Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
21. september 2021
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 416 (Alm. del) af 24.
august 2021 stillet efter ønske fra Torsten Schack Pedersen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren opgøre effekterne på både arbejdsudbud, provenu og BNP af DI's
forslag om at forhøje den skattefri præmie for at droppe efterlønnen, som er be-
skrevet i artiklen "Akutpakke fra DI kan give 11.000 ekstra par hænder i 2022" på
DI´s hjemmeside den 23. august 2021?
Svar
Personer i efterlønsordningen kan i stedet for at overgå til efterløn vælge at op-
tjene en skattefri præmie, som udbetales ved folkepensionsalderen. Præmien op-
tjenes gradvist fra 3 år før folkepensionsalderen under forudsætning af, at perso-
nen ikke inden da er overgået til efterløn. Præmien optjenes i portioner, hvor 481
timers arbejde, svarende til 37 timers arbejde pr. uge i tre måneder, giver ret til én
præmieportion. Der kan i alt optjenes 12 portioner, svarende til 3 års fuldtidsar-
bejde, som dermed udgør den fulde præmie til de, der ikke gør brug af deres efter-
lønsret. Efter gældende regler udgør efterlønspræmien 13.921 kr. pr. portion i
2021 og der kan dermed optjenes i alt 167.052 kr. i skattefri efterlønspræmie.
I artiklen ”Akutpakke
fra DI kan give 11.000 ekstra par hænder i 2022"
foreslår Dansk
Industri en forhøjelse af den skattefri efterlønspræmie fra 13.921 kr. til 30.000 kr.
pr. portion. Dermed stiger den fulde præmie ved at være i beskæftigelse frem for
på efterløn fra 167.052 til 360.000 kr. (12 præmieportioner). DI beregner, at for-
slaget øger beskæftigelsen med ca. 8.000 personer i 2022, forbedrer de offentlige
finanser med 900 mio. kr. og øger BNP med 7 mia. kr. Forhøjelsen af efterløns-
præmien står således for hovedparten af beskæftigelsesvirkningen i DI’s Akut-
pakke. Den resterende del kommer fra en nedsættelse af dagpengesatsen for di-
mittender.
Det er Finansministeriets vurdering, at DI’s forslag om forhøjelse af efterlønspræ-
mien er forbundet med en offentlig
merudgift
og at den afledte virkning på arbejds-
udbuddet er
markant mindre
end opgjort af DI.
I det følgende præsenteres Finansministeriets beregninger af forslagets effekter.
Det er beregningsteknisk lagt til grund, at ændringen træder i kraft fra 1. septem-
ber 2021. Dermed imødekommes det, at forslaget er tænkt som en ”akutpakke”,
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K