 21. maj 2021,
hvor de skønnede økonoiske konskevenser var
beregnet ud fra aktiviteten på seniorjob i 2024. DI har herefter har
nedskaleret virkingen som følge af et forventet fald i aktiviteten på
0,2 seniorjob frem mod 2030. Finansministeriet har tilsvarende opdateret
fremskrivningen af aktiviteten på seniorjob, hvilket har medført en
betydelig reduktion af skønnet i forhold
Svar på Finansudvalgets
spørgsmål nr. 316 (Alm. del) af 21. maj 2021,
som omtrent stemmer
overens med DIs skøn.
Finansministeriets vurdering er baseret på
Aftale om ny ret til tidlig
pension
(oktober 2020),
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 394
3,3
(Alm. del) af 19. juli 2021, Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål
nr. 48 (Alm. del) af 22. oktober 2020
samt egne beregninger.
- Kommuner og regioner reducere sygefravæ-
ret blandt medarbejdere
3,6
3,6
1,2
-
-
5. Bedre fastholdelse af de ældste på ar-
bejdsmarkedet
10,4
10,3
2,9
-
-
2,0
2,0
-0,7
2,0
1,9
- Seniorjobordningen bør afvikles
0,4
0,4
0,2
0,4
0,3
- Afskaf tidlig pension
8,0
8,0
3,4
8,0
8,5
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 460: MFU spm. om ministeren vil vurdere effekterne af DIs 2030-plan fra september 2021, til finansministeren
2511424_0017.png
Side 17 af 21
Tabel 1
Finansministeriets vurdering af virkning på strukturel beskæftigelse, BNP og offentlige finanser i 2030 af reformforslagene præsenteret i DIs metodenotater
Forslag
Strukturel
beskæftigelse
(1.000 fuldtids-
personer)
DIs vurdering
Virkning på
BNP (mia. kr.,
2021-priser)
Virkning på
Strukturel
primær beskæftigelse
offentlig saldo (1.000 fuldtids-
(mia. kr.,
personer)
2022-priser)
Finansministeriets vurdering
Virkning på of-
fentlig saldo
Virkning på
efter tilbage-
BNP (mia. kr.,
Bemærkning til vurdering af forslag
løb og adfærd
2021-priser)
(mia. kr.,
2022-priser)
1)
Det er lagt til grund, at de øvrige initiativer i aftalen fortsat
gennemføres.
6. Nyuddannede hurtigere i arbejde
11,5
11,4
3,9
-
-
-
DIs forslag svarer til forslagene i regeringens udspil
Danmark kan mere
I,
hvor DI har anvendt udspillets skønnede konsekvenser, som de
fremgår af de offentliggjorte faktaark. Den isolerede virkning på BNP af
2,6 ændringerne i dimittendordningen fremgår dog ikke af faktaarket.
Finansministeriet vurderer dog en lavere virkning på BNP, end hvad DI
skønner.
Det er ikke muligt, at skønne over den konkrete effekt af forslagene,
som DI også selv angiver. DIs skøn er derfor et regneeksempel på,
hvad virkningen vil være, hvis forslagene halverer forskellen mellem
-
dimittendledigheden og det generelle ledighedsniveau for unge under
30 år.
Det fremgår af DIs 2030-plan,
at der lægges op til et ”nyt SU-system,
som understøtter, at der er incitamenter til at vælge uddannelser med
gode jobmuligheder.” Det fremgår endvidere af metodenotat om
fordelingsmæssige effekter af DIs 2030-plan, at dette skal ske gennem
-
en
omlægningen af SU’en –
og at DI vil præsentere metoden i
forbindelse med et senere udspil. Finansministeriet har på det
foreliggende grundlag ikke mulighed for at regne på initiativet.
-
- Lavere dimittendsats for ikke-forsørgere og
kortere dimittenddagpengeperiode.
8,5
8,5
2,6
8,5
7,2
- 10 forslag til at sænke ledigheden for dimit-
tender
3,0
3,0
1,3
-
-
Kapitel 4: Omlægning af SU
2)
5,3
5,3
3,4
-
-
Klimaforslag
Tiltag i fremstillingserhverv og bygge/anlæg
- Elektrificering af intern transport
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
DI anfører, at effekterne på CO
2
-udledningerne af initativet primært er
- drevet af DIs forslag til en grøn skattereform.
DI foreslår at afsætte 0,5 mia. kr. mod 2030 til øget elektrificering af
industrien mhp. at reducere udledningerne med 0,1 mio. tons CO
2
.
Til sammenligning skønnes de 315 mio. kr., der blev afsat på FL21 til
Erhvervspuljen, hvis formål er at bidrage til grøn omstilling og øget
-0,5 energieffektivisering af industriens fossile produktion, at reducere
udledningerne med 0,03 mio. tons CO
2
e i 2030.
Efter Finansministeriets regneprincipper regnes der ikke effekter på
BNP eller den strukturelle beskæftigelse af tilskud.
- Øget elektrificering af industriprocesser
-
-
-0,5
-
-
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 460: MFU spm. om ministeren vil vurdere effekterne af DIs 2030-plan fra september 2021, til finansministeren
2511424_0018.png
Side 18 af 21
Tabel 1
Finansministeriets vurdering af virkning på strukturel beskæftigelse, BNP og offentlige finanser i 2030 af reformforslagene præsenteret i DIs metodenotater
Forslag
Strukturel
beskæftigelse
(1.000 fuldtids-
personer)
DIs vurdering
Virkning på
BNP (mia. kr.,
2021-priser)
Virkning på
Strukturel
primær beskæftigelse
offentlig saldo (1.000 fuldtids-
(mia. kr.,
personer)
2022-priser)
Finansministeriets vurdering
Virkning på of-
fentlig saldo
Virkning på
efter tilbage-
BNP (mia. kr.,
Bemærkning til vurdering af forslag
løb og adfærd
2021-priser)
(mia. kr.,
2022-priser)
1)
Effekterne vil afhænge af, hvordan en udfasning af kul konkret
tilvejebringes. Det er på bagrund af DIs udspil ikke muligt at efterprøve
-
- deres skøn for virkning på BNP samt at regne på strukturel
beskæftigelse eller saldovirkning.
DI foreslår at afsætte 0,5 mia. kr. til øget biogasudbud.
Det er meget usikkert om der er mulighed for at øge udbuddet af
biogas frem mod 2030. Med KEI20 blev der afsat 13,6 mia. kr. frem
mod 2049, hvorved potentialet frem mod 2030 umiddelbart forventes
udtømt. Det er uklart i hvor mange år, der afsættes 0,5 mia. kr. til
-0,5
yderligere støtte, hvorfor det er uklart om CO
2
-reduktionerne på 0,3
mio. ton i 2030 vurderes realistiske.
Efter Finansministeriets regneprincipper regnes der ikke effekter på
BNP eller den strukturelle beskæftigelse af tilskud.
Tiltag i affaldssektoren
Det vurderes, at et offentligt tilskud på 0,1 mia. kr. har en negativ
virkning på den primære offentlige saldo på 0,1 mia. kr.
En øget genanvendelse af plastemballage vil isoleret set have positive
statsfinansielle konsekvenser, idet medlemslandenes bidrag til EU's
-0,1 budget bl.a. også udgøres af et nationalt bidrag, der baserer sig på en
ensartet bidragssats for vægten af ikkegenanvendt plastemballage.
Efter Finansministeriets regneprincipper regnes der ikke effekter på
BNP eller den strukturelle beskæftigelse af tilskud.
Tiltag vedrørende husholdninger og service-
erhverv
DI foreslår at afsætte 0,8 mia. kr. til udfasning af olie- og gasfyr, der
”samlet næsten vil fjerne den resterende udledning” fra husholdninger
og serviceerhverv.
Der må forventes at være en betydelig usikkerhed forbundet med (stort
set) at udfase udledningen fra olie- og gasfyr i individuel opvarmning.
-0,8 Mange af olie- og gasfyrene er velfungerende, og en udfasning af alle
disse inden 2030 vil betyde, at de skal skrottes, inden de er udtjente,
hvilket kan indebære relativt store investeringsomkostninger for olie-
og gasfyrsejerne. Dertil er det ikke i alle tilfælde praktisk muligt at
omlægge til en varmepumpe, fx på grund af manglende plads til
opsætning af varmepumpen i tætte byområder, ligesom en række af
husstandene ligger uden for fjernvarmenettet.
- Udfasning af kul i industri
-
-0,9
-
-
- Øget biogasudbud
-
-
-0,5
-
-
- Yderligere og bedre genanvendelse af plast
-
-0,1
-
-
-
- Pulje til udfasning af olie- og gasfyr
-
-
-0,8
-
-
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 460: MFU spm. om ministeren vil vurdere effekterne af DIs 2030-plan fra september 2021, til finansministeren
2511424_0019.png
Side 19 af 21
Tabel 1
Finansministeriets vurdering af virkning på strukturel beskæftigelse, BNP og offentlige finanser i 2030 af reformforslagene præsenteret i DIs metodenotater
Forslag
Strukturel
beskæftigelse
(1.000 fuldtids-
personer)
DIs vurdering
Virkning på
BNP (mia. kr.,
2021-priser)
Virkning på
Strukturel
primær beskæftigelse
offentlig saldo (1.000 fuldtids-
(mia. kr.,
personer)
2022-priser)
Finansministeriets vurdering
Virkning på of-
fentlig saldo
Virkning på
efter tilbage-
BNP (mia. kr.,
Bemærkning til vurdering af forslag
løb og adfærd
2021-priser)
(mia. kr.,
2022-priser)
1)
Efter Finansministeriets regneprincipper regnes der ikke effekter på
BNP eller den strukturelle beskæftigelse af tilskud.
Tiltag i transportsektoren
Initiativet er en delmængde af ”Ny bilbeskatning for nulemissionsbiler”.
Der henvises generelt til vurderinger af effekter af denne ovenfor.
- Revision af registreringsafgift på personbiler
-
-
-1,5
-
-
Nul- og lavemissionsbiler er allerede subsidieret langt mere i forhold til
- fossile biler, end hvad forskelle i eksterne omkostninger ud fra et
samfundsøkonomisk perspektiv tilsiger. Det vil derfor være forbundet
med betydelige samfundsøkonomiske omkostninger at yderligere
fremme nul- og lavemissionsbiler gennem afgiftssystemet.
Effekterne af initativet er primært drevet af DIs forslag til en grøn
- skattereform.
Effekterne af initativet er primært drevet af DIs forslag til en grøn
skattereform via øget elektrificering. En grøn omstilling af den tunge
transport må forventes at medføre et afledt afgiftstab.
DI foreslår dertil at afsætte en pulje på 0,1 mia. kr. til alternative
drivmidler til tung transport.
- Øget udbredelse af bæredygtige brændsler i
tung transport
-
-
-0,1
-
-
-0,1 Det bemærkes, at der er en række udfordringer forbundet med at
elektrificere den tunge transport, hvorfor det må forventes, at en stor
del af reduktionerne skal komme gennem øget anvendelse af grønne
brændstoffer, fx biobrændstoffer eller syntetiske brændstoffer.
Efter Finansministeriets regneprincipper regnes der ikke effekter på
BNP eller den strukturelle beskæftigelse af tilskud.
Luftfartens klimapartnerskab har foreslået en model, hvor et
iblandingskrav kombineres med en fond, som skal subsidiere øgede
omkostninger til brændstof. Fonden finansieres af en passagerafgift i
- luftfarten. Det vurderes ikke muligt at målrette kompensationen til
danske luftfartsselskaber. Det er på baggrund af DIs udspil ikke muligt
at vurdere BNP-effekten samt virkning på strukturel beskæftigelse.
- Elektrificering af bustrafikken
-
-
-
-
-
- Luftfartens Klimafond
-
-2,0
-
-
-
Tiltag om udvikling og implementering af
grønne teknologier
- Etablering og drift af Power-to-X
-
-
-2,8
-
-
Tiltaget omfatter et tilskud på 2,8 mia. kr. til etablering og drift af
-2,8 Power-to-X-anlæg, samt afklaring af de politiske rammer for brug af
Power-to-X.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 460: MFU spm. om ministeren vil vurdere effekterne af DIs 2030-plan fra september 2021, til finansministeren
2511424_0020.png
Side 20 af 21
Tabel 1
Finansministeriets vurdering af virkning på strukturel beskæftigelse, BNP og offentlige finanser i 2030 af reformforslagene præsenteret i DIs metodenotater
Forslag
Strukturel
beskæftigelse
(1.000 fuldtids-
personer)
DIs vurdering
Virkning på
BNP (mia. kr.,
2021-priser)
Virkning på
Strukturel
primær beskæftigelse
offentlig saldo (1.000 fuldtids-
(mia. kr.,
personer)
2022-priser)
Finansministeriets vurdering
Virkning på of-
fentlig saldo
Virkning på
efter tilbage-
BNP (mia. kr.,
Bemærkning til vurdering af forslag
løb og adfærd
2021-priser)
(mia. kr.,
2022-priser)
1)
Efter Finansministeriets regneprincipper regnes der ikke effekter på
BNP eller den strukturelle beskæftigelse af tilskud. For så vidt angår
afklaring af de politiske rammer vil evt. effekter afhænge af, hvordan
reguleringen bliver indrettet.
Skyggeprisen for yderligere CCS i industrien fremgår af seneste
Klimaprogram som 1350 kr/t. (modsat 847 kr./t. i DIs vurdering). Denne
skyggepris vil forventeligt være højere ved CCS i den størrelsesorden
DI foreslår (ikke justeret i Finansministeriets estimat). Derudover
forudsætter DI en kvotepris i 2030 på 600 kr. modsat 561 kr. i
-3,5
Finansministeriets seneste 2030-fremskrivning.
Efter Finansministeriets regneprincipper regnes der ikke effekter på
BNP eller den strukturelle beskæftigelse af tilskud.
Det lægges til grund for vurderingen, at der gives et statsligt tilskud til
etablering og drift af pyrolyse på 0,8 mia. kr.
- Etablering og drift af pyrolyse
-
-
-0,8
-
-
-0,8
Efter Finansministeriets regneprincipper regnes der ikke effekter på
BNP eller den strukturelle beskæftigelse af tilskud.
- Etablering og drift af CCS
-
-
-1,1
-
-
Forslag, der påvirker LULUCF, landbrug og
Forskning & Teknologiudvikling
- Pulje til yderligere skovrejsning
-
-
-0,2
-
-
Efter Finansministeriets regneprincipper regnes der ikke effekter på
-0,2 BNP eller den strukturelle beskæftigelse af tilskud.
Efter Finansministeriets regneprincipper regnes der ikke effekter på
-1,0 BNP eller den strukturelle beskæftigelse af tilskud.
DI foreslår at afsætte 150 mio. kr. årligt mod 2030 til nye
energilagringsteknologier.
- Tilskud til ny teknologi og løft af FoU til klima
-
-
-1,5
-
-
-1,5
Efter Finansministeriets regneprincipper regnes der ikke effekter på
BNP eller den strukturelle beskæftigelse af tilskud.
- Tilskud til et grønnere landbrug
-
-
-1,0
-
-
Samlet virkning af forslag
Samlet virkning af forslag, hvor det er mu-
ligt konkret at beregne virkning på struktu-
rel beskæftigelse med afsæt i ministerier-
nes regnemetoder
77,6
34,2
106,9
66,7
-20,3
-21,5
-
32,9
-
58,7
-
-27,3
Anm.: Beskrivelsen af DIs enkelte forslag og DIs egen vurdering fremgår af metodenotater offentliggjort på www.di.dk. Det anvendte prisniveau for virkning på hhv. BNP og de offentlige finanser følger DIs tilgang
anvendt i deres metodenotater.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 460: MFU spm. om ministeren vil vurdere effekterne af DIs 2030-plan fra september 2021, til finansministeren
2511424_0021.png
Side 21 af 21
Tabel 1
Finansministeriets vurdering af virkning på strukturel beskæftigelse, BNP og offentlige finanser i 2030 af reformforslagene præsenteret i DIs metodenotater
Forslag
Strukturel
beskæftigelse
(1.000 fuldtids-
personer)
DIs vurdering
Virkning på
BNP (mia. kr.,
2021-priser)
Virkning på
Strukturel
primær beskæftigelse
offentlig saldo (1.000 fuldtids-
(mia. kr.,
personer)
2022-priser)
Finansministeriets vurdering
Virkning på of-
fentlig saldo
Virkning på
efter tilbage-
BNP (mia. kr.,
Bemærkning til vurdering af forslag
løb og adfærd
2021-priser)
(mia. kr.,
2022-priser)
1)
1)
2)
Ved forslag, hvor det ikke har været muligt at skønne over beskæftigelsesvirkninger på forhånd, er der i nogle tilfælde angivet skøn for den umiddelbare virkning på den offentlige saldo.
DI indregner ikke i delsummen for deres arbejdsmarkedsforslag virkningen på arbejdsudbud og BNP af forslaget om en omlægning af SU'en. Dette skal ses i lyset af, at DI skriver, at de først vil præsentere det
konkrete forslag i forbindelse med et senere udspil. Virkningen af forslaget er dog indregnet i den samlede virkning af DIs 2030-plan.
3)
I finansministeriets samlede vurdering af virkning på offentlig saldo er der taget udgangspunkt i en saldovirkning på -0,5 mia. kr. af forslaget om
Bedre skattevilkår for generationsskifte,
som vurderes at have en virkning
på -0,5 mia. kr. til -1,0 mia. kr.
Kilde: DIs 2030-plan
Erhvervslivets bud på fremtidens Danmark,
metodenotater offentliggjort på www.di.dk og egne beregninger.