Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del
Offentligt
2539297_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
7. marts 2022
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 437 (Alm. del) af 7.
september 2021 stillet efter ønske fra Lars Boje Mathiesen (NB)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse virkningen af Nye Borgerliges »Planen« på rådighedsbeløbet
for følgende familietyper:
• Pensionistpar
• Arbejderfamilie med to børn
• Funktionærfamilie med to børn,
hvor den direkte og indirekte virkning af såvel skatte- som afgiftslettelser
indregnes, jf. svaret på SAU alm.del
spørgsmål 446 (2017-18)? Virkningen må
gerne inddeles på de enkelte tiltag.
Svar
I besvarelsen indgår initiativer i Nye Borgerliges
Planen,
som skønnes at have en
virkning på familietypernes disponible indkomst og afgiftsbetaling. Der er som
udgangspunkt kun indregnet virkninger af de initiativer, som er tilstrækkeligt be-
skrevet til, at det har været muligt at foretage en vurdering af de provenu- og for-
delingsmæssige konsekvenser.
Opgørelserne tager udgangspunkt i gældende regler, da spørgsmålet blev stillet,
dvs. før finansloven for 2022 og før reformpakken
Aftale om en ny reformpakke for
dansk økonomi
blev aftalt. Nye Borgerliges
Planen
indeholder initiativer, som helt el-
ler delvist er aftalt i reformpakken. Det gælder afskaffelse af grøn check, forhø-
jelse af loft på beskæftigelsesfradrag, afskaffelse af modregning i pensionsydelser
samt nedsættelse af afgift på elektricitet. Besvarelsen skal dermed ses i lyset af, at
opgørelserne ikke tager højde for virkningen af aftalerne.
Der er en række udfordringer forbundet med at omsætte alle de bagvedliggende
skatte- og afgiftsinitiativer til illustrative og retvisende virkninger for konkrete fa-
milietyper. Det skyldes blandt andet, at
Planen
indeholder væsentlige ændringer af
både skatte- og ydelsessystemet. Det kan medføre større ændringer i adfærd og
samspilseffekter af initiativerne, som ikke fremgår af besvarelsen. Dertil er der en
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 437: MFU spm., om ministeren vil oplyse virkningen af Nye Borgerliges »Planen« på rådighedsbeløbet for følgende familietyper: Pensionistpar, Arbejderfamilie med to børn, Funktionærfamilie med to børn, til finansministeren
Side 2 af 6
række af initiativerne, som ikke er omfattet af de gængse regneprincipper for fami-
lietypeberegninger. For disse initiativer opgøres virkningen, hvis den pågældende
familietype specifikt antages at være berørt af de konkrete initiativer. Der skønnes
ikke over virkningen af en afskaffelse af arveafgiften for familietyperne grundet
utilstrækkeligt datagrundlag.
De enkelte initiativer er i besvarelsen opdelt i fire kategorier:
1)
2)
3)
4)
Initiativer, der har direkte virkning på de disponible indkomster
Initiativer, der vedrører forbrugsafgifter
Initiativer, der er målrettet erhvervslivet
Initiativer, der vedrører familietyper med specifikke karakteristika
I besvarelsen præsenteres virkningen for udvalgte standardfamilietyper, hvilket
omfatter et pensionistpar i lejebolig, en arbejderfamilie med et barn i børnehave
og et barn i SFO i lejebolig samt en funktionærfamilie med et barn i børnehave og
et barn i SFO i ejerbolig.
Planen
indeholder initiativer, der ikke har betydning for de standardfamilietyper,
som indgår i Finansministeriet familietypemodel. Det gælder blandt andet afskaf-
felse af modregning af lønindkomst for pensionister samt indførelse af et skatte-
fradrag ved hjemmepasning af 0-3-årige. Virkningen af disse initiativer vil derfor
ikke indgå i besvarelsen, selvom den kan være betragtelig for andre familietyper.
1) Initiativer, der har direkte virkning på de disponible indkomster
I overensstemmelse med den sædvanlige metode til opgørelse af fordelingsvirk-
ninger medregnes alene de umiddelbare virkninger på de disponible indkomster.
Det betyder, at eventuelle adfærdsvirkninger ikke er medtaget i opgørelserne.
Initiativer med direkte virkning på de disponible indkomster skønnes at medføre,
at en arbejderfamilie med 2 børn i ejerbolig opnår en stigning på 37.300 kr. i deres
disponible indkomst, mens en funktionærfamilie med 2 børn i ejerbolig opnår en
stigning på 67.300 kr. Stigningen i familietypernes disponible indkomster er pri-
mært drevet af en afskaffelse af AM-bidraget. Et pensionistpar oplever en stigning
på 13.100 kr., hvilket kan tilskrives en forhøjelse af ældrechecken,
jf. tabel 1.
Det er forudsat i Familietypemodellen, at de udvalgte familietyper ikke har aktie-
eller kapitalindkomst. Lavere aktie- og rentebeskatning vil derfor ikke have en
økonomisk virkning for familietyperne. Derudover forudsættes det, at de pågæl-
dende familietyper ikke benytter investorfradraget, hvormed en afskaffelse af fra-
draget heller ikke vil have en virkning.
Det er beregningsteknisk lagt til grund, at en afskaffelse af AM-bidraget ikke vil
påvirke satsreguleringsprocenten og derved ikke vil øge de offentlige ydelser. Der-
imod øges beløbsgrænserne i skattesystemet mv. som følge af, at AM-bidraget af-
skaffes.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 437: MFU spm., om ministeren vil oplyse virkningen af Nye Borgerliges »Planen« på rådighedsbeløbet for følgende familietyper: Pensionistpar, Arbejderfamilie med to børn, Funktionærfamilie med to børn, til finansministeren
2539297_0003.png
Side 3 af 6
Tabel 1
Økonomisk virkning for udvalgte familietyper som følge af skatte- og afgiftsinitiativer (2025-regler i
2022-niveau)
Arbejderfamilie med Funktionærfamilie
Pensionistpar med
2 børn i børnehave med 2 børn i børne-
en ATP, lejer
og SFO, lejer
have og SFO, ejer
Kroner (2022-niveau)
1) Direkte virkning på disponibel indkomst
1)
Afskaffelse af jobfradrag
Afskaffelse af grøn check
Forhøjet loft på beskæftigelsesfradrag
Flad skat på 37 pct. (afskaffelse af topskat)
Afskaffelse af AM-bidrag
Ingen modregning i pensionsydelser
Ingen modregning i børne- og ungeydelse
Forhøjet ældrecheck
Skatterabat ved hjemmepasning
Inflationsregulering af øvrige overførsler
2)
Lavere aktie- og rentebeskatning
Afskaffelse af investorfradrag
37.300
-1.400
-1.200
1.700
0
38.200
0
0
0
0
0
0
0
67.300
-1.400
0
13.500
0
55.100
0
0
0
0
0
0
0
13.100
0
-2.100
0
0
0
0
0
15.200
0
0
0
0
2) Afgifter, ækvivalent virkning
Nedsættelse af afgift på elektricitet
3)
Nedsættelse af afgift på øl, vin, spiritus, kaffe,
chokolade og is
3) Indirekte virkning på disponibel indkomst
(erhvervsliv)
4)
Lavere selskabsskat
10 mia. mindre i erhvervsstøtte
Nedsættelse af FoU-fradrag til 100 pct.
4.500
2.200
2.300
6.300
3.500
2.800
3.600
1.700
1.900
3.400
8.200
-4.200
-600
5.200
12.500
-6.500
-800
1.700
4.100
-2.100
-300
Anm.: Virkning på disponibel indkomst og ækvivalent virkning af ændrede afgifter (inkl. moms) på disponibel
indkomst. Alle beløb er afrundet til nærmeste 100 kr.
1)
Virkning af iniativer med direkte virkning på den disponible indkomst afhænger af
implementeringsrækkefølgen. Opgørelsen tager udgangpunkt i den oplistede rækkefølge i tabellen.
2)
Inflationsregulering i
Planen
omfatter ikke førtidspension, folkepension eller boligydelse.
3)
Virkning af nedsat elafgift beregnes på baggrund af typisk elforbrug fra Energistyrelsen, hvor det antages, at
ejere bor i hus, mens lejere bor i lejlighed.
4)
Initiativer målrettet erhvervslivet, herunder selskabsskatter, afgifter mv., antages at blive nedvæltet i
lønningerne i bred forstand og vil dermed beregningsteknisk være fordelingsmæssigt neutrale (overførsler og
lønninger påvirkes symmetrisk).
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Finansministeriet familietypemodel.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 437: MFU spm., om ministeren vil oplyse virkningen af Nye Borgerliges »Planen« på rådighedsbeløbet for følgende familietyper: Pensionistpar, Arbejderfamilie med to børn, Funktionærfamilie med to børn, til finansministeren
Side 4 af 6
2) Initiativer, der vedrører forbrugsafgifter
Den disponible indkomst afspejler befolkningens forbrugsmuligheder og ikke be-
folkningens forbrugsvalg. Disponibel indkomst opgøres som den samlede brutto-
indkomst fratrukket personlige indkomstskatter og pensionsindbetalinger, men før
betaling af forbrugsafgifter. Ændrede forbrugsafgifter påvirker dermed ikke be-
folkningens disponible indkomster direkte, men indgår i opgørelsen som ækviva-
lente virkninger for familiernes økonomi.
Det bemærkes, at der ikke er højkvalitetsdata om befolkningens forbrug. De til-
gængelige oplysninger om befolkningens betaling af afgifter er generelt behæftet
med betydelig usikkerhed. Ændringen i afgiftsbetalingen for familietyperne som
følge af nedsættelser af nydelsesafgifter beregnes på baggrund af den gennemsnit-
lige ændring i disponibel indkomst for personer i det indkomstdecil, hvor familie-
typen forudsættes at være placeret. Virkningen af en lempelse af elafgiften tager
udgangspunkt i oplysninger om typisk elforbrug for familier fra Energistyrelsen.
Det skønnes, at de ovenstående afgiftslempelser samlet set medfører et fald i af-
giftsbetalingen på 4.500 kr. for en arbejderfamilie med 2 børn, 6.300 kr. for en
funktionærfamilie med 2 børn og 3.600 kr. for et pensionistpar.
Den samlede virkning af afgifter er især drevet af nedsættelsen af elafgiften til
EU's minimumsafgift på 0,8 øre pr. kWh, svarende til en lempelse på godt 79 øre
pr. kWh i 2030-regler. Lempelsen udgør dog 62 øre pr. kWh i forhold til aftalen
Hurtigere i job og et stærkere arbejdsmarked,
hvormed den økonomiske virkning vil
være mindre.
Man skal være opmærksom på, at afgifter ofte er begrundet med et ønske om at
skabe en adfærdsændring. Lempede afgifter kan resultere i et øget forbrug af va-
rerne.
3) Initiativer, der er målrettet erhvervslivet
Initiativer, der er målrettet erhvervslivet (selskabsskatter, afgifter mv.) antages be-
regningsteknisk at blive nedvæltet i lønningerne i bred forstand. Initiativerne vil
beregningsteknisk være fordelingsmæssigt neutrale, da overførsler og lønninger
påvirkes symmetrisk. Det skal ses i sammenhæng med, at en ændring i lønnen af-
spejler sig i en ændring i overførslerne via satsreguleringsprincipperne samt i en
ændring af de offentlige lønninger via reguleringsmekanismen i de offentlige over-
enskomster.
Uanset om en skattestigning eller regulatorisk byrde vedrører en afgrænset sektor,
forudsættes byrden beregningsteknisk nedvæltet i det generelle lønniveau (og altså
ikke kun i lønningerne for ansatte i den omfattede sektor). Det gælder dog, at en
del af byrden ved initiativer målrettet erhvervslivet kan bæres af ejerne, i det om-
fang der er overnormal profit i den pågældende sektor.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 437: MFU spm., om ministeren vil oplyse virkningen af Nye Borgerliges »Planen« på rådighedsbeløbet for følgende familietyper: Pensionistpar, Arbejderfamilie med to børn, Funktionærfamilie med to børn, til finansministeren
Side 5 af 6
På baggrund af ovenstående forudsætninger skønnes initiativerne målrettet er-
hvervslivet samlet set at indebære en indirekte stigning i disponibel indkomst på
3.400 kr. for en arbejderfamilie med 2 børn, 5.200 kr. for en funktionærfamilie
med 2 børn og 1.700 kr. for et pensionistpar.
4) Initiativer, der vedrører familietyper med specifikke karakteristika
Initiativer, der vedrører specifikke karakteristika, kan ikke umiddelbart fordeles på
standardfamilietyperne. For initiativerne beregnes en virkning med udgangspunkt i
hver familietype,
hvis
denne type er berørt af initiativet (fx bruger det produkt,
som pålægges en afgift). Virkningen af initiativerne er beskrevet i de følgende af-
snit.
Direkte: Afskaffelse af BoligJobordning
Planen
inkluderer en afskaffelse af BoligJobordningen, som består af en håndvær-
kerdel og en servicedel. En afskaffelse af håndværkerdelen (pr. 1. april 2022) er al-
lerede aftalt med Finanslovsaftalen for 2022. Opgørelsen tager udgangspunkt i af-
skaffelse af hele ordningen, til trods for at den allerede er delvist afskaffet.
Håndværkerfradraget udgør 12.900 kr. pr. person i 2022, mens servicefradraget
udgør 6.400 kr. pr. person i 2022. Hvis det antages, at én person i hver familietype
udnytter begge fradrag fuldt ud, vil initiativet medføre et fald i den disponible ind-
komst på 4.900 kr. årligt for hver familietype. Det forventes, at der er forholdsvis
få personer, der udnytter begge fradrag til fulde.
Forbrugsafgift: Nedsættelse af benzinafgiften til EU’s minimumssats
Initiativet indebærer en nedsættelse af benzinafgiften fra ca. 4,4 kr. pr. liter til
EU’s minimumsafgift på ca. 2,7 kr. pr. liter. Afgiftslempelsen vil have betydning
for alle familier med en benzinbil. Størrelsen på afgiftslempelsen for familiety-
perne vil afhænge af det konkrete benzinforbrug i familierne.
Virkningen af initiativet regnes derfor med udgangspunkt i et stiliseret eksempel
for en familie, der har en gennemsnitlig årlig kørsel på 16.000 km i en bil, der kø-
rer 20 km/L. I dette tilfælde vil initiativet medføre et fald i afgiftsbetalingen på
1.400 kr. årligt.
Forbrugsafgift: Afskaffelse af registreringsafgiften på biler
Ved gældende regler udgør registreringsafgiften 25 pct. af den afgiftspligtige værdi
af en bil op til 65.000 kr., 85 pct. af værdien mellem 65.000 kr. og 204.600 kr. og
150 pct. af den resterende værdi. En afskaffelse af registreringsafgiften vil med-
føre, at anskaffelsesprisen for en bil falder. Den konkrete afgiftslempelse vil imid-
lertid være forskellig for benzin- og elbiler.
Der opstilles et stiliseret eksempel, hvor en familie køber en ny benzinbil med en
købspris på 250.000 kr. under de gældende regler. I dette tilfælde vil registrerings-
afgiften (inkl. tillæg for CO2-udledning) udgøre godt 100.000 kr., under antagelse
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 437: MFU spm., om ministeren vil oplyse virkningen af Nye Borgerliges »Planen« på rådighedsbeløbet for følgende familietyper: Pensionistpar, Arbejderfamilie med to børn, Funktionærfamilie med to børn, til finansministeren
2539297_0006.png
Side 6 af 6
af at CO2-udledningen for bilen svarer til det gennemsnitlige niveau for nyregi-
strerede biler (ca. 110 g/km). En afskaffelse af registreringsafgiften vil reducere af-
giftsbetalingen ved det konkrete bilkøb med godt 100.000 kr. i det år, bilen købes.
I de resterende år er afgiftsbetalingen uændret.
Registreringsafgiften er væsentlig lavere på elbiler, og en afskaffelse af registre-
ringsafgiften vil dermed have en mindre virkning på afgiftsbetalingen for familier
med en elbil. Der opstilles et stiliseret eksempel med en familie, der køber en elbil
med en købsværdi på 250.000. I dette tilfælde betales der ingen registreringsafgift
under gældende regler, og initiativet har således ingen virkning for afgiftsbetalin-
gen.
1
Det skal bemærkes, at en afskaffelse af registreringsafgiften påvirker både prisen
på nye biler og prisen på brugte biler, da en del af registreringsafgiften overvæltes
til senere ejere i forbindelse med brugtbilskøb. En afskaffelse af registreringsafgif-
ten vil dermed gøre det billigere at købe en brugt bil. Ejere af biler, der er købt før
en afskaffelse af registreringsafgiften, vil modsat kunne forvente at tjene mindre
ved videresalg af bilerne.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
Elbiler op til 400.000 kr. betaler efter nuværende regler de facto ikke registreringsafgift, idet der i 2022 beta-
les 40 pct. af den fulde afgift fratrukket et bundfradrag på 167.500 kr.
1