Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
21. september 2021
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 422 (Alm. del) af 30.
august 2021 stillet efter ønske fra Mona Juul (KF)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvad udgifterne er i hvert af årene frem mod 2030 ved gen-
indførelse af gensidig forsørgerpligt for samlevende i kontanthjælpssystemet og
beskrive, hvilke samfundsøkonomiske konsekvenser det vil have for BNP og ar-
bejdsudbuddet? Finansministeriet har tidligere vurderet effekten, eksempelvis på
et faktaark i forbindelse med aftale om finansloven for 2015.
Svar
Efter gældende regler er der gensidig forsørgerpligt mellem ægtefæller i kontant-
hjælpssystemet. Det betyder, at enhver har ansvar for at forsørge sig selv og sin
ægtefælle. Kommunen kan derfor ikke yde kontanthjælp til en person, som kan
forsørge sig selv eller har mulighed for at blive forsørget af sin ægtefælle.
Med kontanthjælpsreformen fra 2013 blev der indført forsørgerpligt mellem sam-
levende par i kontanthjælpssystemet. Med finanslovsaftale for 2015 blev den gen-
sidige forsørgerpligt for samlevende i kontanthjælpssystemet afskaffet. Personer,
som lever sammen uden at være gift, har efter gældende regler ikke ansvar for at
forsørge hinanden.
Der spørges til de økonomiske og beskæftigelsesmæssige konsekvenser ved at
genindføre gensidig forsørgerpligt for samlevende i kontanthjælpssystemet, såle-
des at der ikke ydes kontanthjælp til en person, der har mulighed for at blive for-
sørget af sin samlevende.
Det bemærkes, at der i beregningerne for kontanthjælpsreformen fra 2013 blev ta-
get udgangspunkt i registeroplysninger for, om borgerne i kontanthjælpssystemet
var samlevende. Det faktiske antal berørte af den gensidig forsørgerpligt i 2014 vi-
ste sig imidlertid at være væsentlig mindre end forudsat.
De skønnede virkninger af genindførelse af gensidig forsørgerpligt for samlevende
i kontanthjælpssystemet er skønnet på baggrund af registeroplysninger. Det er så-
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 422: MFU spm. om, hvad udgifterne er i hvert af årene frem mod 2030 ved genindførelse af gensidig forsørgerpligt for samlevende i kontanthjælpssystemet, til finansministeren
2448333_0002.png
Side 2 af 2
ledes forbundet med betydelig usikkerhed at skønne over de økonomiske konse-
kvenser af en genindførelse af den gensidige forsørgerpligt for samlevende par,
herunder en risiko for overvurdering af tiltagets virkninger. Det skal ses i lyset af,
at den endelige vurdering af, om borgeren er omfattet af gensidig forsørgerpligt vil
bero på en vurdering af den kommunale sagsbehandler.
Det skønnes med betydelig usikkerhed, at en genindførelse af den gensidige for-
sørgerpligt for samlevende i kontanthjælpssystemet vil medføre umiddelbare min-
dreudgifter i størrelsesorden af ca. 575 mio. kr. i 2022 faldende til 570 mio. kr. i
2026 og frem, svarende til 370 mio. kr. efter skat, tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 1.
Forslaget skønnes at øge arbejdsudbuddet med ca. 350 fuldtidspersoner i 2025 og
frem, og der forventes en positiv BNP-effekt på ca. 265 mio. kr. i 2025 og frem.
Tabel 1
Vikrningen på de offentlige udgifter, beskæftigelse og BNP af en genindførelse af gensidig
forsørgerpligt for samlevende i kontanthjælpssystemet
Mio. kr. (2022-pl)
Umiddelbar virkning
Virkning efter skat og tilbageløb
Virkning efter skat, tilbageløb og adfærd
2022
-575
-280
-370
2023
-575
-280
-370
2024
-575
-280
-370
2025
-575
-280
-370
2030
-570
-280
-370
Arbejdsudbudsvirkning (fuldtidspersoner)
Virkning på BNP (mio. kr.)
400
275
400
270
400
270
350
265
350
265
Anm.: Der er afrundet til nærmeste 5 mio. kr. og nærmeste 50 fuldtidspersoner fsva. arbejdsudbudsvirkningen.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellens datagrundlag.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister