Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
13. oktober 2021
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 403 (Alm. del) af 13.
august 2021 stillet efter ønske fra Christian Rabjerg Madsen (S)
Spørgsmål
Vil ministeren på grundlag af svaret på SAU alm. del - spørgsmål 441 oplyse kon-
sekvenserne for den strukturelle saldo og det finanspolitiske råderum frem mod
2025, hvis man fra og med 2021 ophørte med indeksering/regulering af de fiskale
gebyrer, som er indekserede/regulerede? Konsekvenserne for den strukturelle
saldo og det finanspolitiske råderum bedes oplyst i tabelform for hvert af årene
frem til og med 2025.
I svaret til SAU alm. del
–
spørgsmål 441 blev oplistet alle fiskale gebyrer. Et fi-
skalt gebyr defineres i skattemæssig forstand som et gebyr, hvor indtægterne fra
gebyret for ydelsen overstiger omkostningerne forbundet hermed.
Der er ikke en fuldstændig entydig fortolkning af et fiskalt gebyr, hvorfor det i
mange tilfælde vil bero på en skønsmæssig vurdering af det enkelte gebyr. Der ta-
ges derfor forbehold for usikkerheden om, hvorvidt listen er fuldstændig udtøm-
mende. I denne besvarelse er der taget udgangspunkt i samme oversigt.
Tabel 1
viser indekserede / regulerede fiskale gebyrer og den samlede (forventet)
gebyrindtægt fra disse i årene 2021-2025, som de fremgik af SAU alm. del
–
spørgsmål 441.
Tabel 1
Oversigt over fiskale gebyrer
Mio. kr. (2021-niveau)
Gebyr
Gebyr for klage til Landsskatteretten og
Skatteankestyrelsen
Gebyr for klage til ejendomsvurderingsloven
1)
Vurderingsgebyr efter EVL §11, til bo- og ga-
veafgift
2)
Vurderingsgebyr efter EVL §27, til ejendoms-
værdibeskatning
2)
Vurderingsgebyr efter EVL §14 - ej længere fri-
taget
2)
2021
4,5
-
-
-
-
2022
2,7
-
-
-
-
Gebyrindtægt
2023
2,7
-
-
-
-
2024
2,7
-
-
-
-
2025
2,7
-
-
-
-
Indekseres /
reguleres
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Svar
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K