Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del
Offentligt
2280558_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
13. november 2020
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 35 (Alm. del) af 21.
oktober 2020 stillet efter ønske fra Eva Kjer Hansen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvorfor ministeren ikke kan opgøre velstandstabet
som følge af Ny ret til tidlig pension på kommuneniveau, jf. svaret på FIU alm del
spørgsmål 365 (2019-20), hvor ministeren
begrunder det med, at der ”hverken
skønnes over flytninger eller eventuelle jobskift i fremskrivningsårene”, når den
socialdemokratiske finansordfører, Christian Rabjerg Madsen, i JydskeVestkysten
den 7. september 2020 i artiklen ”Flere end 600 koldingensere
får ret til tidlig til-
bagetrækning” tilsyneladende kan opgøre antallet af personer, der får tidlig pen-
sion på kommuneniveau?
Svar
Årsagen til, at der kan foretages en vurdering af antallet af berettigede til tidlig
pension på kommuneniveau er, at
retten
til tidlig pension er baseret på objektive
kriterier. Retten til tidlig pension opnås, hvis borgeren (med bopæl i en given
kommune) har mindst 42 års anciennitet på arbejdsmarkedet som 61-årig.
For at opgøre velstandstabet ved at indføre retten til tidlig pension er det dog
nødvendigt at vurdere, hvem af de berettigede, som vælger at
benytte
ordningen.
Skønnene for hvor mange, som vil benytte den nye ret til tidlig pension er bl.a. ba-
seret på erfaringerne fra efterlønsordningen. Specifikt er det udnyttelsesgraderne
fra efterlønsordningen, som indgår i grundlaget for konsekvensvurderingerne af
tidlig pension, hvor de opdeles på køn, så det fx afspejles, at kvinder er mere tilbø-
jelige til at vælge at gå på efterløn, end mænd er.
Udnyttelsesgraderne er imidlertid ikke opgjort på kommuneniveau, men afspejler
derimod den landsgennemsnitlige benyttelse af efterlønsordningen. Det betyder,
at der i skønnet for
udnyttelse
af retten til tidlig pension ikke umiddelbart er grund-
lag for at belyse kommunale forskelle.
Selv hvis udnyttelsesgraderne blev opgjort på en måde, der afspejler forskelle på
tværs af kommuner, ville skøn for en kommunefordelt velstandseffekt dog stadig
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om, hvorfor ministeren ikke kan opgøre velstandstabet som følge af Ny ret til tidlig pension på kommuneniveau, til finansministeren
Side 2 af 2
ikke umiddelbart være mulig. Det skyldes, at skønnet for det alternative forsørgel-
sesgrundlag for dem der fremadrettet kan modtage af tidlig pension ligeledes er
baseret på et landsgennemsnit. Velstandseffekten vil fx være mindre, hvis mange
af dem, som benytter retten til tidlig pension, i forvejen var berettigede til efterløn.
Dermed vil andelen af efterlønsberettigede i kommunerne også påvirke velstands-
effekten af Aftale om tidlig pension.
Desuden vil der i forbindelse med en sådan opgørelse skulle tages en principbe-
slutning om, hvorvidt værditilvæksten henregnes til bopælskommunen, eller den
kommune hvori arbejdet foretages.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister