Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del
Offentligt
2445122_0001.png
Folketinget
Finansudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
14. september 2021
Økonomikontoret
Emma Holm Sørensen
2021-0031-0064
2099409
Besvarelse af spørgsmål nr. 410 (Alm. del) fra Folketingets Finansud-
valg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 410 (Alm. del), som Folketin-
gets Finansudvalg har stillet til justitsministeren den 20. august 2021.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Lars
Boje Mathiesen (NB).
Nick Hækkerup
/
Joakim Thaning
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 410: MFU spm. om, hvor stor en andel af politiets og anklagemyndighedens, kriminalforsorgens og retsvæsenets ressourceforbrug kan henføres til kriminalitet, til justitsministeren
2445122_0002.png
Spørgsmål nr. 410 (Alm. del) fra Folketingets Finansudvalget:
”Vil
ministeren oplyse, hvor stor en andel af politiets og ankla-
gemyndighedens, kriminalforsorgens og retsvæsenets ressour-
ceforbrug kan henføres til kriminalitet? Vil ministeren endvi-
dere opdele dette ressourceforbrug på herkomst og statsborger-
skab?”
Svar
:
Justitsministeriet arbejder for at sikre et retfærdigt og trygt samfund og va-
retager herunder opgaver for det samlede justitsvæsen. Det gælder bl.a. po-
litiet, anklagemyndigheden, domstolene og kriminalforsorgen.
Justitsministeriets samlede bevilling på finansloven for 2021 udgør i 2021
ca. 17,5 mia. kr.,
jf. tabel 1.
Heraf er afsat ca. 10,5 mia. kr. til politiet og
anklagemyndigheden mv., ca. 2,6 mia. kr. til retsvæsenet og ca. 3,6 mia. kr.
til kriminalforsorgen. Det bemærkes, at flerårsaftalen for politi og anklage-
myndighed ikke er indbudgetteret på finansloven for 2021. Der skal derfor
lægges ca. 2,3 mia. kr. til politiet og anklagemyndighedens bevilling, som
forventes udmøntet via akstykke på tillægsbevillingsloven i efteråret. Poli-
tiets og anklagemyndighedens bevilling vil herefter være ca. 12,8 mia. kr. i
2021.
Tabel 1
Justitsministeriets bevilling på finansloven for 2021
Mio. kr. (2021-pl)
Nettoudgifter under delloft for driftsudgifter*
Heraf Fællesudgifter
11.11. Centralstyrelsen
2021
17.523,7
876,7
876,7
Heraf Politi og anklagemyndigheden mv.*
11.21. Fællesudgifter
11.23. Politiet og anklagemyndigheden
10.414,2
455,4
9.958,8
Heraf Kriminalforsorgen
11.31. Kriminalforsorgen
3.599,5
3.599,5
Heraf Retsvæsenet
11.41. Fællesudgifter
11.42. Sagsudgifter
2.633,3
2.028,0
605,3
Anm.: *) Opgørelsen viser nettoudgifterne på finansloven for 2021. I tillæg hertil kom-
mer indtægter på ca. 0,8 mia. kr., som der skal tages højde for i det samlede ressour-
Side 2/3
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 410: MFU spm. om, hvor stor en andel af politiets og anklagemyndighedens, kriminalforsorgens og retsvæsenets ressourceforbrug kan henføres til kriminalitet, til justitsministeren
2445122_0003.png
ceforbrug. **) Udgifter som følge af Aftale om politiets og anklagemyndighedens øko-
nomi for 2021-2023 er ikke indbudgetteret på finansloven for 2021. Udgifternes for-
ventes udmøntet via aktstykke på tillægsbevillingsloven.
Kilde: Finansloven for 2021
Politiet, anklagemyndigheden, domstolene og kriminalforsorgen er en del
af straffesagskæden og løfter således en række opgaver som led i kriminali-
tetsbekæmpelse. Hovedparten af straffesagskædens ressourceforbrug kan
henføres til kriminalitetsbekæmpelse.
I myndighedernes udgiftsbevillinger er der dog også opgaver, der ikke di-
rekte kan henføres kriminalitetsbekæmpelse. Det gælder f.eks. bevillinger
til håndtering af bl.a. civilretlige sager ved domstolene samt bevillinger til
generelle driftsudgifter og øvrige omkostninger.
Det er dog ikke muligt at afgrænse og opgøre de konkrete opgaver, der kan
henføres direkte til kriminalitetsbekæmpelse, hvorfor det konkrete ressour-
ceforbrug ikke kan opgøres nærmere. Det er derfor heller ikke muligt at for-
dele ressourceforbruget på herkomst og statsborgerskab.
Side 3/3