Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
30. september 2021
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 354 (Alm. del) af 11. juni
2021 stillet efter ønske fra Alex Vanopslagh (LA)
Spørgsmål
Vil ministeren beregne, hvor meget man skulle øge AM-bidraget, hvis man
ønskede at reducere gruppen af fattige med hhv. 50 pct., 75 pct. og 90 pct. efter
den tidligere officielle fattigdomsgrænse, ved at sænke den disponible
medianindkomst?
Svar
Den tidligere officielle afgrænsning af økonomisk fattige blev indført i 2013, og
tog udgangspunkt i anbefalingerne fra Ekspertudvalg om fattigdom,
jf. En dansk
fattigdomsgrænse
–
analyser og forslag til opgørelsesmetoder (2013).
Økonomisk fattige blev opgjort som personer, der tre år i træk opfylder følgende
betingelser:
Den disponible indkomst er under 50 pct. af medianindkomsten
Familiens formue er under 100.000 kr. (2010-niveau) pr. voksen i familien
Personen er ikke studerende eller bor i familie med en studerende over 17
år
Opgørelsen af økonomisk fattige er en statistisk afgrænsning, som blandt andet
fastsættes på baggrund af familiens disponible indkomst på årsbasis.
Den familieækvivalerede disponibel indkomst påvirkes desuden af elementer som
ikke nødvendigvis afspejler sig i ydelsesniveauet. Det gælder fx familiesammensæt-
ning (ækvivalering), bolig (muligheden for at modtage boligstøtte), bopælskom-
mune (kommuneskatten varierer på tværs af kommuner) mv.
Den disponible indkomst opgøres som summen af erhvervsindkomst, overfør-
selsindkomst, anden privat indkomst og kapitalindkomst fratrukket pensionsind-
betalinger og personlige skatter, herunder arbejdsmarkedsbidrag (AM-bidrag),
jf.
Ulighedsredegørelsen 2020, Finansministeriet.