Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
8. november 2021
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 406 (Alm. del) af 13.
august 2021 stillet efter ønske fra Christian Rabjerg Madsen (S)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse konsekvenserne for den strukturelle saldo og størrelsen af
det finanspolitiske råderum, hvis man med virkning fra 1. januar 2022 indfører et
skatte- og afgiftsstop efter den definition, som fremgår af Skatteministeriets publi-
kation "Skattestoppets fortolkning og implementering" udgivet på Skatteministeri-
ets hjemmeside den 10. april 2002 (https://www.skm.dk/aktuelt/publikatio-
ner/%C3%B8vrige-publikationer/skattestoppets-fortolkning-og-implemente-
ring/),
bortset fra bestemmelserne i ". Særligt om omlægninger af hensyn til græn-
sehandel" og "6. Ejendomsværdiskat"?
Svar
Der er i besvarelsen taget udgangspunkt i skatter og afgifter, der fremgår af § 38 i
Finansloven, dvs. at gebyrer på de enkelte ministerområder ikke er medtaget. Det
er typisk gebyrer, der dækker løbende udgifter til visse opgaver og bliver reguleret
i takt hermed, eller såkaldte fiskale gebyrer, hvor indtægten herfra overstiger om-
kostningerne herved. Et skattestop for fiskale gebyrer har også en provenuvirk-
ning, som dog vurderes meget beskeden.
Konsekvenserne for den strukturelle saldo og størrelsen af det finanspolitiske rå-
derum er regnet i 2022-2025, idet planlægningshorisontens udløb i de mellemfri-
stede fremskrivninger aktuelt er 2025.
Besvarelsen følger derudover direkte de beskrevne definitioner, herunder at punk-
terne
”Særligt
om omlægninger
af hensyn til grænsehandel”
og
”6. Ejendomsværdiskat”
er
udeladt. Det betyder bl.a. også, at der ikke er lagt til grund, at skattestigninger, der
er under indfasning, tilbagerulles ud fra følgende:
”Skattestoppet har ubetinget virkning
for beslutninger, der træffes af den nuværende regering. Derimod falder allerede besluttede skatte-
og afgiftsændringer uden for skattestoppet”
Der vil derfor primært være tale om, at forudsatte indekseringer/reguleringer af
skatter og afgifter aflyses frem mod 2025. Reguleringen kan enten være ved be-
sluttede diskretionære forhøjelser eller indeksering med fx nettoprisindekset. Det
betyder i begge tilfælde, at de berørte skatter og afgifter fastholdes på deres nomi-
nelle niveau i 2021.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K