Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del
Offentligt
2403610_0001.png
Talelinje til brug ved samråd i FIU om
Økonomisk Redegørelse, maj 2021
[Det talte ord gælder]
[Indledning]
Status for dansk økonomi kan gives ganske kort: Det går
godt. Og efter omstændighederne
rigtig godt. Dan-
skerne har hjulpet hinanden gennem krisen. Den danske
samfundsmodel har igen-igen vist sit værd.
De tal, jeg vil fremlægge i dag, er et resultat af Danmark,
når det er bedst.
Ikke bare har regeringen sammen med Folketinget truffet
kloge og fornuftige valg for Danmarks økonomiske frem-
tid. Dansk erhvervsliv har også, sammen med sine mange
dygtige medarbejdere, taget ansvar for samfundsudviklin-
gen.
Fremgangen i det private forbrug vurderes for 2022 at
være 4,3 pct. Det er den højeste vækst siden 2004. Den
danske forbrugertillid steg i maj måned, så den for første
gang siden foråret sidste år nu er positiv.
Der er også stor fremgang i dansk eksport. Den skønnes
at vokse med 6 pct. i 2022, som vil være den højeste vækst
siden 2011.
Vi forventer en vækst i BNP på 2,4 pct. i år. For 2022 for-
venter en vækst på 3,6 pct. Det er den højeste økonomi-
ske vækst vi har set i 15 år.
Danmarks håndtering af corona-krisen har vist, at vi frem
for alt har et stærkt fællesskab, der har hjulpet os gennem
krisen.
25. maj 2021
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 320: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra lukket samråd den 25. maj 2021 om Økonomisk Redegørelse, til finansministeren
Side 2 af 8
Det værste af pandemien ligger bag os. Cirka en tredjedel
af danskerne
32 pct.
har fået det første vaccine-stik.
20 pct. af os er færdigvaccinerede.
[Konjunktursituation
og prognose]
Smittetallene er under kontrol, økonomien er i vækst.
Store dele af økonomien er genåbnet. Det ses tydeligt i
aktiviteten, som er steget mærkbart henover foråret. Dan-
skerne bruger flere penge, og ledigheden er faldet, så den
nu ligger under efterårets niveau.
Det er en fælles indsats der har gjort, at vi nu står hvor vi
gør. Vi har formået et holde smitten nede, fordi hver en-
kelt dansker har ændret adfærd og begrænset sine sociale
aktiviteter.
Samtidig har forbrugere og virksomheder været gode til at
omstille sig. For eksempel ved at benytte online-handel og
arbejde hjemmefra. Det har været med til at holde forbru-
get og produktionen oppe, så økonomien er blevet min-
dre ramt under vinterens smittebølge end sidste forår.
Det stigende antal af vaccinerede har også betydet mindre
usikkerhed. Det er godt for både forbrug og investeringer.
Og så har hjælpepakkerne været afgørende for at holde
virksomhederne og arbejdsmarkedet klar til fornyet vækst.
Vi har sammen med et bredt udsnit af partierne i Folke-
tinget ført en historisk ekspansiv finanspolitik, som nu bi-
drager til den stærke danske økonomi.
Vi har vist at politik gør en forskel, og at det nytter.
Med hjælpepakker og stimuli-tiltag holder vi samlet set
hånden under ca. 85.000 job i 2021 og 45.000 job i 2022.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 320: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra lukket samråd den 25. maj 2021 om Økonomisk Redegørelse, til finansministeren
Side 3 af 8
[Hvad
driver fremgangen?]
En af de vigtigste drivkræfter i økonomien er danskernes
forbrug.
Når smitten er høj, og økonomien lukker ned, viser det
sig hurtigt i faldende forbrug. Og når smitten er under
kontrol, og økonomien åbner igen, er danskerne også hur-
tige til atter at svinge dankortet.
Det er også i høj grad forbruget, der skal drive fremgan-
gen i år og næste år.
Krisen har betydet, at danskerne har brugt færre penge
end normalt. Vi forventer en stor vækst i det private for-
brug i takt med, at husholdningerne øger deres forbrug re-
lativt til indkomst.
Samtidig understøttes forbruget af muligheden for at få
udbetalt de resterende indefrosne feriepenge. Vi så sidste
efterår, at det gav et betydeligt løft til privatforbruget. Det
forventer vi, at det vil gøre igen.
Eksporten er et andet vigtigt ben i genopretningen.
Vaccinerne har ført til en tiltagende optimisme i den inter-
nationale økonomi. De internationale organisationer for-
venter, at den globale økonomi i år kan få den største
vækst siden 1973. Det vil komme dansk eksport til gode.
[Sammenlignet
med tidligere kriser]
Selvom corona-krisen har ramt dansk økonomi hårdt, har
tabet langt fra været så stort, som vi frygtede for et år si-
den. Og langt fra så stort som i de fleste andre lande.
Med et BNP-fald på 2,7 pct. i 2020 ligger vi også langt fra
det værste år under finanskrisen. I 2009 faldt BNP med
4,9 pct. Økonomien er også kommet sig langt hurtige end
under finanskrisen og tidligere kriser.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 320: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra lukket samråd den 25. maj 2021 om Økonomisk Redegørelse, til finansministeren
Side 4 af 8
Under finanskrisen lå aktiviteten lavt i en længere periode.
Det satte sig spor i beskæftigelsen, som faldt fem år i træk
og markant mere end vi har set under corona-krisen. Nu
kan vi i stedet se frem til en fremgang i beskæftigelsen på
samlet set 46.000 personer i år og næste år.
[Dynamik
på arbejdsmarkedet]
Ud over hjælpepakker og øvrige indsatser har gode, un-
derliggende strukturer i dansk økonomi bidraget til at be-
grænse det økonomiske tilbageslag under corona.
Og de gode strukturer i dansk økonomi viser sig tydeligt
på det fleksible danske arbejdsmarked. Arbejdsmarkedet
blev ligesom resten af økonomien hårdt ramt i foråret sid-
ste år. Beskæftigelsen faldt med næsten 70.000 personer i
2. kvartal.
Og faldet kunne have været meget større, hvis ikke vi
havde haft lønkompensationsordningen og andre hjælpe-
pakker til at holde hånden under arbejdsmarkedet.
Jobbene kom hurtigt tilbage, da smitten aftog. I slutnin-
gen af sidste år var 80 pct. af tabet genvundet.
Det vidner blandt andet om et omstillingsparat arbejds-
marked. Og det viser, at de danske lønmodtagere er gode
til at søge hen, hvor jobbene er.
Vi har for eksempel set en betydelig grad af mobilitet fra
nogle af de hårdt ramte erhverv til erhverv i fremgang.
For eksempel har en del lønmodtagere skiftet fra handel
og transport til job i bygge og anlægsvirksomheder eller i
sundhedssektoren, hvor der har været behov for nye med-
arbejdere.
Når lønmodtagere på den måde skifter job over mod
brancher i fremgang, er det til gavn for både virksomhe-
derne og for lønmodtagerne. Virksomheder får adgang til
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 320: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra lukket samråd den 25. maj 2021 om Økonomisk Redegørelse, til finansministeren
Side 5 af 8
mere arbejdskraft, og lønmodtagere får flere jobmulighe-
der.
Den fleksibilitet har været med til at understøtte fremgan-
gen. Både ved at holde flere i job og ved at afhjælpe man-
gel på arbejdskraft.
[En
økonomi i to hastigheder]
Corona-krisen har ramt de enkelte dele af økonomien me-
get forskelligt. Det gælder både i forhold til tilbagegangen
og i forhold til, hvor hurtigt aktiviteten er vendt tilbage.
Der er i høj grad tale om en økonomi i to hastigheder.
Der tegner sig en stærk og hurtig fremgang for store dele
af erhvervslivet. Men vi skal ikke glemme, at der fortsat er
virksomheder, som er hårdt ramt. Dem skal vi holde hån-
den under lidt endnu.
Det gælder især hoteller, restauranter, luftfart. I det hele
taget turisme- og oplevelseserhvervene, hvor efterspørgs-
len stadig er lav for blandt andet overnatninger, rejser og
kulturoplevelser.
Det er også derfor, vi sammen med et bredt flertal af Fol-
ketingets partier har lavet en sommer- og erhvervspakke.
Med initiativerne hjælper vi de virksomheder og ansatte i
vores turisme og oplevelsesøkonomi, som stadig er ramt
af krisen, med at komme godt i gang igen.
[Historisk
finanspolitisk indsats fører Danmark gennem krisen]
Siden corona-krisens begyndelse er der gennemført en
massiv finanspolitisk indsats, der har haft til formål at føre
dansk økonomi bedst muligt igennem krisen og afværge
store konsekvenser for økonomien.
Vi har sammen med et bredt udsnit af partierne i Folke-
tinget sat ind med omfattende kompensationsordninger
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 320: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra lukket samråd den 25. maj 2021 om Økonomisk Redegørelse, til finansministeren
Side 6 af 8
og likviditetstiltag i de perioder, hvor landet har været luk-
ket ned.
Samtidig har vi gennemført en lang række stimuli-tiltag,
der sætter gang i den økonomiske aktivitet og sikrer
grundlaget for en hurtig fremgang i takt med genåbningen
og udfasningen af restriktionerne.
Den samlede finanspolitiske indsats skønnes at holde hån-
den under ca. 85.000 job i år og 45.000 job til næste år.
Regeringens økonomiske politik har ikke kun haft fokus
på den akutte krisepolitik. Den finanspolitiske indsats er
samtidig benyttet til at investere massivt i fremtiden.
Vi har således sat ind med målrettede investeringer i bl.a.
grøn omstilling, opkvalificering, digitalisering samt forsk-
ning og uddannelse.
Det er investeringer, som har det til fælles, at de på den
korte bane stimulerer økonomien og skaber job
og på
den lange bane gør Danmark stærkere og grønnere.
[De
offentlige finanser er påvirket af midlertidige forhold under corona-
krisen, men er grundlæggende sunde]
Når vi ser på de offentlige finanser, så kan vi konstatere,
at de fortsat er sunde og holdbare. Det gælder også
selvom midlertidige forhold i forbindelse med corona-kri-
sen påvirker de offentlige finanser i 2021 og 2022.
Det økonomiske tilbageslag og midlertidige forhold rela-
teret til corona-krisen indebærer, at vi ikke overraskende
forventer et underskud på de offentlige finanser i år og til
næste år.
I 2021 er der udsigt til et underskud på den faktiske of-
fentlige saldo på godt 3 pct. af BNP. Det er et betydeligt
underskud.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 320: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra lukket samråd den 25. maj 2021 om Økonomisk Redegørelse, til finansministeren
Side 7 af 8
Underskuddet i 2021 skal ses i lyset af store midlertidige
udgifter forbundet med kompensationsordninger til virk-
somheder og lønmodtagere.
Hvis der renses for engangsforhold og midlertidige ud-
sving i provenuet fra beskatningen af pensionsafkast, ven-
tes underskuddet at blive knap 1 pct. af BNP i 2021.
I 2022 forventes underskuddet på den faktiske saldo at af-
tage til ca. 0,6 pct. af BNP.
Det afspejler blandt andet, at kompensationsordningerne
fra corona-krisen bortfalder. Og hvis man ser bort fra en-
gangsforhold og midlertidige udsving i beskatningen af
pensionsafkast, ventes den faktiske saldo at være i om-
trent balance i 2022.
Danmarks offentlige gæld er fortsat lav
både i historisk
og internationalt perspektiv. Vores ØMU-gæld forventes
ved udgangen af i år at udgøre ca. 41 pct. af BNP.
Vi er således komfortabelt under EU’s gældsgrænse på 60
pct. af BNP.
Samtidig havde Danmark ved udgangen af 2020 en of-
fentlig nettoformue, dvs. statens aktiver var større end
passiverne. Det forventes også at være tilfældet ved ud-
gangen af 2021 og 2022.
Der er fortsat høj tillid til de danske offentlige finanser.
Renterne er lave, og Danmark har den højeste kreditvur-
dering hos de internationale kreditvurderingsinstitutter.
[Afrunding]
Regeringen har
sammen med brede flertal i Folketinget
truffet velovervejede og solide politiske beslutninger. Vi
har ført en målrettet økonomisk politik, som har givet tu-
sindvis af lønmodtagere og virksomheder større tryghed
gennem krisen.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 320: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra lukket samråd den 25. maj 2021 om Økonomisk Redegørelse, til finansministeren
Side 8 af 8
Også vaccinerne giver danskerne håb. I takt med at flere
og flere bliver vaccinerede, vil vi se opsvinget tage fart.
Og de internationale organisationer forventer nu, at den
globale økonomi i år kan få den største vækst siden 1973.
I den kommende tid, vil det også være med til at styrke
fremgangen i den i forvejen stærke danske økonomi.