Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del
Offentligt
2442515_0001.png
Transportministeren
Finansudvalget
Folketinget
8. september 2021
2021-4324
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Finansudvalget har i brev af 22. juni stillet mig følgende spørgsmål
(FIU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V).
Spørgsmål nr. 374:
Det fremgår af svaret på FIU alm. del - spørgsmål 265, at ´Det be-
ror på en misforståelse, når det angives, at universiteterne under
SEA-ordningen er forpligtede til at anvende Bygningsstyrelsen som
bygherre. Der er således frit leverandørvalg i SEA-ordningen, hvil-
ket muliggør universiteternes indgåelse af lejemål med private ak-
tører. Har ministeren på den baggrund nogle bud på, hvorfor uni-
versiteterne så primært vælger at bruge SEA-ordningen ved avan-
ceret nybyggeri - som en laboratoriebygning er - og ikke i højere
grad vælger en privat byggeherre?
Svar:
Jeg har indhentet svar fra Bygningsstyrelsen, der oplyser følgende
om leverandørvalg:
”Universiteterne har mulighed for at indgå lejemål
med en privat
aktør uden for de statsejede campusområder, hvilket en række uni-
versiteter har benyttet sig af. De indgående lejemål har generelt
været i allerede eksisterende bygninger, hvor indretning og facilite-
ter har kunnet anvendes til undervisningsformål. F.eks. kan det
nævnes, at Aalborg Universitet lejer et domicil i Københavns Syd-
havn, og Københavns Universitet lejer det tidligere kommuneho-
spital i København.
Universiteterne har i begrænset omfang anvendt muligheden for at
indgå lejemål af laboratoriebygninger mv. af private aktører, hvor
laboratoriebygningen opføres som nybyggeri specifikt til brug for
universiteterne.
Vilkårene i SEA-ordningen indeholder fordele for universiteterne
ved nybyggeri af laboratoriebygninger. Eksempelvis er bindingspe-
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 374: Spm. om, hvorfor universiteterne primært vælger at bruge SEA-ordningen ved avanceret nybyggeri, til transportministeren
2442515_0002.png
Side 2/2
rioden i SEA-ordningen på 10 år ved et nybyggeri, hvorefter uni-
versitetet kan opsige lejemålet. Det er dermed staten, der bærer ri-
sikoen ved eventuelt at skulle finde alternativ anvendelse eller af-
hænde byggeriet. Bygningsstyrelsen vurderer, at en privat aktør
ved et byggeri af denne karakter vil stille krav om en markant læn-
gere bindingsperiode. Derudover vil en privat aktør forventeligt
forlange en højere husleje end universiteterne har under SEA-ord-
ningen. Samtidig indebærer reformen af SEA-ordningen i 2015, at
laboratorierne afskrives over 15 år. Det giver universiteterne mulig-
hed for at reinvestere i nye laboratorier efter 15 år uden husleje-
stigning. Det er Bygningsstyrelsens vurdering, at det vil være van-
skeligt at opnå samme vilkår på det private marked.
Endelig skal byggeri på de statsejede campusområder ske under
SEA-ordningen,
alternativt som OPP med offentligt ejerskab.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht