Folketingets Finansudvalg
Alex Vanopslagh
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2021-8439
15. oktober 2021
FIU har i brev af 17. september stillet følgende spørgsmål nr. 451 (alm. del), som
hermed besvares. Spørgsmålet er stillet af ikke-medlem af FIU Alex Vanopslagh
(LA) (MFU).
Spørgsmål nr. 451:
”Vil ministeren skønne over effekten af DA’s og FH’s barselsaftale på beskæftigel-
sen og de offentlige finanser?”
Svar:
Jeg vil gerne indledningsvis fremhæve, at regeringen er glad for, at parterne aktivt
har meldt sig på banen for at tage del i at skabe bedre og mere fleksible rammer for
forældreorlov i Danmark, og mener at FH og DAs model indeholder mange gode
takter.
FH og DA fremlagde i oktober et fælles forslag til, hvordan EU-direktiv 2019/1158
om balance mellem arbejdsliv og privatliv for forældre og omsorgspersoner (or-
lovsdirektivet), som indeholder bestemmelser om øremærket forældreorlov, kan
implementeres i dansklovgivning.
Parterne er enige om, at modellen for den øremærkede orlov skal have en ligestil-
lingsmæssig effekt, der reelt er medvirkende til, at fædres orlovsandel øges, og at
mødres dermed afkortes, så der inden for de direktivmæssige og lovgivningsmæs-
sige rammer sker videst mulig ligedeling af orlov.
Det skal i forhold til beregning af de økonomiske konsekvenser af FH og DAs af-
tale bemærkes, at der er betydelig usikkerhed forbundet med at skønne over de
økonomiske konsekvenser af øremærket orlov, idet den samfundsøkonomiske virk-
ning afhænger af, hvordan de kommende generationer af forældre vil vælge at di-
sponere over deres fælles og individuelle orlovsret samt de øvrige valg, som træf-
fes i forbindelse med udmøntningen. I den henseende er blandt andet det forhold, at
opnåelse af retten til forældreorlov med ydelse efter EU-direktivet fastlægges i for-
bindelse med afholdelse af orloven og ikke i forbindelse med fødslen et vigtigt for-
hold.