Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del
Offentligt
2461703_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
13. oktober 2021
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 403 (Alm. del) af 13.
august 2021 stillet efter ønske fra Christian Rabjerg Madsen (S)
Spørgsmål
Vil ministeren på grundlag af svaret på SAU alm. del - spørgsmål 441 oplyse kon-
sekvenserne for den strukturelle saldo og det finanspolitiske råderum frem mod
2025, hvis man fra og med 2021 ophørte med indeksering/regulering af de fiskale
gebyrer, som er indekserede/regulerede? Konsekvenserne for den strukturelle
saldo og det finanspolitiske råderum bedes oplyst i tabelform for hvert af årene
frem til og med 2025.
I svaret til SAU alm. del
spørgsmål 441 blev oplistet alle fiskale gebyrer. Et fi-
skalt gebyr defineres i skattemæssig forstand som et gebyr, hvor indtægterne fra
gebyret for ydelsen overstiger omkostningerne forbundet hermed.
Der er ikke en fuldstændig entydig fortolkning af et fiskalt gebyr, hvorfor det i
mange tilfælde vil bero på en skønsmæssig vurdering af det enkelte gebyr. Der ta-
ges derfor forbehold for usikkerheden om, hvorvidt listen er fuldstændig udtøm-
mende. I denne besvarelse er der taget udgangspunkt i samme oversigt.
Tabel 1
viser indekserede / regulerede fiskale gebyrer og den samlede (forventet)
gebyrindtægt fra disse i årene 2021-2025, som de fremgik af SAU alm. del
spørgsmål 441.
Tabel 1
Oversigt over fiskale gebyrer
Mio. kr. (2021-niveau)
Gebyr
Gebyr for klage til Landsskatteretten og
Skatteankestyrelsen
Gebyr for klage til ejendomsvurderingsloven
1)
Vurderingsgebyr efter EVL §11, til bo- og ga-
veafgift
2)
Vurderingsgebyr efter EVL §27, til ejendoms-
værdibeskatning
2)
Vurderingsgebyr efter EVL §14 - ej længere fri-
taget
2)
2021
4,5
-
-
-
-
2022
2,7
-
-
-
-
Gebyrindtægt
2023
2,7
-
-
-
-
2024
2,7
-
-
-
-
2025
2,7
-
-
-
-
Indekseres /
reguleres
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Svar
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 403: Spm. om konsekvenserne for den strukturelle saldo og det finanspolitiske råderum frem mod 2025, hvis man fra og med 2021 ophørte med indeksering/regulering af de fiskale gebyrer, som er indekserede/regulerede, til finansministeren
2461703_0002.png
Side 2 af 2
Vurderingsgebyr efter EVL §84, landbrugs- og
skovejendomme
2)
Gebyr ved tilmelding til Danskprøve A1 og A2
-
5,4
-
5,4
-
5,4
-
5,4
-
5,4
Ja
Ja
Anm.: Der er i opgørelsen helt overordnet set bort fra PSO-afgiften og fiskale tariffer på energiområdet. Derudover
er diverse bøder på fx transportområdet, indrivelsesrenter på misligeholdt lån fx SU-lån, morarenter på gæld
fx skattegæld og lign. udeladt af svaret, da de ikke vurderes at kunne karakteriseres som gebyr. De opgjorte
tal for 2021-2024 tager udgangspunkt i Finansloven for 2021. For en stor del af gebyrerne forelægger der
ikke et skøn for indtægten i 2025.
1)
Gebyret indgår pr. 1. juli 2020 under Gebyr for klage til
Landsskatteretten og Skatteankestyrelsen.
2)
Finansloven for 2021 er her lagt til grund, hvor der ikke er
budgetteret med indtægter.
Kilde: Finansministeriet, bidrag fra alle øvrige ministerier.
Det har tidligere indgået i besvarelsen af SAU alm. del
spørgsmål 441, at jagt-
tegnsafgiften indekseres, hvilket ikke er tilfældet. Derfor indgår den ikke i tabellen.
Det er en relativt lille del af de fiskale gebyrer, som indekseres / reguleres, og disse
udgør samtidig en begrænset gebyrindtægt. Derfor vil det også give et meget be-
skedent mindreprovenu, hvis indekseringen ophørte, svarende til mindre end 1
mio. kr. i alle årene 2022-2025. Virkningen på det finanspolitiske råderum vil være
tilsvarende begrænset.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister