Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
30. juni 2021
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 343 (Alm. del) af 2. juni
2021 stillet efter ønske fra Lars Boje Mathiesen (NB)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvad virkningen på de offentlige finanser (umiddelbart, ef-
ter tilbageløb samt efter tilbageløb og adfærd) foruden virkningen på arbejdsud-
bud og BNP er ved, at boligstøtten gøres til skattepligtig indkomst? Tallene øn-
skes oplyst 2021 og varigt.
Svar
Boligstøtten er et tilskud til huslejen og omfatter boligydelse, boligsikring og lån til
betaling af beboertilskud. Der kan søges om boligstøtte såfremt man bor i en leje-
bolig. Desuden kan personer som modtager folkepension, førtidspension eller in-
validitetsydelse mv. også søge til ejer- eller andelsboliger.
Det er i det følgende langt til grund, at det er tilskudsdelen af boligstøtten, der skal
gøres skattepligtig. Den del af boligstøtten, der udbetales som lån, er dermed anta-
get ikke at være omfattet af skattepligten. Det er endvidere lagt til grund, at bolig-
støtten ønskes beskattet på linje med anden overførselsindkomst, dvs. som per-
sonlig indkomst.
Gøres boligstøtten skattepligtig skønnes det at indebære et umiddelbart merpro-
venu på 5,7 mia. kr. i 2021,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Økonomiske konsekvenser af at gøre boligstøtten skattepligtig, 2021 -niv eau.
Folke- og førtidspensioni-
Førtidspensionister på ny
ster på gammel ordning ordning og ikke-pensionister
(boligydelse)
(boligsikring)
3,8
2,9
3,0
30
1,9
1,4
1,6
180
Mia kr. 2021 - niveau
Umiddelbart merprov enu
Merprov enu ef ter tilbageløb
Merprov enu ef ter tilbageløb og adf ærd
- Heraf adf ærdsv irkning i mio. kr.
Alle
5,7
4,4
4,6
210
Arbejdsudbud (f uldtidspersoner)
970
90
880