Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del
Offentligt
2465205_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
19. oktober 2021
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 392 (Alm. del) af 2. juli
2021 stillet efter ønske fra Mona Juul (KF)
Kan ministeren for hvert af årene frem mod 2030 oplyse konsekvenserne for pro-
venu efter tilbageløb og adfærd samt arbejdsudbud og BNP af at omlægge SU´en
på kandidatdelen til et rentefrit lån samtidig med at afdrag på lån først påbegyndes
når den studerende er hhv.
a) i beskæftigelse
b) har en årsindkomst, der er større eller lig medianlønnen i Danmark
c) har en årsindkomst på 300.000 kr.,
d) har en årsindkomst på 400.000?
I alle scenarier bedes det lagt til grund, at eventuel restgæld eftergives efter 20 år.
Der er lagt til grund for besvarelsen, at SU-stipendiet omlægges til lån på kandi-
datuddannelserne, og at de nuværende muligheder for SU-lån samtidig fastholdes,
således at SU-modtagere vil have samme potentielle forbrugsmuligheder som i
dag. Studerende får dermed mulighed for at tage et nyt rentefrit SU-lån, svarende
til det nuværende stipendium, samtidig med, at de også har mulighed for at tage
det eksisterende SU-lån, hvor eksisterende regler for rente- og afdragsbetaling
fastholdes.
Det skal bemærkes, at med det nuværende SU-system bortfalder alle tillægsydelser
(fx SU-handicaptillæg), når studerende ikke modtager SU-stipendium eller slutlån.
Det er lagt til grund, at disse tillægsydelser også omlægges til lånemuligheder.
Hvis eventuel restgæld eftergives efter 20 år, er det centralt, hvor stor en andel
som ikke når at betale hele deres gæld af, og hvor mange der slet ikke når at påbe-
gynde afbetalingen. Det er lagt til grund, at når først afdragene er påbegyndt, så
forsætter afbetalingen uanset fremtidige ændringer i beskæftigelsesstatus og ind-
komstniveau.
1
Derudover er det lagt til grund, at afdragende forfalder til betaling,
hvis personen udvandrer.
Svar
Spørgsmål
Der er i beregningerne ikke taget højde for, at der kan være nogen, som mister deres beskæftigelse igen, og
af den grund misligholder afbetalingerne på deres gæld. Det svarer i princippet til en antagelse om, at de for-
højede renter på misligholdt gæld, dækker udgifterne til den del af gælden, som må afskrives som tab.
1
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 392: MFU spm. om ministeren for hvert af årene frem mod 2030, kan oplyse konsekvenserne for provenu efter tilbageløb og adfærd samt arbejdsudbud og BNP af at omlægge SUén på kandidatdelen til et rentefrit lån, til finansministeren
2465205_0002.png
Side 2 af 6
Hvor mange, der når at afdrage hele deres SU-gæld, afhænger således blandt andet
af, hvordan reglerne for afdrag konstrueres. For SU-lån efter gældende regler er
der fastsat en maksimal tilbagebetalingstid, som afhænger af, hvor stort et lån der
er optaget under studiet. Tilbagebetalingen begynder først 1. januar et helt kalen-
derår efter udgangen af det år, hvor uddannelsen slutter.
Beregningsteknisk lægges det til grund, at afdragsperioden på et rentefrit SU-lån
på kandidaten fastsættes til 10 år uanset lånebeløbets størrelse og hvornår afdrags-
perioden starter.
For at vurdere, hvor mange der år for år vil opfylde betingelsen for tilbagebetaling,
undersøges den historiske udvikling i arbejdsmarkedstilknytningen for kandidater
som dimitterede i 1999.
Omkring 90 pct. er i beskæftigelse (eller udvandret) året efter de afslutter deres kan-
didatuddannelse, idet det skal bemærkes, at der ikke er taget hensyn til, om der er
tale om deltids- eller delårsbeskæftigelse,
jf. figur 1.
En del færre har opnået årsind-
komster på henholdsvis 300.000 kr., 342.000 kr. (medianindkomsten i 2019) og
400.000 kr. (alle opgjort i 2021-niveau) i året efter afslutning af uddannelsen. Det er
fx først efter 6 år, at 90 pct. af dimittenderne har opnået en erhvervsindkomst på
over 400.000 kr. (2021-niveau).
Figur 1
Andel af LVU dimmittender fra 1999 som opfylder hver af de 4 kriterier for påbegyndelse af
tilbagebetaling, 1-20 år efter afsluttet uddannelse
Pct.
100
95
90
85
80
75
70
65
60
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Pct.
100
95
90
85
80
75
70
65
60
Beskæftigelse
Median (342.000 kr.)
År siden afsluttet uddannelse
300.000 kr.
400.000 kr.
Anm.: Indkomstgrænserne er opgjort i 2021-niveau. Beskæftigelse er opgjort som personer med ATP-indbetalinger
fra beskæftigelse i året. Årsindkomsten er opgjort på baggrund af den samlede erhvervsindkomst (løn,
overskud af selvstændig virksomhed og arbejdsmarkedsbidragspligtige honorarer, dog ekskl.
arbjedsgiveradministerede pensionsindbetalinger). Medianindkomsten er opgjort på baggrund af alle
beskæftigede (personer med ATP-indbetalinger) i 2019, opgjort i 2021-niveau.
Kilde: Egene beregninger på baggrund af lovmodellensdatagrundlag (fuldtælling af hele befolkningen).
Med de ovennævnte forudsætninger vil langt størstedelen påbegynde og afslutte
tilbagebetalingen, inden der er gået 20 år, fra uddannelsen er afsluttet. Efter 10 år
vil 99 pct. have været i beskæftigelse eller være udvandret. Godt 97 pct. vil have haft
mindst ét år med en erhvervsindkomst på 300.000 kr., knap 97 pct. vil have haft
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 392: MFU spm. om ministeren for hvert af årene frem mod 2030, kan oplyse konsekvenserne for provenu efter tilbageløb og adfærd samt arbejdsudbud og BNP af at omlægge SUén på kandidatdelen til et rentefrit lån, til finansministeren
2465205_0003.png
Side 3 af 6
mindst ét år med erhvervsindkomst over medianen og godt 95 pct. vil have haft
mindst ét år med erhvervsindkomst over 400.000 kr.
Umiddelbar provenuvirkning
Omlægning af SU-stipendiet til et lån på kandidatuddannelser vil fuldt indfaset re-
ducere SU-udgifterne med knap 3,5 mia. kr. (2021-niveau), svarende til 1,8 mia.
kr. efter skat og tilbageløb,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Reduktion i SU-udgifter før og efter skat og tilbageløb, mio. kr., 2021-niveau
2022
Reduktion i SU-udgifter
Efter skat og tilbageløb
300
150
2023
2.000
1.050
2024
3.450
1.800
2025
3.450
1.800
2026
3.450
1.800
2027
3.450
1.800
2028
3.450
1.800
2029
3.450
1.800
2030
3.450
1.800
Varigt
3.450
1.800
Anm.: Det er lagt til grund, at omlægningen vil træde i kraft for studerende, der påbegynder deres
kandidatuddannelse sommeren 2022. Beregningsteksninsk er det antaget, at forslaget er fuldt indfaset efter
to år. Beløbene er er afrundet til nærmeste 50 mio. kr.
Kilde: Egene beregninger.
Omlægningen til lån medfører isoleret set en styrkelse af den offentlige saldo i de
enkelte år, idet staten kan finansiere udbetalingen af SU-lånene ved at øge den of-
fentlige gæld, der så kan afdrages i takt med SU-lånene tilbagebetales.
2
Statens
renteudgifter skal dog finansieres løbende. Hvis SU-lånet ydes rentefrit, må sta-
tens renteudgifter finansieres over den offentlige saldo. På samme måde vil even-
tuel eftergivelse af gæld svække saldoen. Eftergivelsen vil dog først være relevant,
en årrække efter tiltaget er trådt i kraft.
Baseret på en forudsætning om at den observerede beskæftigelsesprofil for de, der
afsluttede en kandidatuddannelse i 1999, kan afspejle den fremadrettede profil for
dem, der afslutter deres uddannelse i 2021, kan der opgøres en samlet umiddel-
bare provenuvirkning af statens renteudgifter forbundet med at yde rentefrit lån
samt af eftergivelse af gæld,
jf. tabel 2.
Forhøjelsen af den offentlige gæld modsvares af en fordring hos den enkelte SU-låntager. hvorved den of-
fentlige nettogæld ikke påvirkes. Dertil kan det bemærkes at ØMU-gælden opgøres brutto. Det vil sige, at
ØMU-gælden ud over saldoen på de offentlige finanser også påvirkes af fx parallelle ændringer i statens akti-
ver og passiver. Et tiltag, som det skitserede, vil beregningsteknisk forøge ØMU-gælden.
2
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 392: MFU spm. om ministeren for hvert af årene frem mod 2030, kan oplyse konsekvenserne for provenu efter tilbageløb og adfærd samt arbejdsudbud og BNP af at omlægge SUén på kandidatdelen til et rentefrit lån, til finansministeren
2465205_0004.png
Side 4 af 6
Tabel 2
Samlet umiddelbar provenuvirkning af statens renteudgifter forbundet med at yde rentefrit lån,
samt virkning af eftergivelse af gæld efter 20 år, fordelt på de fire scenarier for påbegyndelse af
tilbagebetaling, 2021-niveau
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
Varigt
a) Afdrag på lån påbegyndes først, når den studerende er i beskæftigelse
Statens renteudgifter
Gæld der eftergives
0
0
0
0
-50
0
-50
0
-100
0
-100
0
-150
0
-150
0
-200
0
-450
0
Samlet umiddelbar virkning
150 1.050 1.750 1.750 1.700 1.700 1.650 1.650 1.600 1.350
efter skat og tilbageløb
b) Afdrag på lån påbegyndes først, når den studerende har en årsindkomst, der er større eller lig medianløn-
nen i Danmark
Statens renteudgifter
Gæld der eftergives
Samlet umiddelbar virkning
efter skat og tilbageløb
Statens renteudgifter
Gæld der eftergives
Samlet umiddelbar virkning
efter skat og tilbageløb
Statens renteudgifter
Gæld der eftergives
Samlet umiddelbar virkning
efter skat og tilbageløb
0
0
150
0
0
1.050
-50
0
1.800
-50
0
1.750
-100
0
1.750
-100
0
1.700
-150
0
1.700
-150
0
1.650
-200
0
1.650
-500
-50
1.300
c) Afdrag på lån påbegyndes først, når den studerende har en årsindkomst på 300.000 kr.
0
0
150
0
0
1.050
-50
0
1.800
-50
0
1.750
-100
0
1.750
-100
0
1.700
-150
0
1.700
-150
0
1.650
-200
0
1.650
-450
-50
1.300
d) Afdrag på lån påbegyndes først, når den studerende har en årsindkomst på 400.000 kr.
0
0
150
0
0
1.050
-50
0
1.800
-50
0
1.750
-100
0
1.750
-100
0
1.700
-150
0
1.700
-150
0
1.650
-200
0
1.600
-500
-50
1.250
Anm.: Beskæftigelse er opgjort som personer med ATP-indbetalinger fra beskæftigelse i året. Årsindkomsten er
opgjort på baggrund af den samlede erhvervsindkomst (løn, overskud af selvstændig virksomhed og
arbejdsmarkedsbidragspligtige honorarer, dog ekskl. arbjedsgiveradministerede pensionsindbetalinger).
Medianindkomsten er opgjort på baggrund af alle beskæftigede (personer med ATP-indbetalinger) i 2019,
opgjort i 2021-niveau. Det er lagt til grund, at omlægningen vil træde i kraft for studerende, der påbegynder
deres kandidatuddannelse sommeren 2022. Beregningsteksninsk er det antaget, at forslaget er fuldt indfaset
efter to år. Tilsvarende til de eksisterende SU-lån begynder tilbagebetalingen først 1. januar et helt kalenderår
efter udgangen af det år, hvor uddannelsen slutter. Beløbene er afrundet til nærmeste 50 mio. kr., hvorfor
renteudgifterne i 2022 og 2023 er afrundet ned til 0.
Kilde: Egene beregninger.
Arbejdsudbud
Den isolerede virkning på arbejdsudbuddet af en omlægning af SU-stipendiet på
kandidatdelen til et rentefrit lån tager udgangspunkt i de samme opgørelsesmeto-
der, som er anvendt i
besvarelsen af Finansudvalgets spørgsmål nr. 123 af 7. februar 2020.
I forhold til arbejdsudbudsvirkningen af den foreslåede tilbagebetalingsordning
kan det forventes, at studerende i højere grad inddrager beskæftigelsesmulighed og
fremtidig løn ved valg af kandidatuddannelse. Dette vil i givet fald føre til øget be-
skæftigelse blandt dimittender.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 392: MFU spm. om ministeren for hvert af årene frem mod 2030, kan oplyse konsekvenserne for provenu efter tilbageløb og adfærd samt arbejdsudbud og BNP af at omlægge SUén på kandidatdelen til et rentefrit lån, til finansministeren
2465205_0005.png
Side 5 af 6
Omvendt, hvis tilbagebetalingen af SU-lånet knyttes op på beskæftigelse eller ind-
komst, kan det forventes, at udsigten til at skulle afdrage på sin SU-gæld, alt andet
lige reducerer incitamentet til deltagelse på arbejdsmarkedet og eller tilskyndelsen
til at lægge en ekstra arbejdsindsats. Udskydelse af beskæftigelse med ét enkelt år,
vil dog, for langt de fleste, ikke ændre på, at de fortsat vil kunne nå at betale lånet
helt ud.
Finansministeriet har ikke grundlag for at skønne over de to sidstnævnte modsat-
rettede adfærdseffekter.
På den baggrund er der i den samlede vurdering af de økonomiske konsekvenser
alene indregnet den skønnede virkning fra reduceret studieforsinkelse på 2.700
fuldtidspersoner,
jf. tabel 3.
BNP-virkningen skønnes fuld indfaset at være 2,1 mia.
kr. (2021-niveau).
Tabel 3
Virkninger af reduceret studieforsinkelse, 2021-niveau
2022
Arbejdsudbud (fuld-
tidspersoner)
Dynamisk provenu
(mio. kr.)
BNP-virkning (mio. kr.)
0
-50
0
2023
0
-100
0
2024
1.350
200
1.050
2025
2.700
550
2.100
2026
2.700
550
2.100
2027
2.700
550
2.100
2028
2.700
550
2.100
2029
2.700
550
2.100
2030
2.700
550
2.100
Varigt
2.700
550
2.100
Anm.: Det er lagt til grund at omlægningen vil træde i kraft for studerende, der påbegynder deres
kandidatuddannelse sommeren 2022. Beregningsteksninsk er det antaget, at forslaget er fuldt indfaset efter
to år. Arbejdsudbuddet er afrundet til nærmeste 50 personer, beløbene er afrundet til nærmeste 50 mio. kr.
Kilde: Egene beregninger.
Det samlede skøn for provenu efter tilbageløb og adfærd i form af reduceret stu-
dieforsinkelse er opgjort i tabel 4.
Tabel 4
Samlet provenu efter tilbageløb og adfærd i form af reducet studieforsinkelse, 2021-niveau
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
Varigt
a) Afdrag på lån påbegyndes først, når den studerende er i beskæftigelse
Virkning på strukturel
100
950
2.000
2.300
2.250
2.250
2.200
2.200
2.150
1.900
saldo
b) Afdrag på lån påbegyndes først, når den studerende har en årsindkomst, der er større eller lig medianløn-
nen i Danmark
Virkning på strukturel
100
950
2.000
2.300
2.250
2.250
2.200
2.200
2.150
1.850
saldo
c) Afdrag på lån påbegyndes først, når den studerende har en årsindkomst på 300.000 kr.
Virkning på strukturel
saldo
Virkning på strukturel
saldo
100
950
2.000
2.300
2.250
2.250
2.200
2.200
2.150
1.850
d) Afdrag på lån påbegyndes først, når den studerende har en årsindkomst på 400.000 kr.
100
950
2.000
2.300
2.250
2.250
2.200
2.200
2.150
1.800
Anm.: Se anmærkning til tabel 2.
Kilde: Egene beregninger.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 392: MFU spm. om ministeren for hvert af årene frem mod 2030, kan oplyse konsekvenserne for provenu efter tilbageløb og adfærd samt arbejdsudbud og BNP af at omlægge SUén på kandidatdelen til et rentefrit lån, til finansministeren
Side 6 af 6
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister