Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del
Offentligt
2339922_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
23. februar 2021
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 41 (Alm. del) af 27.
oktober 2020 stillet efter ønske fra Rune Lund (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren i relation til Finansministeriet (sep. 2020): ”Regneprincip for ar-
bejdsudbudsvirkning af ændret pensionsalder og levetid” oplyse, om det antages,
at der er linearitet i den skønnede sammenhæng mellem stigende folkepensionsal-
der og den faktiske tilbagetrækningsalder, og i bekræftende fald oplyse, hvad det
faglige og empiriske grundlag er for at antage linearitet?
Svar
Finansministeriet beregner den forventede gennemsnitlige tilbagetrækningsalder af
stigninger i folkepensionsalderen på baggrund af den skønnede beskæftigelse i de
mellemfristede fremskrivninger. Den seneste mellemfristede fremskrivning er
DK2025 - en grøn, retfærdig og ansvarlig genopretning af Danmark (august 2020),
og inklu-
derer derfor ikke virkningerne af
Aftale om en ny ret til tidlig pension (oktober 2020).
Der er i de mellemfristede fremskrivninger ikke indlagt en specifik antagelse, om
at der skal være linearitet i den skønnede sammenhæng mellem stigende folkepen-
sionsalder og den forventede tilbagetrækningsalder. Sammenhængen er bestemt af
udviklingen i beskæftigelsesfrekvensen henover alder. Det, der afgør, om sam-
menhængen mellem folkepensionsalder og faktisk tilbagetrækningsalder er vok-
sende, konstant eller aftagende ved gentagne forhøjelser, er, om beskæftigelsesfre-
kvensen aftager mere eller mindre før folkepensionsalderen end efter folkepensi-
onsalderen.
Når folkepensionsalderen forhøjes, antages beskæftigelsesfrekvenserne at blive
forskudt således, at den aftagende tendens fortsættes,
jf. figur 1,
hvor den skønnede
beskæftigelsesfrekvens for årgang 2006 er vist ved forskellige folkepensionsaldre.
1
Den forventede folkepensionsalder for årgang 2006 er 75 år. Sammenlignet med i 2021, hvor folkepensions-
alderen er 66 år (for årgang 1954, andet halvår), vil årgang 2006 få øget folkepensionsalderen med i alt 9 år.
1
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om det antages, at der er linearitet i den skønnede sammenhæng mellem stigende folkepensionsalder og den faktiske tilbagetrækningsalder, til finansministeren
2339922_0002.png
Side 2 af 5
Figur 1
Beskæftigelsesprofil for årgang 2006 i det mellemfristede forløb ved forskellige
pensionsaldersgrænser, fuldtidsvægtet
Pct.
90
80
70
60
50
40
30
20
Pct.
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85
Folkepensionsalder 68 år
Folkepensionsalder 69 år
Folkepensionsalder 70 år
Folkepensionsalder 71 år
Folkepensionsalder 72 år
Folkepensionsalder 73 år
Folkepensionsalder 74 år
Folkepensionsalder 75 år
10
0
Anm.: Den lovbestemte efterlønsalder og folkepensionsalder for årgang 2006 er henholdsvis 72 og 75 år.
Kilde: Beregninger på basis af grundlaget for
DK2025
en grøn, retfærdig og ansvarlig genopretning af dansk økonomi,
august 2020.
Det fremgår af figuren, at andelen i beskæftigelse er gradvist faldende for hvert al-
derstrin. For hver forhøjelse af folkepensionsalderen er der således en lavere andel
i beskæftigelse. Imidlertid er andelen, der arbejder efter overgang til folkepension,
også aftagende. Beskæftigelsesvirkningen af at hæve folkepensionsalderen er over-
ordnet set givet ved andelen, der vælger beskæftigelse, hvis de ikke kan overgå til
folkepension, minus den andel af alderstrinnet, der alligevel ville være beskæftiget.
For hver forhøjelse af folkepensionsalderen aftager andelen i beskæftigelse på al-
derstrinnet, hvor de ellers ville være overgået til folkepension, men andelen, der er
alligevel ville være i beskæftigelse, aftager også. Hvis beskæftigelsesfrekvensen af-
tager mere op mod folkepensionsalderen end over folkepensionsalderen, indebæ-
rer det en aftagende beskæftigelsesvirkning for hver forhøjelse af folkepensionsal-
deren. Omvendt er beskæftigelsesvirkningen tiltagende, hvis beskæftigelsesfre-
kvenserne over folkepensionsalderen aftager mere end de aftager før folkepensi-
onsalderen. I de mellemfristede fremskrivninger er den aftagende profil for be-
skæftigelsesfrekvensen omtrent den samme op til folkepensionsalderen som over
folkepensionsalderen, hvilket giver anledning til en omtrent lineær sammenhæng
mellem forhøjelser af folkepensionsalderen og virkningen på beskæftigelsen og
dermed på den faktiske tilbagetrækning.
Det empiriske grundlag for profilen for beskæftigelsesfrekvensen henover alders-
trinene ved uændret folkepensionsalder bygger på observerede beskæftigelsesfre-
kvenser for den nuværende befolkning fordelt på alder. Det empiriske grundlag
for forskydning af profilen ved forhøjelse af folkepensionsalderen bygger bl.a. på
de foreløbige erfaringer med at hæve folkepensionsalderen fra 65 til 65,5 og 66 år i
2019. Det fremgår, at tilbagetrækningen på folkepensionsalderen rykker med, når
folkepensionsalderen øges. Foreløbig er der ikke indikationer på, at afgangen fra
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om det antages, at der er linearitet i den skønnede sammenhæng mellem stigende folkepensionsalder og den faktiske tilbagetrækningsalder, til finansministeren
2339922_0003.png
Side 3 af 5
beskæftigelse før folkepensionsalderen tiltager ifm. stigninger i folkepensionsalde-
ren,
jf. figur 2.
Figur 2
Lønmodtagerandel for udvalgte årgange, da
pensionsalderen blev hævet fra 65 til 65,5 år
og til 66 år, ikke-efterlønsberettigede
Pct.
Pct.
folkepensionsalder 66 år
folkepensionsalder 65,5 å
r
folkepensionsalder 65 år
Figur 3
Lønmodtagerandel for udvalgte årgange, da
pensionsalderen blev hævet fra 60 til 60,5 år
og til 61 år, efterlønsberettigede
Pct.
Pct.
efterlønsalder 60 år
efterlønsalder 60,5 år
50
45
40
35
30
25
20
15
10
5
0
58
59
60
1953 OKT
1954 APR
61
50
45
40
35
30
25
20
15
10
5
0
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
58
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
efterlønsalder 61 år
folkepensionsalder 66 år
folkepensionsalder 65,5 år
folkepensionsalder 65 år
62
63
1953 DEC
1954 JUL
64
65
66
1954 FEB
1954 AUG
59
60
1953 OKT
1954 APR
61
62
63
64
1953 DEC
1954 JUL
65
66
1954 FEB
1954 AUG
Anm.: Beskæftigelsesfrekvensen er beregnet på baggrund af lønmodtagerbeskæftigelse, og indeholder derfor ikke
selvstændige. Efterlønsberettigelse er fastsat på baggrund af oplysninger om efterlønsbeviser, fradrag for
indbetalinger af efterlønsbidrag, samt udbetalinger af efterløn. Efterlønsalderen er 60 år for årgang 1953,
60,5 år for årgang 1954 (første halvår) og 61 år for årgang 1954 (andet halvår). Folkepensionsalderen er 65 år
for årgang 1953, 65,5 år for årgang 1954 (første halvår) og 66 år for årgang 1954 (andet halvår).
Kilde: Danmarks Statistiks lønmodtagerbeskæftigelse (BFL).
For de efterlønsberettigede understøtter de observerede beskæftigelsesfrekvenser
for årgange berørt af højere efterlønsalder (der følger af den højere folkepensions-
alder) antagelsen om, at frekvenserne forskydes med alderen, når folkepensionsal-
deren hæves,
jf. figur 3.
Ud over forskydning af frekvenserne indgår der i opgørelserne af beskæftigelses-
virkningen af forhøjelser af folkepensionsalderen også andre adfærdsforudsætnin-
ger knyttet til øget folkepensionsalder. Det gælder en antagelse om øget udnyttelse
af efterlønsordningen blandt de efterlønsberettigede, når folkepensionsalderen
øges samt en antagelse om, at gradvist flere vil benytte sig af tilbagetrækning for
egen midler (selvpensionering). Disse antagelser påvirker opgørelsen en smule,
men ændrer ikke på det overordnede billede.
Finansministeriet arbejder løbende på forbedringer af regneprincipperne. Det gæl-
der også skønnet for virkning på den gennemsnitlige tilbagetrækningsalder af æn-
dringer i folkepensionsalderen. Notatet
”Regneprincip for arbejdsudbudsvirkning af æn-
dret pensionsalder og
levetid”
fra september 2020 er et led i denne løbende optimering
af regneprincipperne, som også tjener det formål at dokumentere regneprincip-
perne.
Samlet set indebærer de gældende regneprincipper, at den forventede tilbagetræk-
ningsalder for årgang 2006 skønnes at blive øget med ca. 0,45 år (fuldtidsvægtet)
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om det antages, at der er linearitet i den skønnede sammenhæng mellem stigende folkepensionsalder og den faktiske tilbagetrækningsalder, til finansministeren
2339922_0004.png
Side 4 af 5
ved hver af følgende stigninger i folkepensionsalderen: 68 til 69 år, 69 til 70 år, 70
til 71 år, 71 til 72 år, 72 til 73 år, 73 til 74 år samt 74 til 75 år,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Ændring i forventet tilbagetrækningsalder fsa. diskretionære forhøjelser af folkepensionsalderen
År
Virkning af et års øget folkepensionsalder fra 68 til 69 år
Virkning af et års øget folkepensionsalder fra 69 til 70 år
Virkning af et års øget folkepensionsalder fra 70 til 71 år
Virkning af et års øget folkepensionsalder fra 71 til 72 år
Virkning af et års øget folkepensionsalder fra 72 til 73 år
Virkning af et års øget folkepensionsalder fra 73 til 74 år
Virkning af et års øget folkepensionsalder fra 74 til 75 år
Ikke fuldtidsvægtet
0,43
0,43
0,44
0,44
0,44
0,44
0,45
Fuldtidsvægtet
0,45
0,46
0,46
0,46
0,45
0,45
0,46
Anm.: Virkning af et års øget folkepensionsalder angiver den beregnede effekt af at hæve folkepensionsalderen og
efterlønsalderen med 1 år (ad gangen) for årgang 2006 fra en pensionsalder på 68 år (og en efterlønsalder på
65 år) op til den lovbestemte pensionsalder og efterlønsalder. Den lovbestemte efterlønsalder og
folkepensionsalder for årgang 2006 er henholdsvis 72 og 75 år. Effekterne angiver, hvor meget de 57-årige
beskæftigede i gennemsnit forventes at udskyde deres tilbagetrækningsalder, når der tages højde for
dødelighed. Den fuldtidsvægtede opgørelse tager desuden højde for arbejdsomfang (heltid/deltid).
Kilde: Egne beregninger.
Det konkrete niveau for den beregnede tilbagetrækningsalder afhænger af en
række faktorer, herunder årgangens uddannelsessammensætning og andelen af ef-
terlønsberettigede og indvandrede. Derfor kan virkningen af forhøjelser af folke-
pensionsalderen på den forventede tilbagetrækningsalder variere en smule på
tværs af årgange.
Det forhold, at den skønnede virkning på den forventede tilbagetrækningsalder er
mindre end 1, betyder, at den gennemsnitlige tilbagetrækningsalder stiger med
mindre end folkepensionsalderen. Den gennemsnitlige tilbagetrækningsalder ligger
i udgangspunktet omtrent på niveau med folkepensionsalderen, mens den på sigt
ligger omtrent på niveau med efterlønsalderen.
Den fuldtidsvægtede virkning på den forventede tilbagetrækningsalder er på
samme niveau eller lidt større end den ikke-vægtede virkning. Vægtningen med ar-
bejdsomfang vægter tilgangen fra ikke-beskæftigelse (folkepension og efterløn) til
beskæftigelse ned. Det er den såkaldte deltagelsesvirkning. Herudover er der en
virkning fra, at det gennemsnitlige timeomfang på den hidtidige folkepensionsal-
der øges, fordi nogle personer, der før var deltidsbeskæftigede pensionister, skøn-
nes at blive ordinært beskæftigede med et større timeomfang.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om det antages, at der er linearitet i den skønnede sammenhæng mellem stigende folkepensionsalder og den faktiske tilbagetrækningsalder, til finansministeren
Side 5 af 5
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister