Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del
Offentligt
2438534_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
30. august 2021
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 408 (Alm. del) af 16.
august 2021 stillet efter ønske fra (MFU) Martin Lidegaard (RV)
Spørgsmål
Vil ministeren kommentere oplysningerne i artiklen ”Prisen for at svine klimaet til
er tordnet op, og Danmark tjener milliarder på det” fra Politiken.dk den 5. august
2021 om, at kvoteprisen er steget betydeligt og det har givet staten større indtæg-
ter end forventet?
Vil ministeren endvidere oplyse:
1. Hvilket niveau for og forventninger til kvoteprisen frem til 2030, der er lagt til
grund i Konvergensprogram 2021?
2. Hvilket niveau kvoteprisen har i dag og hvilke forventninger der er til kvotepri-
sen frem til 2030?
3. Hvor store indtægter fra salg af kvoter der er lagt til grund i Konvergenspro-
gram 2021?
4. På baggrund af ændringer i kvoteprisen og forventninger hertil jf. pkt. 1 og 2
ønskes en vurdering af ændringen i statens provenu fra kvoteafgiften frem til 2030
i forhold til konvergensprogram 2021.
5. Hvor stor ændringen i provenuet ift. Konvergensprogram 2021 vil være, hvis
kvoteprisen i 2030 ender på hhv. 400 kr., 600 kr., 800 kr., 1.000 kr. 1.200 kr. og
1.500 kr., idet det samlede forventede provenu ved de forskellige kvotepriser sam-
tidigt opgøres?
Svar
Prisen på CO
2
-kvoter
fra EU’s kvotehandelssystem er steget betragteligt siden de-
cember 2020. Det påvirker statens indtægter fra salg af CO
2
-kvoter. Det skønnede
provenu herfra på henholdsvis finansloven 2021,
Danmarks Konvergensprogram 2021,
og
Opdateret 2025-forløb,
august 2021 (offentliggjort 30. august) fremgår af
tabel 1.
Tallene dækker de samme år, som indgår i den i spørgsmålet refererede artikel på
Politiken.dk.
Det fremgår, at der i
Danmarks Konvergensprogram 2021
indgik et højere provenu
end på finansloven for 2021 for de fire budgetår. Endvidere fremgår, at de seneste
oplysninger i
Opdateret 2025-forløb, august 2021
peger på et lidt lavere provenu i
2021 (ca. -0,3 mia. kr.), og derefter et provenu, der er ca. 0,7 mia. kr. højere pr. år i
2022-24 end i
Danmarks Konvergensprogram 2021.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 408: MFU spm. om ministeren vil kommentere oplysningerne i artiklen Prisen for at svine klimaet til er tordnet op, og Danmark tjener milliarder på det fra Politiken.dk den 5. august 2021, til finansministeren
2438534_0002.png
Side 2 af 4
Tabel 1
Statens skønnede indtægter fra salg af CO
2
-kvoter, 2021-2024
2021
Mia. kr. (2022-PL)
Finanslov 2021
Danmarks Konvergensprogram
2021
Forslag til Finanslov 2022
1,4
2,0
1,7
1,5
2,2
2,9
1,5
2,3
3,0
1,6
2,4
3,1
2022
2023
2024
Kilde: Finanslov 2021, Konvergensprogram 2021 og Forslag til Finanslov 2022.
Regeringen finder det generelt positivt for klimaet,
at markedet har taget EU’s
øgede klimamål til efterretning, og at kvoteprisen dermed stiger. Prissætning af
drivhusgasudledninger er en omkostningseffektiv måde at indfri vores klimamål,
da det giver incitament til at omstille de steder, hvor prisen på drivhusgasreduktio-
ner er lavest.
Det er i forlængelse heraf også positivt, at Europa Kommissionen vil styrke og
udvide kvotehandelssystemet, da det kan bidrage til en mere ensartet CO
2
pris på
tværs af sektorer og lande. Regeringen er i gang med at analysere de forskellige
elementer i
Europa Kommissionens ’Fit for 55’-pakke
nærmere.
I forhold til de statsfinansielle konsekvenser bemærkes det, at regeringens udgifts-
politiske prioriteringer fastlægges på baggrund af en vurdering af det samlede øko-
nomiske råderum. I de løbende fremskrivninger af dansk økonomi og vurderinger
af de offentlige finanser
som også omfatter skøn for indtægterne fra salg af CO
2
kvoter
vil der for en lang række udgifts- og indtægtsposter kunne opleves for-
skydninger, der både trækker i opadgående og nedadgående retning. Det er et
sundt princip, at de udgiftspolitiske prioriteringer ikke afhænger af løbende ud-
sving i særskilte udgifts- eller indtægtsposter. Denne tilgang muliggør langsigtede
prioriteringer i udgiftspolitikken, herunder også i klimapolitikken. Regeringen øn-
sker således også en ambitiøs klimaindsats uanset udviklingen i kvoteprisen.
Regeringen har som nævnt d. 30. august offentliggjort en ny fremskrivning af
dansk økonomi, inkl. de offentlige finanser frem mod 2025 i
Opdateret 2025-forløb,
august 2021.
Udviklingen er således opdateret i forhold til grundlaget i Danmarks
Konvergensprogram 2021 sammen med en række nye oplysninger mv. Der rede-
gøres på den baggrund for de seneste forudsætninger nedenfor.
Det seneste grundlag vedr. CO
2
-kvoteprisen fremgår af tabel 2. Fremskrivning af
kvoteprisen er foretaget i ifbm. budgetteringen af FFL22. Fremskrivningen tager
udgangspunkt i det seneste fulde månedsgennemsnit for de observerede markeds-
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 408: MFU spm. om ministeren vil kommentere oplysningerne i artiklen Prisen for at svine klimaet til er tordnet op, og Danmark tjener milliarder på det fra Politiken.dk den 5. august 2021, til finansministeren
2438534_0003.png
Side 3 af 4
priser på CO
2
-kvoter på fremskrivningstidspunktet, og fremskriver derefter kvote-
prisen med renten tillagt et risikotillæg
1
.
Tabel 2
Fremskrivning af CO
2
-kvoteprisen
2021
Kr./ton (2021-PL)
Konvergenspro-
gram 2021
Opdateret 2025-
forløb, august 2021
299
355
314
399
324
413
335
429
346
446
357
465
368
487
380
510
393
535
405
561
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
Anm.: CO
2
-pisen er fastsat med udgangspunkt i fulde månedsgennemsnit. Fremskrivningens seneste datamåned er
den faktiske CO
2
-kvotepris frem til hhv. marts måned 2021 for KP21 og maj måned 2021 for Opdateret
2025-forløb.
Kilde: Egne beregninger
I forbindelse med Finansministeriets mellemfristede fremskrivninger indgår frem-
skrivning af prisen på CO
2
-kvoter i grundlaget for det skønnede provenu for sta-
tens indtægter fra salg af CO
2
-kvoter. De nyeste provenuskøn, som indgår som et
blandt mange elementer i den samlede vurdering af de offentlige finanser, fremgår
af tabel 2 frem mod 2025 og 2030.
Den mellemfristede planlægningshorisont for de finanspolitiske prioriteringer og
mål går aktuelt til 2025. Efter 2025 forudsættes provenuet fra salg af CO
2
-kvoter
samt en lang række andre provenuer at følge beregningstekniske principper, hvil-
ket indebærer at provenuet vedr. salg af CO
2
-kvoter udgør en omtrent konstant
andel af BNP i fremskrivningen, jf.
Opdateret 2025-forløb,
august 2021.
I
Opdateret 2025-forløb,
august 2021 skønnes i 2025 en kvotepris på 446 kr./ton.
Det giver et skønnet provenu på godt 3 mia. kr. (2022-PL),
jf. tabel 3.
Tabel 3
CO
2
-kvotepris og provenu fra salg af CO
2
-kvoter,
Opdateret 2025-forløb,
august 2021
2021
CO
2
-kvote-
pris, kr./ton
Provenu salg
af CO
2
-kvo-
ter, mia. kr.
(2022-PL)
355
2022
399
2023
413
2024
429
2025
446
2030
561
1,7
2,9
3,0
3,1
3,2
3,3
Anm.: Fremskrivningen af kvoteprisen tager udgangspunkt i data for de observerede kvotepriser på
fremskrivningstidspunktet (seneste fulde måned), og fremskrives herefter med en risikofri rentekomponent
tillagt et risikotillæg.
Kilde: Egne beregninger.
Det bemærkes, at der i den seneste fremskrivning af kvoteprisen er foretaget en korrektion i metoden sådan,
at den rente, kvoteprisen fremskrives med over tid, tillades at variere hen over fremskrivningsperioden i ste-
det for
som tidligere - at blive holdt konstant.
1
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 408: MFU spm. om ministeren vil kommentere oplysningerne i artiklen Prisen for at svine klimaet til er tordnet op, og Danmark tjener milliarder på det fra Politiken.dk den 5. august 2021, til finansministeren
2438534_0004.png
Side 4 af 4
En kvoteprisudvikling, som følger de af spørgeren angivne forudsætninger, og
dertilhørende skøn for provenuet fra salget af kvoter fremgår af tabel 4.
Tabel 4
Prisforudsætninger og provenuer
Kvotepris, 2021-priser
Kvotepris 400 kr./ton i 2030
Kvotepris 600 kr./ton i 2030
Kvotepris 800 kr./ton i 2030
Kvotepris 1.000 kr./ton i 2030
Kvotepris 1.200 kr./ton i 2030
Kvotepris 1.500 kr./ton i 2030
2021
355
355
355
355
355
355
2022
365
407
450
493
535
600
2023
368
424
480
537
593
677
2024
371
443
515
587
659
766
2025
375
463
552
640
728
861
2030
400
600
800
1000
1200
1500
Provenu, Mia. kr. (2022-PL)
Kvotepris 400 kr./ton i 2030
Kvotepris 600 kr./ton i 2030
Kvotepris 800 kr./ton i 2030
Kvotepris 1.000 kr./ton i 2030
Kvotepris 1.200 kr./ton i 2030
Kvotepris 1.500 kr./ton i 2030
2021
1,7
1,7
1,7
1,7
1,7
1,7
2022
2,7
3,0
3,3
3,6
3,9
4,4
2023
2,7
3,1
3,5
3,9
4,3
4,9
2024
2,7
3,2
3,7
4,2
4,8
5,5
2025
2,7
3,4
4,0
4,6
5,3
6,2
2030
2,8
3,4
4,1
4,8
5,4
6,4
Anm.: Se anmærkning til tabel 1
Kilde: Egne beregninger.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister