Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
25. oktober 2021
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 458 (Alm. del) af 27.
september 2021 stillet efter ønske fra Lars Boje Mathiesen (NB)
Spørgsmål
Vil ministeren opdatere svaret på FIU alm. del - spørgsmål 600 (2016-17)
https://www.ft.dk/samling/20161/alm-
del/fiu/spm/600/svar/1433769/1802982.pdf om den skønnede selvfinansie-
ringsgrad af at øge beskæftigelsesfradraget for henholdsvis 3, 5 og 10 mia. kr. med
de senest tilgængelige tal?
Svar
På baggrund af det seneste tilgængelige datagrundlag er svaret på spørgsmål 600
(2016-17) opdateret og gengivet herunder.
Beskæftigelsesfradraget er et ligningsmæssigt fradrag, der i 2021 udgør 10,6 pct. af
arbejdsindkomsten
1
, dog maks. 40.600 kr. Ligningsmæssige fradrag fratrækkes i
opgørelsen af den skattepligtige indkomst, som er grundlaget for kirke- og kom-
muneskatten. Som led i skattereformen fra juni 2012 øges beskæftigelsesfradraget
frem mod 2022 til 10,65 pct. I det følgende tages der udgangspunkt i ændringer i
beskæftigelsesfradraget i forhold til de fuldt indfasede regler for beskæftigelsesfra-
draget.
Det forudsættes, at der med spørgsmålet ønskes selvfinansieringsgraderne for æn-
dringer i beskæftigelsesfradraget, som giver et umiddelbart mindre-provenu på
henholdsvis 3, 5 og 10 mia. kr. Disse mindre-provenuer opnås gennem tre for-
skellige ændringer i beskæftigelsesfradraget. Det
første,
hvor procenten for beskæf-
tigelsesfradraget øget, men det maksimale beskæftigelsesfradrag fastholdes. Det
indebærer, at det maksimale beskæftigelsesfradrag nås ved en lavere indkomst,
jf.
figur 1.
Det
andet,
hvor procenten øges og det maksimale beskæftigelsesfradrag
øges parallelt, så det maksimale fradrag opnås ved den samme indkomst. Det
tredje,
hvor den øvre grænse for fradrag fjernes.
Beskæftigelsesfradraget beregnes af arbejdsmarkedsbidragsgrundlaget plus eventuelle indskud til arbejdsgi-
veradministrerede pensionsordninger, herunder ATP-bidrag knyttet til arbejdsindkomst.
1