Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del
Offentligt
2343706_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
1. marts 2021
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 39 (Alm. del) af 21.
oktober 2020 stillet efter ønske fra Lars Boje Mathiesen
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse virkningen på de offentlige finanser ved en afskaffelse af
PAL-skatten samtidig med, at
1. Der indføres en modregning i folkepensionens grundbeløb for indkomst inkl.
pensionsudbetalinger på 25 pct. (før skat) for indkomster over 360.000 (efter AM-
bidrag, 2021-niveau) for enlige, og 420.000 (efter AM-bidrag, 2021-niveau) for par
2. Fradragsbeløbene ved beregning af den personlige tillægsprocent og pensions-
tillægget fastfryses nominelt for altid.
3. Nye folkepensionister tildeles boligstøtte alene efter reglerne om boligsikring
frem for boligydelse?
Svar
Pensionsafkastskatten (PAL-skat) udgør 15,3 pct. af afkast på aktiver placeret i
pensionsdepoter. Provenuet fra PAL skatten svinger betydeligt fra år til år og har i
de seneste år udgjort mellem 0,6 og 2,7 pct. af BNP. En afskaffelse pensionsaf-
kastskatten svækker de offentlige finanser gennem et lavere umiddelbart provenu i
den nævnte størrelsesorden. Det vil på sigt medføre en stigning i pensionsudbeta-
lingerne, som er indkomstskattepligtige. Herfra vil der være et tilbageløb i form af
indkomstskat og af moms og afgifter. Dertil kommer en stigning i modregningen
af pensionstillægget til folkepension og boligydelse.
Det skal bemærkes, at provenuvirkningerne af en afskaffelse pensionsafkastbe-
skatningen vil udvikle sig over en meget lang tidsperiode, da indbetalinger til og
udbetalinger fra pensionsordninger typisk vedrører perioden fra opsparer starter
på arbejdsmarkedet og resten af livet.
Det strukturelle provenu fra pensionsafkastskatten udgør ca. 29 mia. kr. i 2025 i
2021-niveau. Det har ikke umiddelbart været muligt at skønne over virkningerne
af en afskaffelse, hvilket skal ses i sammenhæng med, at PAL-skatten modsvares
af øget beskatningsgrundlag og øget indtægtsmodregning på længere sigt og at så
store ændringer i pensionsbeskatningen må forventes at have markante portefølje-
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 39: MFU spm. om virkningen på de offentlige finanser ved en afskaffelse af PAL-skatten, til finansministeren
2343706_0002.png
Side 2 af 4
og tilbagetrækningsvirkninger, som det ikke er muligt at skønne over med tilstræk-
kelig sikkerhed.
En marginal reduktion af satsen for PAL-skat med 1 pct.-point til 14,3 pct. skøn-
nes med usikkerhed at forværre den primære offentlige saldo med 1¾ mia. kr.
(2020-niveau) i 2020 og 1�½ mia. kr. i 2030. Frem mod 2060 reduceres saldofor-
værringen til omtrent ¾ mia. kr. En reduktion af satsen for PAL-skat med 5 pct.-
point til 10,3 pct. skønnes at svække den primære saldo med 8¼ mia. kr. i 2020
faldende til 4 mia. kr. i 2060,
jf. Svar på Skatteudvalgets spørgsmål nr. 90 (Alm. del) af
11. november 2019.
På basis af disse marginale ændringer er det vurderingen, at en afskaffelse af PAL-
skatten vil medføre en markant umiddelbar forværring af den primære offentlige
saldo, som efterfølgende gradvist mindskes over en lang periode i takt med, at
skattelempelserne kommer til udbetaling og beskattes. I spørgsmålet lægges op til
modgående besparelser gennem en fastfrysning af fradrag i folkepensionens pen-
sionstillæg og ændrede boligstøtteregler for nye folkepensionister. Det er karakte-
ristisk for disse forslag, at de vil have begrænsede effekter på de umiddelbare of-
fentlige udgifter på kort sigt og have en lang indfasningsperiode. Set under ét be-
tyder det at lempelsen som følge af afskaffelsen af PAL-skatten kommer væsent-
ligt før stramningen som følge af gradvis reducerede pensions- og boligydelsesud-
betalinger. Derfor vil indgrebet samlet set begrænse råderummet væsentligt over
en lang årrække.
En isoleret ændring af modregning i folkepensionens grundbeløb, fastfrysning af
fradragene i folkepensionens pensionstillæg og ændrede boligstøtteregler for nye
folkepensionister vurderes med den nuværende sammensætning af
folkepensionister at medføre offentlige mindreudgifter svarende til knap 10,7 mia.
kr. efter tilbageløb og adfærd opgjort i 2021-niveau når ændringerne er fuldt
indfaset,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Mindreudgifter efter tilbageløb og adfærd ved ændring af folkepensionen og boligstøtteregler, fuldt
indfaset opgjort i mio. kr. i 2021-niveau.
Mindre udgifter
Modregning af grundbeløb
Fastfrysning fra fradrag i pensionstillæg
Ændring af boligstøtteregler
I alt
1.910
4.490
7.320
13.720
Efter tilbageløb
1.480
3.480
5.640
10.600
Efter tilbageløb
og adfærd
1.440
3.590
5.640
10.670
Anm.: I virkningerne for ændring af modregningen i folkepensionens grundbeløb er indregnet udgifter til
folkepensionister i udlandet svarende til omkring 1,8 pct. af folkepensionsydelserne. Sammensætningen af
folkepensioniser herunder fordeling af arbejdsmarkedspensioner svarer til 2017, det samlede antal
folkepensioner er baseret på forventninger til 2021. Virkningerne på arbejdsudbud er regnet på registerdata
for 2015 og skaleret 2021-niveau. Der skønnes ikke at være nævneværdige afledte virkninger på boligstøtte af
forslaget om øget indtægtsmodregning grundbeløb og pensionstillæg. Den fuldt indfasede virkning af
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 39: MFU spm. om virkningen på de offentlige finanser ved en afskaffelse af PAL-skatten, til finansministeren
Side 3 af 4
fastfrysning af folkepensionens pensionstillæg og ændringen af boligstøtteregner er beregningsteknisk
opgjort ved virkningen i 2060 som et groft skøn for den varige virkning,
jf. Finansudvalgets spørgsmål nr. 36 og
37 (Alm. del) af 21. oktober 2020.
Kilde: Egne beregninger på basis af en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen i 2015 og 2017,
Svar på Finansudvalgets
spørgsmål nr. 36 (Alm. del) af 21. oktober 2020, Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 37 (Alm. del) af 21. oktober 2020.
1. Modregning i folkepensionens grundbeløb
Folkepensionens grundbeløb udgør 78.216 kr. i 2021 og aftrappes med 30 pct. af
personlig arbejdsindkomst over 344.600 kr. (efter AM-bidrag, 2021-niveau).
En modregning i folkepensionens grundbeløb for indkomster inkl. pensionsudbe-
talinger på 25 pct. (før skat) for indkomster over 360.000 kr. (efter AM-bidrag,
2021-niveau) for enlige, og 420.000 (efter AM-bidrag, 2021-niveau) for par vurde-
res med den nuværende sammensætning af folkepensionister at medføre offent-
lige mindreudgifter svarende til godt 1,4 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd i 2021,
jf. tabel 1.
Det er lagt til grund, at indkomstgrundlaget for folkepensionens grundbeløb gøres
fælles for par og samboende og udvides til at omfatte alt indkomst herunder ar-
bejdsmarkedspension svarende til indkomstgrundlaget for folkepensionens pensi-
onstillæg. Dette betyder, at det i svaret lægges til grund at aftrapningsprocenten
for par er 12,5 pct., således at den marginale aftrapning af parrets samlede folke-
pensionsudbetalinger bliver 25 pct., idet indkomst modregnes i begges folkepen-
sion. Det er desuden lagt til grund, at den foreslåede aftrapning træder i stedet for
den eksisterende, idet der ellers ville være dobbelt modregning for arbejdsind-
komst over 360.000 kr.
Der vil de næste årtier ske en fortsat modning af arbejdsmarkedspensionssyste-
met. Det medfører højere pensionsindkomster for folkepensionister. Denne ud-
vikling kan medføre, at markant flere folkepensionister vil blive berørt af en æn-
dring af modregningen af folkepensionens grundbeløb fra at være baseret på ar-
bejdsindkomst til at blive baseret samlet indkomst inkl. pensionsudbetalinger.
Opgørelsen tager udgangspunkt i indtægtsforholdene for den nuværende gruppe
af folkepensionister og der er dermed ikke taget højde ændret indkomststruktur
blandt fremtidens folkepensionister.
Samlet set reduceres incitamenterne til arbejde for de nuværende folkepensioni-
ster. Reduktionen i arbejdsudbud afspejler modsatrettede effekter. For enlige uden
andre supplerende indkomster øges det økonomiske incitament til at arbejde som
følge af den lavere aftrapningsprocent og den højere fradragsgrænse. I modsat ret-
ning trækker, at den lavere samlede fradragsgrænse pr. person for par samt udvi-
delsen af indkomstgrundlaget for par til at omfatte begge personer medfører, at
incitamenterne til arbejde i gennemsnit forringes for samlevende. Ligeledes med-
fører udvidelsen af indkomstgrundlaget til at omfatte anden indkomst herunder
privat- og arbejdsmarkedspensionsopsparing, at nogle kan blive omfattet af mod-
regning af arbejdsindkomst ved en lavere arbejdsindkomst end ved de nuværende
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 39: MFU spm. om virkningen på de offentlige finanser ved en afskaffelse af PAL-skatten, til finansministeren
Side 4 af 4
regler og dermed få reduceret deres incitament til at arbejde. Dette modvirkes del-
vist af den lavere aftrapningsprocent.
Endelig medfører ændringen samlet set lavere pensionsydelser. Dette giver isoleret
set et øget incitament til at arbejde som følge af lavere disponible indkomster for
folkepensionister i gennemsnit. Lavere disponible indkomstniveauer har dog min-
dre betydning for incitamenter til arbejde relativt til lavere modregning af arbejds-
indkomst i folkepensionen.
Udvidelsen af indkomstgrundlaget til at omfatte privat- og arbejdsmarkedspensi-
onsopsparing reducerer desuden incitamenterne til at foretage pensionsopsparing
inden pensionsalderen. Det har ikke været muligt af opgøre et skøn for virkningen
på opsparingsadfærden og virkningen heraf indgår derfor ikke i den angivne ad-
færdsvirkning som alene omfattet virkningen fra ændret arbejdsudbud.
2. Fastfrysning af fradragsbeløb for pensionstillæg og personligtillægsprocent
En fastfrysning af fradragsbeløbende for henholdsvis pensionstillæg og personlige
tillæg vurderes med den nuværende sammensætning af folkepensionister at med-
føre offentlige mindreudgifter svarende til 3,6 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd
frem mod 2060 opgjort i 2021-niveau. Fastfrysningen af fradragsbeløbet i pensi-
onstillægget udgør 3,0 mia. kr., mens fastfrysningen af fradragsgrænsen for per-
sonlige tillæg og ældrecheck udgør 0,6 mia. kr.,
jf. Svar på Finansudvalgets spørgsmål
nr. 36 (Alm. del) af 21. oktober 2020.
3. Boligsikring til nye folkepensionister
Ændres reglerne for boligstøtte således, at nye folkepensionister fra 2023 tildeles
boligstøtte efter reglerne for boligsikring frem for reglerne for boligydelse, vil det
medføre en udgiftsbesparelse på omkring 120 mio. kr. efter tilbageløb i 2023,
jf.
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 37 (Alm. del) af 21. oktober 2020.
I 2050 forventes
udgiftsbesparelsen at være knap 5,7 mia. kr. efter tilbageløb i 2021-niveau, hvoref-
ter den skønnes at være aftagende igen til i 2060 at være 5,6 mia. kr. efter tilbage-
løb i 2021-niveau som følge af et faldende antal folkepensionister.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister