Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del
Offentligt
2413753_0001.png
11. juni 2021
J.nr. 2021-5652
Til Folketinget
Finansudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 336 af 28. maj 2021 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V).
Morten Bødskov
/ Jacob Vastrup
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 336: Spm. om, hvor meget tinglysningsafgiften skal hæves for den del af købesummen, der ligger over 5 mio. kr., såfremt der skal tilvejebringes et provenu på hhv. 100 mio. m.m., til skatteministeren
2413753_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvor meget tinglysningsafgiften skal hæves for den del af kø-
besummen, der ligger over 5 mio. kr., såfremt der skal tilvejebringes et provenu på hhv.
100 mio. kr., 200 mio. kr. 300 mio. kr. 400 mio. kr., 500 mio. kr. og 1 mia. kr. efter tilba-
geløb og adfærd? Vil ministeren endvidere redegøre for både det umiddelbare provenu og
provenuet efter tilbageløb og efter tilbageløb og adfærd for de enkelte modeller? Vil mini-
steren samtidig oplyse, hvad den samlede tinglysningsafgift bliver for en gennemsnitlig
husejer, der har købt bolig til en købesum over 5 mio. kr. i hvert af modellerne?
Svar
Det er ved besvarelsen forudsat, at der spørges til en forhøjelse af tinglysningsafgiften af
ejerskifter som udelukkende skal omfatte ejerboliger, og dermed ikke vedrøre erhvervs-
ejendomme mv.
Tinglysningsafgiften af ejerskifter udgør én fast afgift på 1.750 kr. plus 0,6 pct. af ejerskif-
tesummen. Det er forbundet med høj usikkerhed at skønne over de provenumæssige
konsekvenser af en forhøjet tinglysningsafgift for den del af ejerskiftesummen, der ligger
over 5 mio. kr. De provenumæssige konsekvenser vil bl.a. afhænge af skøn for antal
solgte boliger, skønnede salgspriser og afgrænsning ift. hvilke boligtyper, som er omfattet
af tillægsafgiften.
For at opnå et provenu efter tilbageløb og adfærd på henholdsvis 100 mio. kr., 200 mio.
kr. og 300 mio. kr. skønnes det, at satsen for tillægget i tinglysningsafgiften være hen-
holdsvis 1,0 pct., 2,0 pct. og 3,0 pct. for den del af ejerskiftesummen, der overstiger 5
mio. kr.
jf. tabel 1.
For at opnå et skønnet merprovenu på 300 mio. kr. vil den variable
tinglysningsafgift for den del af boligkøbet, der overstiger 5 mio. kr. således stige fra 0,6
pct. til 3,6 pct. Som følge af relativt høje stigninger i satserne kan der opstå mærkbare ad-
færdsvirkninger, som det er vanskeligt at skønne over, og hvor adfærdsvirkningerne må
påregnes at stige i takt med satsændringerne. På den baggrund og i lyset af den øvrige
usikkerhed er der ikke foretaget provenuberegning for større forhøjelser.
Det er i beregningerne forudsat, at grænsen på 5 mio. kr. indekseres. I tilfælde af at græn-
sen på 5 mio. kr. fastholdes nominelt uændret, vil der ske en stigning i det årlige merpro-
venu over tid.
Side 2 af 3
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 336: Spm. om, hvor meget tinglysningsafgiften skal hæves for den del af købesummen, der ligger over 5 mio. kr., såfremt der skal tilvejebringes et provenu på hhv. 100 mio. m.m., til skatteministeren
2413753_0003.png
Tabel 1. Skønnet årligt merprovenu ved tillægsafgift for ejerskiftesum over 5 mio. kr. (i mio. kr.)
(2021-niveau)
Umiddelbart provenu
Efter tilbageløb
Efter tilbageløb og adfærd
1,0 pct.
200
150
100
2,0 pct.
400
300
200
3,0 pct.
600
450
300
Anm: Der er afrundet til nærmeste 50 mio. kr. Beregningen tager udgangspunkt i Skatteministeriets foreløbige estimerede
skøn for ejendomsværdier samt et årligt handelsomfang på knapt 7 pct. af ejerboligerne svarende til omfanget i 2020. Der
er forudsat en tilbageløbssats på 21 pct. Der er i beregningen ikke taget højde for, at forhøjelsen af tinglysningsafgiften kan
påvirke antallet af ejendomshandler og låneomlægninger. Der er ligeledes ikke taget højde for afledt virkning på løbende
ejendomsskatter, som i et begrænset omfang må forventes at blive negativt påvirket af en nedvæltning i ejendomspriser.
Der er beregningsteknisk forudsat en virkning på arbejdsudbuddet svarende til en selvfinansieringsgrad på 35 pct. sva-
rende til effekten af en forhøjelse af satsen for topskat. Der er i beregningerne udelukkende indregnet effekten af en forhø-
jet tinglysningsafgift for ejerboliger, mens der er set bort fra erhvervsejendomme mv.
Kilde: Skatteministeriet.
I forbindelse med ejerskifte af ejerboliger med en handelspris på 7,5 mio. kr. skal der i
dag betales 46.750 kr. i tinglysningsafgift. Hvis der indføres et tillæg på 1,0 pct. af den del
af handelsprisen, der ligger over 5 mio. kr., da vil det øge afgiften med 25.000 kr., mens
der ved et tillæg på 3,0 pct. vil være en merudgift på 75.000 kr.
jf. tabel 2.
Tabel 2. Tillæg til tinglysningsafgift af ejerskifte ifm. boligkøb til 7,5 mio. kr. (kr.)
(2021-niveau)
Eksisterende tinglysningsafgift
Tillægsafgift
I alt
1,0 pct.
46.750
25.000
71.750
2,0 pct.
46.750
50.000
96.750
3,0 pct.
46.750
75.000
121.750
Anm: Der er taget udgangspunkt i udgifter til tinglysningsafgift af ejerskifte ved et køb af ejerbolig med en handelspris på
7,5 mio. kr.
Kilde: Skatteministeriet
Side 3 af 3