Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del
Offentligt
2497752_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 448 (Alm. del) af 13.
september 2021 stillet efter ønske fra Rasmus Jarlov (KF)
Spørgsmål
Kan ministeren oplyse, hvor meget man kan spare ved at fjerne beskæftigelsesind-
satser, hvor de mulige positive adfærdseffekter effekter (f.eks. programeffekter) er
mindre end summen af de mulige negative adfærdseffekter (f.eks. fastholdelsesef-
fekter) og udgifterne til indsatsen? I svaret ønskes de økonomiske konsekvenser af
adfærdseffekterne dekomponeret for de enkelte indsatser og herudover ønskes det
samfundsøkonomiske tab samt de offentlige udgifter opgjort samlet set for indsat-
sen og opgjort pr. deltager i indsatsen.
Svar
Det danske arbejdsmarked er overordnet set velfungerende med sunde strukturer
og institutionelle rammer. I udgangspunktet er beskæftigelsen høj, ledigheden lav
og arbejdsmarkedet er desuden karakteriseret ved høj fleksibilitet, hvilket bl.a. af-
spejles i højt årligt antal jobskifte og dynamik. Sammenlignet med mange andre
OECD lande er erhvervsdeltagelsen høj i Danmark,
jf. figur 1.
Samtidig er det ken-
detegnet for den danske arbejdsmarked, at den strukturelle beskæftigelse er øget
markant og den strukturelle
ledighed reduceret siden 1990’erne,
jf. figur 1 og 2.
Figur 1
Faktisk og strukturel beskæftigelse, 1990-2025
Personer
3.100
3.000
2.900
2.800
2.700
2.600
2.500
2.400
2.300
1990
1995
2000
2005
2010
2015
2020
2025
2025
Personer
3.100
3.000
2.900
2.800
2.700
2.600
2.500
2.400
2.300
Figur 2
Faktisk og strukturel ledighed, 1990-2025
Personer
400
350
300
250
200
150
100
50
0
1990
1995
2000
2005
2010
2015
2020
2025
2025
Faktisk ledighed
Strukturel ledighed
Personer
400
350
300
250
200
150
100
50
0
Faktisk beskæftigelse
Strukturel beskæftigelse
Anm.: Figur 1 og 2 viser de seneste skøn i Økonomisk Redegørelse, august 2021, som dækker perioden frem til
2022. Det illustrerede niveau i 2025 afspejler det seneste strukturelle skøn i forbindelse med den
mellemfristede fremskrivning i Opdateret 2025-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2025, august 2021.
Kilde: Danmarks Statistik, Opdateret 2025-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2025, august 2021 og Økonomisk
Redegørelse, august 2021.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 448: Spm. om, hvor meget man kan spare ved at fjerne beskæftigelsesindsatser, hvor de mulige positive adfærdseffekter effekter er mindre end summen af de mulige negative adfærdseffekter, til finansministeren
Side 2 af 4
Denne udvikling afspejler i vidt omfang løbende økonomiske reformer af arbejds-
markeds- og skattepolitikken, herunder tilbagetrækningsregler.
Det danske arbejdsmarked er kendetegnet ved den såkaldte flexicurity-model,
hvor sikkerhed og fleksibilitet understøtter hinanden, idet modellen kombinerer
en høj grad af mobilitet og dynamik på arbejdsmarkedet med et udbygget socialt
sikkerhedsnet for ledige og en aktiv arbejdsmarkedspolitik.
Den aktive arbejdsmarkedspolitik understøtter, at ledige står effektivt til rådighed
for arbejdsmarkedet og får bedre forudsætninger for at komme i beskæftigelse. En
væsentlig del af den aktive arbejdsmarkedspolitik består af opkvalificering, som
hjælper ledige med at erhverve sig de rette kompetencer til tidens arbejdsmarked
og derigennem hurtigt vende tilbage til arbejdsmarkedet igen.
Beskæftigelseseffekter og udgifter varierer betydeligt på tværs af de forskellige
redskaber i den aktive beskæftigelsesindsats. En række studier evaluerer effekterne
af den aktive beskæftigelsesindsats i Danmark. Overordnet set viser studierne, at
ansættelse med løntilskud i private virksomheder samt samtaler og rådighedssank-
tioner har en positiv beskæftigelseseffekt, mens resultaterne for øvrige indsatser,
herunder uddannelsesaktivering, er mere heterogene og usikre. For nogle indsatser
findes der negative effekter, fx seks ugers jobrettet uddannelse og senior jobord-
ningen. Derudover peger evidensen på, at en tidlig og intensiv indsats bringer le-
dige hurtigere i beskæftigelse, da udsigten til en aktiv indsats tilskynder ledige til at
søge arbejde,
jf. Aktiv beskæftigelsesindsats (Finansministeriet 2018), Seniorjobordningen
(Finansministeriet 2016) samt Regneprincipper på beskæftigelses- og overførselsområdet (Fi-
nansministeriet 2021).
Øget strukturel ledighed (reduceret strukturel beskæftigelse) vil forværre struktu-
rerne på arbejdsmarkedet og reduceret strukturel ledighed (øget strukturel beskæf-
tigelse) vil tilsvarende forbedre strukturerne
illustrativt svarer 0,1 pct. points æn-
dring af ledigheden til ca. 3.000 personer. Udviklingen i den strukturelle beskæfti-
gelse
herunder de institutionelle rammer for arbejdsmarkedet
har stor betyd-
ning for de offentlige finanser, herunder det finanspolitiske råderum mv.
Der er i dag kun begrænset viden om det samfundsøkonomiske afkast for de en-
kelte instrumenter i den aktive beskæftigelsesindsats, opgjort som effekter i for-
hold til omkostninger. Det er derfor ikke aktuelt grundlag til at udarbejde et de-
komponeret overblik over det samfundsøkonomiske afkast for de enkelte beskæf-
tigelsesindsatser og det potentielle samlede provenu mv. som angivet af spørger.
Nedenfor gennemgås nogle af de centrale analyseresultater ift. samfundsøkono-
misk afkast fra tidligere studier mv. samt udviklingen i udgifterne til den aktive be-
skæftigelsesindsats.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 448: Spm. om, hvor meget man kan spare ved at fjerne beskæftigelsesindsatser, hvor de mulige positive adfærdseffekter effekter er mindre end summen af de mulige negative adfærdseffekter, til finansministeren
2497752_0003.png
Side 3 af 4
Der er tidligere fx foretaget samfundsøkonomiske analyser af udvalgte ordninger i
beskæftigelsesindsatsen ved at sammenholde det samfundsmæssige afkast af ind-
satsens beskæftigelseseffekter med omkostningerne,
jf. Aktiv beskæftigelsesindsats (Fi-
nansministeriet 2018).
Analyserne peger på, at der er et samfundsøkonomisk tab ved
seks ugers jobrettet uddannelse og jobrotationsordningen, en samfundsøkonomisk
gevinst ved privat løntilskud og ingen nævneværdig samfundsøkonomisk virkning
af mentorordningen,
jf. figur 3.
Figur 3
Samfundsøkonomisk afkast af udvalgte aktiveringsordninger
Mio. kr.
240
210
180
Mio. kr.
240
210
180
150
120
90
60
30
0
-30
-60
-90
Seks ugers jobrettet udd.
Jobrotation
Mentorordning
Privat løntilskud
150
120
90
60
30
0
-30
-60
-90
Anm.: Analyserne af det samfundsøkonomiske afkast er baseret på en række beregningsforudsætninger, herunder i
forhold til de anvendte effektstudier og analysens afgrænsning. Resultaterne af analyserne er således
forbundet med usikkerhed og skal ses i lyset heraf. Resulktaterner er angivet 2017-pl.
Kilde: Aktiv beskæftigelsesindsats (Finansministeriet 2018)
De Økonomiske Råd har tidligere ligeledes udarbejdet analyser, hvor der foretages
en vurdering af det samfundsøkonomiske afkast af forskellige indsatser i den ak-
tive beskæftigelsesindsats,
jf. Forårsrapport 2007.
Hovedkonklusionen fra De Øko-
nomiske Råds analyser er, at uddannelsesaktivering samlet set giver et samfunds-
økonomisk underskud. Siden 2007 er uddannelsesaktivering på en række områder
blevet målrettet mod at opkvalificere de ledige til beskæftigelse. Der er bl.a. sket
en målretning mod områder med behov for arbejdskraft.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) har udarbejdet et samlede
vidensbillede fra serviceeftersynet af uddannelsesindsatser fra beskæftigelsesrefor-
men. Resultaterne fra STARs analyser indikerer, at korte og erhvervsrettede kurser
generelt har positive beskæftigelseseffekter samt at uddannelse og opkvalificering
er effektivt for gruppen, der har mindst uddannelse i forvejen,
jf. STAR (2021),
Overliggernotat: Ny viden fra Serviceeftersynet af uddannelsesindsatsen.
Det bemærkes, at der i de nævnte samfundsøkonomiske analyser foretages gen-
nemsnitlige betragtning og vurderinger med udgangspunkt i aktiveringsomfang på
et givent tidpunkt for det relevante redskab. Det er dermed ikke givet, at analy-
serne peger på indsatser med positivt afkast bør udbredes yderligere, ligesom det
ikke er givet, at indsatser med negative effekter bør afskaffes helt med afsæt i de
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 448: Spm. om, hvor meget man kan spare ved at fjerne beskæftigelsesindsatser, hvor de mulige positive adfærdseffekter effekter er mindre end summen af de mulige negative adfærdseffekter, til finansministeren
2497752_0004.png
Side 4 af 4
samfundsøkonomiske vurderinger. Man skal desuden være opmærksom på, at
analyserne ikke nødvendigvis fanger alle aspekter af samfundsøkonomien, lige
som der kan være ikke-økonomiske hensyn, som kan begrunde indsatserne.
Dertil kan det understreges, at der i de ovennævnte analyseresultater er regnet iso-
lerede virkninger af enkelte ordninger. Den samlede virkning af fx at afskaffe en
række ordninger vil imidlertid kunne være forskellig fra summen af de enkelte iso-
lerede bidrag, herunder også ift. samspil mv. mellem såvel ordninger som effekter.
Det skal således også ses i sammenhæng med, at den aktive arbejdsmarkedspolitik
er et væsentligt ben i den danske arbejdsmarkedsmodel.
Udgifterne til den aktive beskæftigelsesindsats har i gennemsnit udgjort 13,7 mia.
kr. årligt i perioden 2011 til 2019,
jf. tabel 1 og Svar på Beskæftigelsesudvalget spørgsmål
nr. 267 (alm. del) af 25. februar 2021.
De relativt store udgifter forbundet med den
aktive beskæftigelsesindsats kræver et vedvarende fokus på indretning af indsat-
serne.
Tabel 1
Samlet oversigt over udgifter til den aktive beskæftigelsesindsats i mio. kr. 2021-pl
2011
Aktivering i alt
Opkvalificering
1
Øvrig vejledning og
opkvalificering
Merudgifter til løntil-
skud
3
Følgeudgifter
4
Andre beskæftigel-
sesordninger
Serviceudgifter (admi-
nistration)
5
Særlige indsatser,
puljer m.v.
I alt
8.494
1.631
5.539
609
716
765
3.331
330
2012
8.415
1.733
5.054
805
822
954
3.512
413
2013
8.274
1.789
4.773
720
992
2.527
3.820
260
2014
7.364
1.441
4.327
436
1.160
3.110
4.183
319
2015
6.803
1.093
4.302
34
1.375
2.511
4.324
150
2016
6.445
1.106
4.227
-208
1.320
2.333
4.657
158
2017
6.017
948
4.085
-150
1.133
2.503
4.793
335
2018
5.938
905
4.692
4.130
-147
1.050
2.362
4.983
366
-123
906
1.938
4.929
369
220
1.053
2.111
4.281
300
13.718
5.753
2019 Gennemsnit
5.475
7.025
12.920 13.294 14.882 14.976 13.788 13.592 13.648 13.649 12.710
Anm.: 1) Dækker over udgifter til ordinær uddannelse, 6 ugers jobrettet uddannelse og den regionale
uddannelsespulje og puljen til uddannelsesløft.
2) Som følge af forenkliong af registerring af driftsudgifter kan udgifterne til ordinær uddannelse og øvrig
vejledning og opkvalificering ikke længere dekomponeres fra 2019.
3) Udgifter til løntilskud, voksenlærlinge fra ledigehed og jobrotation vises ikke som bruttoudgifter, men som
merudgifter ift. alternative forsørgelsesudgifter. Det vil sige differencen i udgifter mellem løntilskud og
udgiften såfremt borgerne havde været på passiv forsørgelse.
4) Dækker over udgifter til mentorer, hjælpemidler, befordring, mv.
5) Dækker over udgifter til løn, overhead, husleje, IT mm. Det er ikke muligt at dekomponere udgifterne.
Kilde: Regnsakbsoplysninger fra Danmarks Statistik.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister