Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del
Offentligt
2286464_0001.png
20. november 2020
J.nr. 2020 - 9348
Til Folketinget
Finansudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 43 af 28. oktober 2020 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Ole Birk Olesen (LA).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om hvor mange emissionsfri biler der i henhold til Eldrup-kommissionens model vil være i Danmark i 2030, til skatteministeren
2286464_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvor mange emissionsfri biler der i henhold til Eldrup-kommissio-
nens model vil være i Danmark i 2030, såfremt registreringsafgiften på disse biler afskaf-
fes helt, og såfremt registreringsafgiften på benzin-, diesel- og hybridbiler fastholdes på
det nuværende niveau, og hvor stor en andel af nybilsalget vil i 2030 være emissionsfri bi-
ler under disse afgiftsforhold?
Svar
Beregningerne tager udgangspunkt i gældende regler og Bilkommissionens grundforløb
for udviklingen i bilbestanden frem mod 2030.
I modellen fritages nulemissionsbiler (elbiler) for registreringsafgift til og med 2030, sam-
tidig med at registreringsafgiften for lavemissionsbiler (plug-in hybridbiler) og konventio-
nelle benzin- og dieselbiler
1
fastholdes uændret. Modellen skønnes med væsentlig usikker-
hed at medføre en bestand på ca. 575.000 nulemissionbiler i 2030.
Desuden skønnes disse afgiftsforhold at medføre et nybilsalg på ca. 209.000 stk. i 2030,
hvoraf ca. 97.000 er nulemissionsbiler, svarende til ca. 46 pct.
Modellen skønnes at medføre et mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 0,6 mia.
kr. i 2021, stigende til ca. 1,9 mia. kr. i 2025 og ca. 3,9 mia. kr. i 2030,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Provenueffekter af afskaffelse af registreringsafgift for nulemissionsbiler
Mia. kr. (2021 niveau)
Umiddelbart provenu
Efter tilbageløb og adfærd
2021 2022 2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030
-0,6
-0,6
-1,0
-0,9
-1,3
-1,3
-1,7
-1,6
-2,0
-1,9
-2,5
-2,3
-3,0
-2,7
-3,5
-3,1
-4,0
-3,5
-4,5
-3,9
Anm.: Beregningerne tager udgangspunkt i gældende regler og Bilkommissionens grundforløb frem mod 2030 og beskriver
provenueffekterne ved afskaffelse af registreringsafgiften for nulemissionsbiler, samtidig med at registreringsafgiften på
benzin- diesel- og plug-in hybridbiler fastholdes uændret.
Kilde: Skatteministeriet.
1
Konventionelle benzin- og dieselbiler omfatter også benzinhybrider og dieselhybrider.
Side 2 af 2