Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del
Offentligt
2453613_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
30. september 2021
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 352 (Alm. del) af 11. juni
2021 stillet efter ønske fra Alex Vanopslagh (LA)
Spørgsmål
Vil ministeren skitsere, hvilket niveau relevante satser i kontanthjælps- og folke-
pensionssystemet skulle være på, hvis ydelserne skulle sættes således, at ingen
ydelsesmodtager ville være fattig jævnfør den tidligere officielle økonomiske fattig-
domsgrænse?
Svar
Den tidligere officielle afgrænsning af økonomisk fattige blev indført i 2013, og
tog udgangspunkt i anbefalingerne fra Ekspertudvalg om fattigdom,
jf. En dansk
fattigdomsgrænse
analyser og forslag til opgørelsesmetoder (2013).
Økonomisk fattige blev opgjort som personer, der tre år i træk opfylder følgende
betingelser:
Den disponible indkomst er under 50 pct. af medianindkomsten
Familiens formue er under 100.000 kr. (2010-niveau) pr. voksen i familien
Personen er ikke studerende eller bor i familie med en studerende over 17
år
Opgørelsen af økonomisk fattige er en statistisk afgrænsning, som blandt andet
fastsættes på baggrund af familiens disponible indkomst på årsbasis.
Den familieækvivalerede disponibel indkomst påvirkes desuden af elementer som
ikke nødvendigvis afspejler sig i ydelsesniveauet. Det gælder fx familiesammensæt-
ning (ækvivalering), bolig (muligheden for at modtage boligstøtte), bopælskom-
mune (kommuneskatten varierer på tværs af kommuner) mv.
Mange personer, som er omfattet af den tidligere afgrænsning af økonomisk fat-
tigdom, indgår ikke i kontanthjælps- eller folkepensionssystemet i løbet af året.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 353: MFU spm. om, hvad et ydelsesniveau som fjerner økonomisk fattigdom blandt ydelsesmodtagere, betyder for beskæftigelsen, BNP, de offentlige finanser, til finansministeren
Side 2 af 2
Andre personer er kun i berøring med kontanthjælps- eller folkepensionssystemet
i en del af året, mens de i den restende tid kan have perioder med arbejdsind-
komst, være uden registreret indkomst eller have negativ indkomst som følge af fx
renteudgifter eller underskud i selvstændig virksomhed. En del af disse personer
vil derfor kunne have en særligt lav indkomst som følge af perioder med lav eller
ingen indkomst.
Endelig tager den tidligere afgrænsning af økonomisk fattige udgangspunkt i de
familieækvivalerede disponible indkomster. Det betyder, at nogle økonomisk fat-
tige personer i kontanthjælps- eller folkepensionssystemet vil være omfattet af af-
grænsningen af økonomisk fattigdom som følge af lav indkomst hos partner eller
ægtefælle. Modsat vil der være personer med lav eller ingen indkomst, som ikke
indgår i gruppen af økonomisk fattige, som følge af at partneren har en relativt høj
indkomst.
Det er blandt andet derfor ikke muligt at fastsætte entydige ydelsesniveauer i kon-
tanthjælps- og folkepensionssystemet, der sikrer, at alle modtagere af disse ydelser
opnår en disponibel indkomst over den tidligere kritiske indkomstgrænse for øko-
nomisk fattigdom.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister