Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del
Offentligt
2448378_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
21. september 2021
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 447 (Alm. del) af 13.
september 2021 stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V) og
Sophie Løhde (V)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for arbejdsudbudseffekten år for år fra 2022 og frem af
regeringens forslag ”Danmark kan mere I”? Ministeren bedes gøre det samlet set
for alle initiativerne i forslaget og opdelt på de enkelte initiativer, der har en effekt
på arbejdsudbuddet.
Svar
Af tabel 1 fremgår en oversigt over virkningen på strukturel beskæftigelse af de
enkelte initiativer i reformudspillet
Danmark kan mere I
for perioden 2022-2025 og
2030.
Tabel 1
Virkning på strukturel beskæftigelse af
Danmark kan mere I
Fuldtidspersoner
Hurtigere i job og et stærkere arbejdsmarked
1)
Dimittenders overgang fra uddannelse til job, heraf:
- Reduktion af dimittendsatserne
- Forkortelse af dagpengeperioden for dimittenddagpengemodtagere
- Krav om dansk sprogkundskab eller beskæftigelse for dimittend-
dagpenge
- Samspilseffekter vedr. ændrede dimittenddagpengeregler
2)
- Forhøjet SU-fribeløb
Beskæftigelsestillæg i de første tre måneder af dagpengeperioden
Forhøjet skattefri seniorpræmie
Permanentgørelse af uddannelsesløft med 110 pct. dagpenge
37 timer
en ny arbejdslogik
37-timers arbejdspligt
Flere i arbejde og billigere grøn el
Afskaffelse af modregning af partners arbejdsindkomst i førtids-,
senior- og folkepension
Indførelse af en midlertidig jobpræmie til kontanthjælpsmodtagere,
der kommer i arbejde i 2023
Nedsættelse af den alm. elafgift med 20 øre i 2025 og 23 øre/kWh
i 2030
2022
300
300
-
-
-
-
300
-
-
-
-
-
1.200
-
-
0
2023
6.350
7.300
5.550
1.650
500
-700
300
-900
350
-350
150
150
2.500
1.550
0
0
2024
7.050
8.150
5.500
3.100
650
-1.350
300
-1.000
400
-500
200
200
2.500
1.600
0
0
2025
7.500
8.550
5.500
3.700
750
-1.700
300
-1.000
400
-450
250
250
2.450
1.650
-
0
2030
7.750
8.800
5.500
4.150
800
-1.900
300
-1.000
250
-350
250
250
2.200
1.650
-
-50
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 447: Spm. om ministeren vil redegøre for arbejdsudbudseffekten år for år fra 2022 og frem, til finansministeren
2448378_0002.png
Side 2 af 2
Tabel 1
Virkning på strukturel beskæftigelse af
Danmark kan mere I
Fuldtidspersoner
Afskaffelse af grøn check for ikke-pensionister
Grøn check til børn fastholdes og forhøjes til 240 kr.
Den progressive skattesats på aktieindkomst forhøjes fra 42 pct.
til 45 pct.
Skatteloftet for positiv nettokapitalindkomst forhøjes fra 42 pct.
til 45 pct.
Afskrivning på ejendomme nedsættes fra 4 til 3 pct.
Stærke og innovative virksomheder
Permanent forhøjet fradrag for forskning og udvikling på 130 pct.
2022
1.600
-200
-200
0
-
-
-
2023
1.550
-200
-350
-50
0
150
150
2024
1.500
-150
-350
-50
0
150
150
2025
1.450
-150
-350
-50
-50
150
150
2030
1.200
-150
-350
-100
-50
150
150
Virkning i alt
Virkning i alt korrigeret for midlertidige udsving vedr. forhøjet
seniorpræmie i 2030
3)
1.450
1.450
9.150
9.150
9.900 10.400
9.900 10.400
10.350
10.500
Anm.: Virkningen på strukturel beskæftigelse er afrundet til nærmeste hele antal 50 fuldtidspersoner. Pga. afrunding
stemmer virkningen i alt ikke nødvendigvis overens med summen af de enkelte initiativer.
1)
Inkluderer virkningen af forslaget om permanentgørelse af uddannelsesløft med 110 pct. dagpenge.
2)
De forskellige initiativer vedr. ændrede regler for dimittenddagpenge påvirker hinanden, således at den sam-
lede virkning af de tre initiativer er mindre end summen af de isolerede virkninger af hvert enkelt forslag.
3)
Forhøjelsen af seniorpræmien har en generel effekt på ca. 400 fuldtidspersoner om året frem mod 2030. I
2030 forhøjes folkepensionsalderen fra 67 til 68 år, og dermed øges aldrene for seniorpræmieoptjeningen,
som er første og andet år efter folkepensionsalderen. Denne forskydning fører rent mekanisk til, at der er
færre personer i 2030, som kan optjene 1. års-præmien, og dermed bliver beskæftigelseseffekten og provenu-
effekten midlertidigt lavere i 2030. Den midlertidige effekt i 2030 vil være på 250 fuldtidspersoner, mens den
generelle virkning af forslaget (dvs. når folkepensionsalderen er uændret) er ca. 400 fuldtidspersoner årligt.
Kilde: Egne beregninger.
Den konkrete ikrafttrædelse af reformtiltag, herunder virkning på den strukturelle
beskæftigelse, vil afhænge af de konkrete forhandlinger mv. om
Danmark kan mere
I.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister