Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del
Offentligt
2286469_0001.png
20. november 2020
J.nr. 2020 - 7540
Til Folketinget
Finansudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 46 af 30. oktober 2020 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Ole Birk Olesen (LA).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 46: Spm. om, hvor mange lav- og nulemissionsfri biler der vil være i henhold til Eldrup-kommissionens model være i Danmark i 2030, til skatteministeren
2286469_0002.png
Spørgsmål
Hvor mange lav- og nulemissionbiler vil der i henhold til Eldrup-kommissionens model
være i Danmark i 2030, såfremt registreringsafgiften på nulemissionsbiler afskaffes helt,
og såfremt registreringsafgiften på benzin-, diesel- og hybridbiler fastholdes på det nuvæ-
rende niveau, og hvor stor en andel af nybilsalget vil i 2030 være lav- og nulemissionsbiler
under disse afgiftsforhold?
Svar
Beregningerne tager udgangspunkt i gældende regler og Bilkommissionens grundforløb
for udviklingen i bilbestanden frem mod 2030.
I modellen fritages nulemissionsbiler (elbiler) for registreringsafgift til og med 2030, sam-
tidig med at registreringsafgiften for plug-in hybridbiler og konventionelle benzin- og die-
selbiler
1
fastholdes uændret. Modellen skønnes med væsentlig usikkerhed at medføre en
bestand på ca. 650.000 lav- og nulemissionsbiler i 2030.
Desuden skønnes disse afgiftsforhold at medføre et nybilsalg på ca. 209.000 stk. i 2030,
hvoraf ca. 106.000 er lav- og nulemissionsbiler, svarende til ca. 50 pct.
2
Modellen skønnes at medføre et mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 0,6 mia.
kr. i 2021, stigende til ca. 1,9 mia. kr. i 2025 og ca. 3,9 mia. kr. i 2030,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Provenueffekter af afskaffelse af registreringsafgift for nulemissionsbiler
Mia. kr. (2021 niveau)
Umiddelbart provenu
Efter tilbageløb og adfærd
2021 2022 2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030
-0,6
-0,6
-1,0
-0,9
-1,3
-1,3
-1,7
-1,6
-2,0
-1,9
-2,5
-2,3
-3,0
-2,7
-3,5
-3,1
-4,0
-3,5
-4,5
-3,9
Anm.: Beregningerne tager udgangspunkt i gældende regler og Bilkommissionens grundforløb frem mod 2030 og beskriver
provenueffekterne ved afskaffelse af registreringsafgiften for nulemissionsbiler, samtidig med at registreringsafgiften på
benzin- diesel- og plug-in hybridbiler fastholdes uændret.
Kilde: Skatteministeriet.
1
Konventionelle benzin- og dieselbiler omfatter også benzinhybrider og dieselhybrider.
I Bilkommissionens grundforløb er antallet af lav- og nulemissionsbiler i bestanden ca. 400.000 og andelen af lav- og nule-
missionsbiler i nysalget ca. 38 pct. i 2030.
2
Side 2 af 2