Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del
Offentligt
2468224_0001.png
FIU Alm.del - endeligt
Skatteudvalget 2020-21
svar på spørgsmål 407
SAU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 441
Offentligt
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
17. juni 2021
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 441 (Alm. del) af 15. april
2021 stillet efter ønske fra Louise Schack Elholm (V)
Spørgsmål
Vil ministeren opdatere svar på SAU alm. del
spørgsmål 206, således at gebyrbe-
løbet i 2021 fremgår? Ministeren bedes endvidere oplyse provenuet fra hvert en-
kelt gebyr i årene 2015-2020 og det forventede provenu i hvert af årene 2021-2025
i 2021-niveau. Provenuet bedes opgjort i umiddelbarvirkning, efter tilbage og efter
tilbage og adfærd. Endelig bedes ministeren for hvert enkelt gebyr oplyse, om ge-
byret indekseres eller på anden vis reguleres.
Svar
I svaret til SAU alm. del
spørgsmål 206 blev oplistet alle fiskale gebyrer. Et fi-
skalt gebyr defineres i
skattemæssig forstand
som et gebyr, hvor indtægterne fra geby-
ret for ydelsen overstiger omkostningerne forbundet hermed. Det kan fx være, at
gebyrbetalingen medfinansierer en anden ydelse, der ikke er direkte knyttet til be-
talingen. Gebyret får dermed karakter af en afgift og skal som udgangspunkt fast-
sættes ved lov. Der er i både besvarelsen af spørgsmål 206 og dette spørgsmål ta-
get udgangspunkt i denne definition.
Det bemærkes også her, at der ikke er en fuldstændig entydig fortolkning af et fi-
skalt gebyr, hvorfor det i mange tilfælde vil bero på en skønsmæssig vurdering af
det enkelte gebyr. Der tages derfor forbehold for usikkerheden om, hvorvidt li-
sten er fuldstændig udtømmende. Her er taget udgangspunkt i de pågældende mi-
nisteriers eget skøn. Mange fiskale gebyrer vil ligeledes indeholde både fiskale- og
ikke-fiskale elementer. I besvarelsen indgår alle gebyrer, som vurderes at inde-
holde fiskale elementer.
I provenuerne er der taget udgangspunkt i det fulde gebyrbeløb og derfor ikke
kun det fiskale element. En del af provenuerne kan derfor henføres til ikke-fiskale
elementer, da mange af gebyrerne indeholder både fiskale- og ikke-fiskale elemen-
ter.
Provenuerne er desuden kun oplistet som selve gebyrindtægten. Der forelægger
ikke forudsætninger på hvert af gebyrerne til at vurdere tilbageløb og adfærdsef-
fekt, ligesom der vil skulle tages stilling til eksakt andel fiskalt element.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 407: Spm. om konsekvenserne for den strukturelle saldo og størrelsen af det finanspolitiske råderum, hvis man med virkning fra 1/1-22 fra og med 2021 indfører et skatte- og afgiftsstop, der bygger på forskellige principper, til finansministeren
2468224_0002.png
Side 2 af 4
Tabel 1
oplister de fiskale gebyrer, gebyrindtægterne samt om gebyret indekseres
eller på anden vis reguleres.
Tabel 1
Oversigt over fiskale gebyrer
2021-niveau
Gebyr
Registreringsafgift for skibe
Gebyr for klage til Landsskatteretten og
Skatteankestyrelsen
Gebyr for klage til ejendomsvurderingslo-
ven
1)
Rykkergebyr for indberetning af lister over
momspligtigt salg til udlandet
2)
Gebyr for forkortet afregningsperiode af
moms
2)
Gebyrbe-
løb, kr.
2021
2015-
2020
35,5
1.100
500-
1.100
65
65
10,2
1,0
2021
4,4
4,5
-
Gebyrindtægt, mio. kr.
2022
4,4
2,7
-
2023
4,4
2,7
-
2024
4,4
2,7
-
2025
4,4
-
-
Indekseres /
reguleres
Nej
Ja
Ja
Nej
Nej
365,7
62,6
62,6
62,6
62,6
-
Rykkergebyr for betaling i opkrævningsfa-
sen
2)
65
140
300
450
91,1
79,1
32,4
63,7
42,3
3,4
63,7
42,3
3,4
63,7
42,3
3,4
63,7
42,3
3,4
-
-
-
Nej
Nej
Nej
Nej
Rykkergebyr for betaling ved Gældsstyrel-
sen
Gebyr for Gældsstyrelsens iværksættelse
af lønindeholdelse
Gebyr for Gældsstyrelsens tilsigelse til ud-
lægsforretning
Gebyr for skyldnere, der gør indsigelse
vedr. manglende gennemførelse af sæd-
vanlig rykkerprocedure eller underretning
3)
500
-
-
-
-
-
-
Nej
Vurderingsgebyr efter EVL §11, til bo- og
gaveafgift
4)
Vurderingsgebyr efter EVL §27, til ejen-
domsværdibeskatning
4)
Vurderingsgebyr efter EVL §14 - ej læn-
gere fritaget
4)
Vurderingsgebyr efter EVL §84, land-
brugs- og skovejendomme
4)
Gebyr for udstedelse af godkendelsesbe-
viser iht. TIR-konventionen
5)
Gebyr for udlevering af nummerplader
Gebyr for udlevering af nummerplader til
motorcykler
Gebyr for udlevering af 3. nummerplade
Gebyr for retten til ønskenummerplader
Gebyr for historiske nummerplader
Gebyr for historiske nummerplader til mo-
torcykler
Gebyr for benyttelse af prøveskilte
Gebyr for benyttelse af prøveskilte til mo-
torcykler
Gebyr for prøvemærker til bil og motorcyk-
ler
Gebyr for registrering af ny ejer eller bru-
ger af køretøj
Gebyr for udstedelse af registreringsattest
eller supplerende attest
Gebyr for personlig betjening ved indregi-
strering af køretøj
Gebyr for personlig betjening ved omregi-
strering af køretøj
3.200
3.200
3.200
3.200
300/500
1.180
590
110
8.000
1.300
650
1.150
190
100
340/380
100
200
100
-
-
-
-
1,3
4.675,9
23,8
38,7
43,9
8,8
2,1
75,8
1,3
75,2
484,5
48,4
13,7
4,5
-
-
-
-
-
660,0
60,0
8,0
4,0
2,0
1,0
12,0
0,0
15,0
150,0
16,0
2,0
1,0
-
-
-
-
-
662,0
61,0
8,0
4,0
2,0
1,0
12,0
0,0
15,0
151,0
16,0
2,0
1,0
-
-
-
-
-
666,0
61,0
8,0
4,0
2,0
1,0
12,0
0,0
15,0
151,0
16,0
2,0
1,0
-
-
-
-
-
668,0
62,0
8,0
4,0
2,0
1,0
12,0
0,0
15,0
152,0
16,0
2,0
1,0
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Ja
Ja
Ja
Ja
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 407: Spm. om konsekvenserne for den strukturelle saldo og størrelsen af det finanspolitiske råderum, hvis man med virkning fra 1/1-22 fra og med 2021 indfører et skatte- og afgiftsstop, der bygger på forskellige principper, til finansministeren
2468224_0003.png
Side 3 af 4
Gebyr for personlig betjening ved afmel-
ding af køretøj
Gebyr for tilladelse til kørsel med uden-
landsk køretøj
Gebyr for anmodning om eksportgodtgø-
relse
6)
Ansøgning eller fornyelse af pas
Gebyr i forbindelse med køreprøver
9)
Gebyr for udstedelse af våbentilladelse
Gebyr for udstedelse af takografkort
9)
60
400
1.950
27-600
7)
280-890
420/840
11)
2,9
0,0
43,9
1.625,1
1.123,0
111,6
67,3
12,8
0,0
1,0
-
254,7
111,7
29,9
7,0
2,1
0,0
1,0
-
363,7
-
31,5
-
2,2
0,0
1,0
-
363,7
-
31,5
-
2,2
0,0
1,0
-
363,7
-
31,5
-
2,2
-
-
-
363,7
-
31,5
--
2,2
Nej
Nej
Nej
Nej
8)
Nej
10)
Nej
8)
Nej
10)
Nej
525
Gebyr i forbindelse med autorisation af
3.000/5.0
vagtvirksomhed.
00
12)
En række mindre gebyrer på politiets om-
råde, herunder gebyrer for autorisation af
dørmænd, inkassovirksomhed og handel
-
med brugte genstande, nød- og sømands-
visa samt alkolåse
100/300/
Gebyrer for notarialforretninger
500
13)
Jagtegnsafgift
Gebyr for overskridelse af lånetiden hos
Det Kongelige Bibliotek
Regningsgebyr i forbindelse med erstat-
ningssager hos Det Kongelige Bibliotek
Gebyr ved tilmelding til Danskprøve A1 og
A2
Gebyr for tilmelding til indvandringsprøven
for religiøse forkyndere
650
5/25/50
15)
16,5
0,9
1,1
1,1
1,1
1,1
Nej
152,5
14)
33,0
104,7
0,8
0,15
5,4
0,3
33,0
104,7
0,8
0,15
5,4
0,4
33,0
104,7
0,8
0,15
5,4
0,4
33,0
104,7
0,8
0,15
5,4
0,4
33,0
104,7
0,8
0,15
5,4
0,4
Nej
Ja
Nej
Nej
Ja
Nej
574,1
2,5
16)
0,47
16)
33,9
1,3
150
2.820
3.000
Anm.: Der er i opgørelsen helt overordnet set bort fra PSO-afgiften og fiskale tariffer på energiområdet. Derudover
er diverse bøder på fx transportområdet, indrivelsesrenter på misligeholdt lån fx SU-lån, morarenter på gæld
fx skattegæld og lign. udeladt af svaret, da de ikke vurderes at kunne karakteriseres som gebyr. De opgjorte
tal for 2021-2024 tager udgangspunkt i Finansloven for 2021. For en stor del af gebyrerne forelægger der
ikke et skøn for indtægten i 2025.
1)
Gebyret indgår pr. 1. juli 2020 under Gebyr for klage til
Landsskatteretten og Skatteankestyrelsen. Gebyrbeløb afhænger af typen af klage.
2)
Gebyrindtægter for
Rykkergebyr for indberetning af lister over momspligtigt salg til udlandet, Gebyr for forkortet
afregningsperiode af moms og Rykkergebyr for betaling i opkrævningsfasen er opgjort på et aggregeret
niveau, da det ikke er muligt at nedbryde det samlede beløb på enkelte lovhjemler.
3)
Muligheden for at
fremsætte indsigelser udløb den 1/1 2021, hvorfor der er indbudgetteret 0 mio. kr. fra 2021 og frem.
4)
Finansloven for 2021 er her lagt til grund, hvor der ikke er budgetteret med indtægter.
5)
Gebyret har været
opkrævet i modstrid med EU-lovgivningen, hvorfor opkrævningen af gebyret er annulleret fra 2. halvår
2020. Vejkøretøjer og containere har desuden forskellige gebyrsatser.
6)
Gebyret er pr. 1. juli 2020
omkostningsdækkende.
7)
Gebyrbeløb afhænger af om det er barn, voksen, pensionist mv.
8)
Gebyr er ikke
indekseret, men forhøjet i forbindelse med
Aftalen om politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023.
9)
Omfatter kun politiets gebyrindtægter til og med 30. september 2021, hvorefter indtægterne overgår til
Transpostministeriet i forbindelse med ressortoverdragelse af visse færdselsopgaver fra politiet til
Færdselsstyrelsen og Vejdirektoret. Gebyrbeløb afhænger af type af køreprøve.
10)
Gebyr er ikke indekseret,
men overgår til et omkostningsdækkende gebyr i forbindelse med ressortoverdragelse af visse
færdselsopgaver fra politiet til Færdselsstyrelsen og Vejdirektoratet.
11)
840 kr. for første tilladelse og 420 for
ekstra tilladelser.
12)
Autorisation og fornyelse har gebyrbeløb på 5.000, mens ændringer i eksisterende har
gebyrbeløb på 3.000
13)
For notarialforretninger svares 300 kr., mens bekræftelse af en afskrift eller kopi
svares en afgift på 100 kr og notarens medvirken ved udtrækning af værdipapirer, lodtrækning og lignende
handlinger svares 500 kr. pr. påbegyndt time
14)
Nettoprisindekset er anvendt til opregnng af indtægterne fra
notarialforretninger i perioden 2015-2020 til 2021-priser.
15)
Gebyrbeløbet afhænger af længden på
overskridelsen
16)
Det Kgl. Bibliotek først oprettet i 2017, hvorfor tallene kun er angivet 2017-2020. Årene
2019 til 2020 er desuden påvirket af skifte af bibliotekssystem og dermed forskydning i opkrævningen af
gebyrer.
Kilde: Finansministeriet, bidrag fra alle øvrige ministerier.
Gebyret, som indgik i svaret til SAU spørgsmål 206,”Takst
for skærpet tilsyn af sociale
tilbud”,
er udgået af denne besvarelse, efter det er vurderet, at det alligevel ikke fal-
der ind under definitionen af et fiskalt gebyr.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 407: Spm. om konsekvenserne for den strukturelle saldo og størrelsen af det finanspolitiske råderum, hvis man med virkning fra 1/1-22 fra og med 2021 indfører et skatte- og afgiftsstop, der bygger på forskellige principper, til finansministeren
Side 4 af 4
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister