Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del
Offentligt
2537509_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
2. marts 2022
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 397 (Alm. del) af 10.
august 2021 stillet efter ønske fra Rune Lund (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren opgøre virkningen af Nye Borgerliges udspil
”Planen –
for et mere
borgerligt
Danmark” på de udvidede forbrugsmuligheder, dvs. disponible
indkomster tillagt individuelt offentlig forbrug jf. definitionen i Fordeling og
Incitamenter 2017, opdelt på de 10 indkomstdeciler og hver af percentilerne i den
10. indkomstdecil? Vil ministeren også oplyse virkningen på GINI-koefficienten
på de udvidede forbrugsmuligheder. Ministeren bedes lægge til grund for
besvarelsen at besparelserne på det offentlige forbrug på 85 mia. kr. udmøntes
som en forholdsmæssig flad beskæring af alle offentlige udgifter.
Svar
Virkningen på de udvidede forbrugsmuligheder opgøres i forbindelse med diskre-
tionære ændringer i det offentlige forbrug, mens virkningen af initiativer med di-
rekte betydning for de disponible indkomster normalt opgøres i forhold til forde-
lingen af de disponible indkomster.
Der henvises til
svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 424 af 30. august 2021
for en
oversigt over de samlede virkninger, herunder opdelt på enkelte initiativer og på
tværs af indkomstdeciler.
Fordelingsberegninger af virkningerne på de udvidede forbrugsmuligheder tager
udgangspunkt i fordelingen af de offentlige udgifter i dag. Fordelingsvirkningerne
af ændringer i det offentlige forbrug opgøres ved at øge/reducere de nuværende
enhedsomkostninger, og de ekstra afsatte/reducerede midler fordeles på individ-
niveau med udgangspunkt i befolkningssammensætningen i dag. Metoden er bedst
egnet til at vurdere marginale ændringer af prioriteringer inden for offentligt for-
brug på kort sigt, hvor der ikke sker større ændringer i befolkningssammensætnin-
gen. Med metoden er det dog vanskeligt at foretage en præcis vurdering af de for-
delingsmæssige konsekvenser af initiativer med virkning på lang sigt.
Nye Borgerliges
planen
indeholder en diskretionær besparelse på 85 mia. i 2035,
der indfases gradvist med 6 mia. kr. årligt over 14 år. Det fremgår samtidig, at der
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 397: Spm., om ministeren vil opgøre virkningen af Nye Borgerliges udspil Planen – for et mere borgerligt Danmark på de udvidede forbrugsmuligheder, dvs. disponible indkomster tillagt individuelt offentlig forbrug, til finansministeren
Side 2 af 3
udmøntes ca. 43 mia. kroner til sundheds- og ældreområdet i 2035, der ligeledes
indfases gradvist. Det fremgår af planen, at udmøntningen sker med henblik på at
imødekomme det demografiske træk. I takt med at der blandt andet bliver flere
ældre, stiger det samlede udgiftsbehov på sundheds- og ældreområdet. En uændret
enhedsomkostning pr. person vil dermed i sig selv medføre større udgifter til
sundheds- og ældreområdet.
Det er ikke muligt at foretage en fuldkommen vurdering af de fordelingsmæssige
virkninger af ovennævnte initiativer i 2035, da der ikke foreligger et egnet analyse-
grundlag, der kan anvendes til at analysere marginale virkninger i 2035. Ligesom
der i besvarelsen ikke er foretaget en samlet vurdering af nettovirkningerne på det
offentlige forbrug af hele planen.
I besvarelsen er der for det første foretaget en konsekvensberegning af en for-
holdsmæssig reduktion i det offentlige forbrug på 6 mia. kr., svarende til 1. års
virkningen af den samlede reduktion på 85 mia. kr. Det bemærkes, at udmøntnin-
gen af midler til sundheds- og ældreområdet i et vist omfang vil modgå en del af
denne besparelse. For det andet er der på baggrund af spørgsmålets ordlyd foreta-
get en hypotetisk opgørelse af den fulde reduktion med 85 mia. kr. i offentlige for-
brugsudgifter.
Det individualiserbare offentlige forbrug i 2018, dvs. udgifter, der ved hjælp af re-
gisterdata kan henføres til individer, udgør ca. 54 pct. af det samlede offentlige
forbrug inklusive afskrivninger (opgjort i 2022 priser og lønninger). Antages
samme forholdsmæssige besparelse svarer det til, at en reduktion med 6 mia. kr.
og 85 mia. kr. i det samlede offentlige forbrug indebærer en reduktion i de indivi-
dualiserbare offentlige udgifter med henholdsvis ca. 3,2 mia. kr. og ca. 45,8 mia.
kr.
Forudsat at besparelsen er fordelt forholdsmæssigt efter fordelingen af de indivi-
dualiserbare offentlige udgifter i dag, herunder udgifter til sundheds- og ældreom-
rådet, skønnes en reduktion med 3,2 mia. kr. og 45,8 mia. kr. at reducere de udvi-
dede forbrugsmuligheder med henholdsvis 0,2 pct. og 3,0 pct.,
jf. tabel 1.
Redukti-
onerne i de individualiserbare offentlige udgifter skønnes at indebære en stigning i
forskellene i de udvidede forbrugsmuligheder målt ved Gini-koefficienten på hen-
holdsvis 0,1 pct.-point og 1,9 pct.-point.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 397: Spm., om ministeren vil opgøre virkningen af Nye Borgerliges udspil Planen – for et mere borgerligt Danmark på de udvidede forbrugsmuligheder, dvs. disponible indkomster tillagt individuelt offentlig forbrug, til finansministeren
2537509_0003.png
Side 3 af 3
Tabel 1
Virking på de udvidede forbrugsmuligheder af diskretionære ændringer i de individualisabare
offentlige udgifter
Decil, udvidede forbrugsmuligheder
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Pct.
Reduktion
med 3,2 mia. kr.
Reduktion
med 45,8 mia. kr.
-0,3
-4,3
-0,2
-3,5
-0,2
-3,5
-0,2
-3,4
-0,2
-3,2
-0,2
-3,0
-0,2
-2,8
-0,2
-2,5
-0,2
-2,3
-0,2
-3,2
-0,2
-3,0
7.
8.
9.
10.
Alle
Pct.-
point
0,1
1,9
Gini
Percentil, udvidede forbrugsmuligheder
91.
Reduktion
med 3,2 mia. kr.
Reduktion med
45,8 mia. kr.
-0,1
-2,1
92.
-0,1
-2,1
93.
-0,1
-2,0
94.
-0,1
-2,0
95.
-0,1
-2,1
96.
-0,1
-2,0
97.
-0,2
-2,4
98.
-0,4
-5,7
99.
-0,3
-4,9
100.
-0,3
-3,7
Alle
-0,2
-3,2
-
-
-
Anm.: De individualiserbare offentlige udgifter er opgjort med udgangspunkt i befolkningssammensætningen i 2018
og fremskrevet til 2022 priser og lønninger. Reduktionen er fordelt efter de enkelte udgifters andel af de
samlede individuliserbare udgifter. Det samlede offentlige forbrug i 2018 opgjort i 2022 priser og lønninger
er baseret på deflatoren for det offentlige forbrug inklusive afskrivninger opgjort på inputmetoden. Deciler
er opgjort på baggrund af de udvidede forbrugsmuligheder, dvs. disponible indkomster tillagt
individualiserbart offentligt forbrug.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af lovmodellens datagrundlag.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister