Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del
Offentligt
2565394_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
28. april 2022
Endeligt svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 324 (Alm. del) af
26. maj 2021 stillet efter ønske fra Lars Boje Mathiesen (NB)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse virkningen på BNP, arbejdsudbud og de offentlige finanser
(umiddelbart, efter tilbageløb og efter tilbageløb og adfærd) ved, at rentefradraget
afskaffes og den løbende beskatning af ejerbolig i stedet lempes? Vil ministeren
samtidig kommentere de skønnede fordelingsvirkninger forskellige befolknings-
grupper imellem?
Svar
Skatteværdien af negativ nettokapitalindkomst (rentefradraget) er ca. 33,6 pct. i en
gennemsnitskommune (inkl. kirkeskat), hvis den negative nettokapitalindkomst
udgør mindre end 50.000 kr. (100.000 kr. for ægtepar under ét), og ca. 25,6 pct.
for negativ nettokapitalindkomst herover. Beløbsgrænsen reguleres ikke. På sigt
udhules det maksimale beløb, der kan give det høje rentefradrag, derfor af den no-
minelle vækst.
Personers kapitalindkomst opgøres som et samlet nettobeløb af positive ind-
komstbeløb (renteindtægter, kursgevinster på fordringer mv., afkast fra investe-
ringsforeninger beskattet som kapitalindkomst samt nettolejeindtægter og ejen-
domsavancer) og negative fradragsbeløb (renteudgifter, kurstab på fordringer mv.,
tab på investeringsforeninger beskattet som kapitalindkomst). Renteudgifter inde-
holder renter fra realkreditlån, banklån, studielån mv. samt virksomhedsrenteud-
gifter fratrukket evt. renteindtægter mv.
For ægtefæller sambeskattes nettokapitalindkomst. Positiv nettokapitalindkomst
indgår i grundlaget for bundskat, topskat, kommuneskat og kirkeskat. Ved opgø-
relsen af topskattegrundlaget medregnes dog alene positiv nettokapitalindkomst,
der overstiger et bundfradrag på 46.800 kr. i 2021 (det dobbelte for ægtepar). Ne-
gativ nettokapitalindkomst giver derimod alene fradrag i grundlaget for kommu-
neskat og kirkeskat. Desuden gives et nedslag i beskatningen på 8 pct. for negativ
nettokapitalindkomst under 50.000 kr. (100.000 kr. for ægtepar under ét).
Den samlede skatteværdi af negativ nettokapitalindkomst skønnes at udgøre ca.
12,6 mia. kr. i 2022, svarende til en saldovirkning efter tilbageløb på 9,7 mia. kr.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 324: MFU spm. om virkningen på BNP, arbejdsudbud og de offentlige finanser ved, at rentefradraget afskaffes og den løbende beskatning af ejerbolig lempes, til finansministeren
Side 2 af 5
De negative kapitalindkomster skønnes gradvist at stige frem mod 2050 som følge
af et forudsat stigende renteniveau. Derfor skønnes skatteværdien af negativ net-
tokapitalindkomst at stige til 29,1 mia. kr., svarende til 22,4 mia. kr. efter tilbage-
løb i 2050,
jf. tabel 1.
Efter 2050, hvor renteniveauet forudsættes fuldt normalise-
ret, falder det skønnede årlige merprovenu gradvist, da den nominelle beløbs-
grænse på 50.000 kr. i forvejen gradvist udhuler skatteværdien af rentefradraget
under allerede vedtagne regler.
Boligbeskatning for ejerboliger
Boligforliget
Tryghed om boligbeskatningen
fra 2. maj 2017 og
Aftale om kompensation til
boligejerne og fortsat tryghed om boligbeskatningen
fra 15. maj 2020 indebærer en omlæg-
ning af boligskatterne fra 2024. En lempelse af boligbeskatningen for ejerboliger
svarende til merprovenuet fra en afskaffelse af rentefradraget vil ikke være i over-
ensstemmelse med boligforliget og kompensationsaftalen og vil have markant be-
tydning for den fremtidige boligbeskatning, herunder omlægningen i 2024.
Det forudsættes, at merprovenuet fra en afskaffelse af rentefradraget først ud-
møntes til at reducere ejendomsværdiskatten og dernæst grundskylden for ejerbo-
liger. Det skønnes at indebære, at ejendomsværdiskatten helt afskaffes i 2023,
mens grundskylden for ejerboliger reduceres fra 2023 og frem,
jf. tabel 1.
En så markant reduktion i boligbeskatningen for ejerboliger vil isoleret set kapita-
lisere sig i højere boligpriser og derved også højere ejendomsvurderinger. De hø-
jere boligpriser vil indebære, at provenuet fra ejendomsbeskatningen vil blive hø-
jere, og det beregnede mindreprovenu vil således blive reduceret. Der er i besva-
relsen set bort fra denne kapitaliseringseffekt.
I 2024 vil en afskaffelse af ejendomsværdiskatten samt en mindre reduktion af
grundskylden for ejerboliger indebære, at skatterabatten
der sikrer, at boligejere
ikke skal betale mere i boligskat med nye regler end med nuværende regler
isole-
ret set skønnes at medføre et merprovenu på ca. 1,2 mia. kr. efter tilbageløb i for-
hold til den forventede virkning af boligskatteforliget. Det skyldes hovedsageligt,
at de boligejere, der normalt ville blive kompenseret med en skatterabat som følge
af deres ejendomsværdiskattebetaling, nu får en lavere eller slet ingen skatterabat.
Det er beregningsteknisk forudsat, at skatterabatten for ejerboliger fra 2025 og
frem reduceres svarende til den relative stigning i merprovenuet fra afskaffelsen af
rentefradraget. Det skal ses i den sammenhæng, at skatterabatten for ejerboliger
som udgangspunkt ikke kan være højere end den tilhørende boligskattebetaling.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 324: MFU spm. om virkningen på BNP, arbejdsudbud og de offentlige finanser ved, at rentefradraget afskaffes og den løbende beskatning af ejerbolig lempes, til finansministeren
2565394_0003.png
Side 3 af 5
Tabel 1
Provenuvirkninger efter tilbageløb af afskaffelse af skatteværdien for negativ nettokapitalindkomst
og lempelse af boligbeskatningen for ejerboliger
2022
2023
2024
2025
2030
2040
2050
Varigt
----- Mia. kr. 2021-niveau) -----
1) Afskaffelse af fra-
drag for negativ netto-
kapitalindkomst
2) Reduktion i boligbe-
skatningen, ejerboliger
- heraf ejendoms-
værdiskat
- heraf grundskyld
- heraf skatterabat
1)
I alt (1 + 2)
9,7
-9,7
-9,7
-
-
-
10,5
-10,5
-10,2
-0,3
-
-
11,2
-11,2
-10,6
-1,7
1,2
-
11,9
-11,9
-10,9
-2,0
1,0
-
16,4
-16,4
-11,0
-5,9
0,4
-
21,3
-20,9
-11,6
-9,3
0,0
0,4
22,4
-21,2
-12,0
-9,3
-
1,2
19,0
-20,5
-11,8
-8,7
0,1
-1,5
Anm.: Der er set bort fra potentielle kapitaliseringseffekter i skønnet for en reduktion af boligskatterne.
1)
Fra 2025 og frem forudsættes skatterabatten for ejerboliger reduceret svarende til den relative stigning i mer-
provenuet fra en afskaffelse af rentefradraget. Det skal ses i sammenhæng med, at grundskyldsbetalingen for
ejerboliger løbende reduceres og derved undgås, at eksisterende ejere af ejerboliger på sigt kan opnå en
større skatterabat end deres boligbeskatning.
Kilde: Egne beregninger på en 3,3 pct. stikprøve af den danske befolkning og egne beregninger på foreløbige 2020-
vurderinger for ejerboliger, der vil skulle konsolideres på et senere tidspunkt.
I 2040 og 2050 skønnes merprovenuet fra en afskaffelse af rentefradraget at være
større end mindreprovenuet fra en afskaffelse af boligbeskatningen for ejerboliger
svarende til et samlet merprovenu på ca. 0,4 og ca. 1,2 mia. kr. efter tilbageløb.
Den varige virkning skønnes til gengæld er indebære et samlet mindreprovenu på
ca. 1,5 mia. kr. efter tilbageløb, hvilket skal ses i den sammenhæng, at beløbsgræn-
sen for det maksimale beløb for det høje rentefradrag udhules realt over tid.
Det bemærkes, at der alene er skønnet over den umiddelbare provenuvirkning og
provenuvirkningen efter tilbageløb af de ovennævnte modeller for afskaffelse af
rentefradraget og ejendomsværdiskatten. Derimod er ikke opgjort en provenuvirk-
ning efter tilbageløb og adfærd, hvilket afspejler, at de økonomiske ministerier
ikke aktuelt skønner konkret over de afledte adfærdsvirkninger, herunder den po-
tentielle ændring i arbejdsudbuddet, hverken som følge af en ændring i rentefra-
draget eller en ændring i ejendomsværdiskatten.
Grundskylden udgør herudover en ikke-forvridende skat og påvirker derfor som
udgangspunkt ikke husholdningernes og virksomhedernes adfærd.
Det bemærkes, at rentefradraget
specielt ved det nuværende lave renteniveau
også omfatter andre renteudgifter end dem, der er knyttet til boliglån, herunder fx
billån, forbrugslån etc., og at en afskaffelse af rentefradraget derfor også vil på-
virke andre end boligejerne.
Rentefradraget (fradraget for negativ nettokapitalindkomst) skal ses i sammen-
hæng med ejendomsværdiskatten og beskatningen af anden kapitalindkomst. For-
skelle i den effektive beskatning af afkastet af forskellige formueplaceringer og
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 324: MFU spm. om virkningen på BNP, arbejdsudbud og de offentlige finanser ved, at rentefradraget afskaffes og den løbende beskatning af ejerbolig lempes, til finansministeren
2565394_0004.png
Side 4 af 5
gæld kan føre til, at
allokeringen
af opsparingen på forskellige typer af aktiver afvi-
ger fra, hvad der er samfundsøkonomisk optimalt. Der vil være en tendens til, at
formuen placeres i de aktiver, hvor der opnås størst afkast
efter
skat, fremfor i de
aktiver, der har det største afkast
før
skat. Rentefradraget er et naturligt element i
en sammenhængende beskatning af afkast af boliginvesteringer og anden kapital-
afkast.
En neutral skattemæssig behandling af ejerboliger indebærer, at beskatningen ikke
påvirker, om husholdningerne ønsker at anbringe deres opsparing i ejerboliger el-
ler i andre aktiver, eller om de ønsker at eje eller leje en bolig. Det kræver, at afka-
stet af ejerboliger beskattes svarende til beskatningen af andre anbringelser af op-
sparing.
Med en nominel rente på 4 pct., som er Finansministeriets skøn for renten på lang
sigt, vil en neutral beskatning af boliginvesteringer i forhold til andet kapitalafkast
dog kræve en ejendomsværdiskattesats på omtrent 1,1 pct., og således noget hø-
jere end den effektive sats på de forventede 0,44 pct., der følger af kompensati-
onsaftalen.
1
Ved det aktuelle renteniveau er rentefradraget ikke for højt relativt til
den lave sats for ejendomsværdiskatten. Den investeringsneutrale ejendomsværdi-
skattesats er således følsom over for det forudsatte renteniveau.
En afskaffelse af fradraget for negativ nettokapitalindkomst vil medføre et betyde-
ligt spænd mellem skattesatserne for positiv og negativ kapitalindkomst. Det vil
betyde en markant skattemæssig forskelsbehandling ved en marginal forøgelse af
renteudgiften mellem personer med positiv nettokapitalindkomst hhv. negativ
nettokapitalindkomst. Hvis fx en person med negativ nettokapitalindkomst opta-
ger et lån til fx en ny bil, vil skatteværdien af renteudgifterne være 0 pct. mens
skatteværdien for en person med positiv nettokapitalindkomst fortsat vil være ty-
pisk ca. 37 pct. i en gennemsnitskommune og op til 42 pct.
En afskaffelse af fradraget for negativ nettokapitalindkomst vil desuden øge spæn-
det til beskatningen af aktieindkomst og pensionsafkast. Det vil tilskynde til at ned-
bringe gæld frem for at investere i aktier eller at spare op til pension.
Rentefradraget er ved det nuværende lave renteniveau fordelingsmæssigt omtrent
neutralt. Virkningen af rentefradraget i kroner er stigende med disponibel indkomst
og størst i de øvre deciler,
jf. figur 1.
Den relative betydning for disponibel indkomst
er derimod størst i 1. og 5.-8. decil,
jf. figur 2.
Konkret indebærer forskellen mellem den effektive boligafkastbeskatning og skatteværdien af rentefradraget
ved en forudsat rente på 4 pct., at en familie, som køber en bolig med høj belåning, får en lavere samlet skat.
Det skyldes, at værdien af rentefradraget overstiger den betalte ejendomsværdiskat (dette gælder dog kun, så
længe ejendommens værdi ikke overstiger progressionsgrænsen). Familien har således en skattemæssig tilskyn-
delse til at købe frem for at leje.
1
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 324: MFU spm. om virkningen på BNP, arbejdsudbud og de offentlige finanser ved, at rentefradraget afskaffes og den løbende beskatning af ejerbolig lempes, til finansministeren
2565394_0005.png
Side 5 af 5
Figur 1
Værdi af rentefradraget i 2021 fordelt på
indkomstdeciler
Figur 2
Virkning af rentefradraget i 2021, procentvis
ændring i ækvivaleret disponible indkomst for
deciler
Kr.
5.000
4.500
4.000
Kr.
5.000
4.500
4.000
Pct.
1,6
1,4
1,2
1,0
0,8
0,6
0,4
Pct.
1,6
1,4
1,2
1,0
0,8
0,6
0,4
3.500
3.000
2.500
3.500
3.000
2.500
2.000
1.500
1.000
2.000
1.500
1.000
500
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 Alle
500
0
0,2
0,0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 Alle
Samlet virkning, pct. af disponibel indkomst
0,2
0,0
Samlet virkning, kr.
Anm.: Inddeling på indkomstdeciler og virkningen på forbrugsmulighederne er baseret på personernes familieækvi-
valerede disponible indkomster. Dvs. familiens samlede disponible indkomst fordelt ligeligt på familiens
medlemmer, idet der i den samlede disponible indkomst indregnes en stordriftsfordel ved at være flere om at
dele de fælles udgifter. Virkningen af rentefradraget i kroner er opgjort uden indregning af stordriftsfordele.
Kilde: Beregninger på basis af en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen i 2018 fremskrevet til 2021 med december
2020-forudsætninger.
Det bemærkes, at det især er yngre boligejere, der har negativ nettokapitalind-
komst (netto renteudgifter). En reduktion af rentefradraget og tilsvarende nedsæt-
telse af andre skatter vil således isoleret set indebære en omfordeling fra yngre bo-
ligejere til ældre boligejere. En afskaffelse af rentefradraget vil begrænse mulighe-
den for, at også familier uden en stor formue har mulighed for at købe egen bolig.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister