Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del
Offentligt
2442523_0001.png
Transportministeren
Finansudvalget
Folketinget
8. september 2021
2021-4324
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Finansudvalget har i brev af 22. juni stillet mig følgende spørgsmål
(FIU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V).
Spørgsmål nr. 375:
Det fremgår af svaret på FIU alm. del - spørgsmål 265, at statens
overskud på SEA-ordningen i perioden 2010-2023 forventes at
være 1 mia. kr. Hvorfor er disse midler ikke anvendt til at imøde-
komme det store vedligeholdelsesefterslæb og til at gøre bygnin-
gerne i SEA-ordningen tidssvarende - ikke mindst set i lyset af, at
staten forventer et underskud på SEA-ordningen i henholdsvis
2021-2023.
Svar:
Jeg har indhentet svar fra Bygningsstyrelsen, der oplyser følgende:
”Et væsentligt formål med indførelsen af SEA-ordningen
i 2001 var
blandt andet at kunne håndtere det vedligeholdelsesefterslæb for
bygningsmassen, som var genereret siden starten af 1980'erne.
SEA-ordningen regulerer ansvarsfordelingen for vedligeholdelses-
opgaver mellem universiteterne og Bygningsstyrelsen. Universite-
terne er ansvarlige for den indvendige vedligeholdelse, og Byg-
ningsstyrelsen er ansvarlige for den udvendige vedligeholdelse.
Udover at universiteterne med SEA-ordningens indførelse fik øget
deres bevilling svarende til den husleje, de skulle betale, har uni-
versiteterne i alt over de sidste ca. 10 år modtaget ca. 6 mia. kr.
yderligere over SEA-ordningen, hvoraf ca. 3 mia. kr. finansieres in-
den for SEA-ordningens rammer, jf. aftale mellem den daværende
VK-regering, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det Radi-
kale Venstre om fordeling af globaliseringsreserven til forskning og
udvikling 2010-2012 af november 2009. Midlerne er anvendt til at
genoprette universiteternes laboratorier herunder opgradering af
ventilation, klima- og CTS-anlæg samt tilhørende styringssystemer
til moderne forskningsstandarder.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 375: Spm. om, hvorfor statens overskud på SEA-ordningen ikke er anvendt til at imødekomme det store vedligeholdelsesefterslæb, til transportministeren
2442523_0002.png
Side 2/2
I 2015 blev der endvidere truffet politisk beslutning om en større
reform af SEA-ordningen på universitetsområdet. Denne reform
har blandt andet medført, at der i perioden 2016-2019 blev afsat
ekstra vedligeholdelsesmidler på ca. 225 mio. kr. Fra 2020 og frem
er der bevilliget yderligere ca. 78 mio. kr. årligt til central vedlige-
holdelse. Samtidig har SEA-reformen medført, at universiteternes
vedligeholdelsesbidrag er øget markant fra ca. 120 mio. kr. til ca.
150 mio. kr. årligt, som universiteterne bliver bevillingskompense-
ret for.
Det er derfor Bygningsstyrelsens vurdering, at der under SEA-ord-
ningens rammer er afsat de fornødne midler til den del, som Byg-
ningsstyrelsen har vedligeholdelsesforpligtigelsen for, herunder
midler til at indhente et evt. vedligeholdelsesefterslæb med henblik
på at bevare bygningernes værdi.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht