Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
17. januar 2022
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 452 (Alm. del) af 22.
september 2021 stillet efter ønske fra Rasmus Jarlov (KF)
Spørgsmål
Kan ministeren oplyse virkningerne af Enhedslistens forslag om at hæve en række
skatter og hæve en række ydelser på provenu, herunder før og efter tilbageløb og
adfærd, BNP samt arbejdsudbud, som er omtalt på forsiden af Berlingske den 22.
september 2022? Der ønskes svar på de enkelte elementer i enhedslistens forslag
og samlet.
Svar
Enhedslisten (EL) præsenterer i deres udspil syv konkrete forslag, som vedrører
skatte- og udgiftspolitik:
•
Forslag 1:
Højere personfradrag til lav- og mellemindkomster på 10.000 kr.,
som aftrappes mellem 300.000 og 350.000 kr.
•
Forslag 2:
Afskaffelse af kontanthjælpsreformen fra 2016 (herunder kontant-
hjælpsloft og 225-timers-regel) og selvforsørgelses- og hjemrejseydelsen
(SHO-ydelsen).
•
Forslag 3:
Afskaffelse af gensidig forsørgerpligt.
•
Forslag 4:
Aktie- og kapitalindkomst beskattes som lønindkomst.
•
Forslag 5:
Indførsel af progressiv millionærskat. For indkomster over 1 mio.
kr. forhøjes topskatten med 5 pct.-point, for indkomster over 2 mio. kr. forhø-
jes topskatten med 10 pct.-point, for indkomster over 3 mio. kr. forhøjes tops-
katten med 15 pct.-point.
•
Forslag 6:
Indførsel af formueskat på 1 pct. for formuer over 3 mio. kr., hvor
formuer opgøres ekskl. værdi af bolig.
•
Forslag 7:
Afskaffelse af fradrag for pensionsindbetalinger i topskatten.
I det følgende beregnes effekterne af de enkelte tiltag ud fra en antagelse om, at
gældende regler fastholdes uændret på de andre dele af skatteområdet. Der tages
således ikke hensyn til sammensætningseffekter, der måtte følge af, at de enkelte
tiltag kan påvirke hinanden. Da ændringerne er markante, kan de afledte effekter
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K