Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
19. oktober 2021
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 392 (Alm. del) af 2. juli
2021 stillet efter ønske fra Mona Juul (KF)
Kan ministeren for hvert af årene frem mod 2030 oplyse konsekvenserne for pro-
venu efter tilbageløb og adfærd samt arbejdsudbud og BNP af at omlægge SU´en
på kandidatdelen til et rentefrit lån samtidig med at afdrag på lån først påbegyndes
når den studerende er hhv.
a) i beskæftigelse
b) har en årsindkomst, der er større eller lig medianlønnen i Danmark
c) har en årsindkomst på 300.000 kr.,
d) har en årsindkomst på 400.000?
I alle scenarier bedes det lagt til grund, at eventuel restgæld eftergives efter 20 år.
Der er lagt til grund for besvarelsen, at SU-stipendiet omlægges til lån på kandi-
datuddannelserne, og at de nuværende muligheder for SU-lån samtidig fastholdes,
således at SU-modtagere vil have samme potentielle forbrugsmuligheder som i
dag. Studerende får dermed mulighed for at tage et nyt rentefrit SU-lån, svarende
til det nuværende stipendium, samtidig med, at de også har mulighed for at tage
det eksisterende SU-lån, hvor eksisterende regler for rente- og afdragsbetaling
fastholdes.
Det skal bemærkes, at med det nuværende SU-system bortfalder alle tillægsydelser
(fx SU-handicaptillæg), når studerende ikke modtager SU-stipendium eller slutlån.
Det er lagt til grund, at disse tillægsydelser også omlægges til lånemuligheder.
Hvis eventuel restgæld eftergives efter 20 år, er det centralt, hvor stor en andel
som ikke når at betale hele deres gæld af, og hvor mange der slet ikke når at påbe-
gynde afbetalingen. Det er lagt til grund, at når først afdragene er påbegyndt, så
forsætter afbetalingen uanset fremtidige ændringer i beskæftigelsesstatus og ind-
komstniveau.
1
Derudover er det lagt til grund, at afdragende forfalder til betaling,
hvis personen udvandrer.
Svar
Spørgsmål
Der er i beregningerne ikke taget højde for, at der kan være nogen, som mister deres beskæftigelse igen, og
af den grund misligholder afbetalingerne på deres gæld. Det svarer i princippet til en antagelse om, at de for-
højede renter på misligholdt gæld, dækker udgifterne til den del af gælden, som må afskrives som tab.
1
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K