Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del
Offentligt
2419731_0001.png
Udskriftsdato: 22. juni 2021
BEK nr 701 af 29/05/2020 (Historisk)
Bekendtgørelse om en midlertidig lønkompensationsordning til
virksomheder i økonomisk krise som følge af COVID­19
Ministerium: Erhvervsministeriet
Journalnummer: Erhvervsmin.,
Erhvervsstyrelsen, j.nr. 2020­4040
Senere ændringer til forskriften
BEK nr 1116 af 02/07/2020
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 318: Spm. om, hvilke hjemmelsmæssige overvejelser i relation til retsgrundlaget for lønkompensationsordningen og det indførte "neutralitetsprincip" den manglende enighed mellem arbejdsmarkedets parter giver ministeren anledning til, til erhvervsministeren
2419731_0002.png
Lovtidende A
2020
Udgivet den 29. maj 2020
Nr. 701.
29. maj 2020.
Bekendtgørelse om en midlertidig lønkompensationsordning til virksomheder i
økonomisk krise som følge af COVID-19
I medfør af § 3, stk. 1, § 7, stk. 4, og § 23, stk. 3, i lov nr.
1518 af 18. december 2018 om erhvervsfremme og i medfør
af akt nr. 117 af 25. marts 2020, akt nr. 127 af 31. marts
2020, akt nr. 155 af 29. april 2020 og akt. nr. 162 af 11. maj
2020, fastsættes:
Kapitel 1
Bekendtgørelsens anvendelsesområde
§ 1.
Efter denne bekendtgørelse ydes delvis kompensation
for private virksomheders lønudgifter for virksomheder, der
står overfor at skulle varsle afskedigelser på minimum 30
pct. eller mere end 50 af virksomhedens ansatte, grundet et
forventet omsætningstab som konsekvens af udbruddet af
Coronavirussygdom (COVID-19).
Stk. 2.
Lønkompensationsordningen, jf. stk. 1, gælder for
perioden fra og med 9. marts 2020 til og med 8. juli 2020,
svarende til fire måneder.
Stk. 3.
Retten til kompensation tilkommer virksomheder,
der er registreret i Det Centrale Virksomhedsregister (CVR),
og som har ansatte med fast arbejdssted i Danmark.
Stk. 4.
Der kan ikke ydes kompensation til organer inden
for den offentlige forvaltning.
Kapitel 2
Definitioner
§ 2.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
1) Ansatte: Lønmodtagere med fast, kontraktuel tilknyt‐
ning til virksomheden, ansat før den 9. marts 2020 med
fast arbejdssted i Danmark. Lønmodtagere må ikke ha‐
ve en ejerandel på 25 pct. eller derover af den kompen‐
sationsberettigede virksomhed.
2) Virksomhed: En privatretlig juridisk person samt en‐
keltmandsvirksomhed, der er registreret i Det Centrale
Virksomhedsregister (CVR).
3) Organer inden for den offentlige forvaltning: Statslige
myndigheder og statsfinansierede selvejende institutio‐
ner, der er omfattet af § 2, stk. 1, nr. 1 og 2, i bekendt‐
gørelse om statens regnskabsvæsen mv., kommuner og
regioner, kommunale og regionale organisationer og
selskaber mv., som er oprettet i henhold til lov om
kommunernes styrelse, samt institutioner hvor statslige,
regionale eller kommunale tilskud til drift udgør halv‐
delen eller mere og forventes vedvarende at dække
halvdelen eller mere af institutionens ordinære driftsud‐
gifter.
Løn: Den ansattes arbejdsmarkedsbidragspligtige og
arbejdsmarkedsbidragsfrie A-indkomst medregnet virk‐
somhedens og den ansattes eget ATP-bidrag samt
eventuelle bidrag til arbejdsgiverbetalt pensionsord‐
ning.
Kapitel 3
Lønkompensationens størrelse
§ 3.
En virksomhed kan efter reglerne i denne bekendtgø‐
relse opnå lønkompensation for hjemsendte ansatte, som el‐
lers måtte afskediges som følge af et forventet omsætning‐
stab. Det maksimale kompensationsbeløb følger af stk. 2-6.
Stk. 2.
Lønkompensationen, jf. stk. 1, svarer til 75 pct. af
den hjemsendte funktionærs løn, dog maksimalt kr. 30.000
om måneden pr. fuldtidsansat, jf. dog stk. 3.
Stk. 3.
For ansatte, som ikke er funktionærer, svarer løn‐
kompensationen, jf. stk. 1, til 90 pct. af den hjemsendte an‐
sattes løn, dog maksimalt kr. 30.000 om måneden pr. fuld‐
tidsansat. Det samme gør sig gældende for elever og lærlin‐
ge.
Stk. 4.
Der kan højst udbetales lønkompensation for fire
måneders løn pr. fuldtidsansat inden for den i § 1, stk. 2,
nævnte periode.
Stk. 5.
Udgangspunktet for beregning af lønkompensation
efter denne bekendtgørelse udgøres af den ansattes gennem‐
snitlige løn. Den gennemsnitlige løn beregnes på baggrund
af det højeste gennemsnit af enten de seneste 3 måneder
hhv. 12 måneder, jf. virksomhedens indberetninger til eInd‐
komstregistret. Hvis virksomheden endnu ikke har foretaget
indberetning til eIndkomstregistret, oplyses den ansattes løn
i forbindelse med anmodningen om lønkompensation. Hvis
den faktiske, allerede aftalte løn afviger fra det anførte ud‐
gangspunkt, herunder f.eks. på baggrund af en aftale om
lønnedgang forud for hjemsendelsen, ansøger virksomheden
mod behørig dokumentation om udbetaling på dette grund‐
lag.
Stk. 6.
Afbrydes hjemsendelsen helt eller delvist for nogle
eller alle hjemsendte ansatte før udløbet af den i ansøgnin‐
gen oplyste forventede hjemsendelsesperiode, reduceres det
4)
CQ001285
Erhvervsmin.,
Erhvervsstyrelsen, j.nr. 2020-4040
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 318: Spm. om, hvilke hjemmelsmæssige overvejelser i relation til retsgrundlaget for lønkompensationsordningen og det indførte "neutralitetsprincip" den manglende enighed mellem arbejdsmarkedets parter giver ministeren anledning til, til erhvervsministeren
29. maj 2020.
2
Nr. 701.
kompensationsberettigede beløb forholdsmæssigt i hele på‐
begyndte dage, uanset arbejdets daglige timeantal. Eventuel
overskydende allerede udbetalt kompensation tilbagebetales,
jf. § 10, nr. 2.
Kapitel 4
Betingelser for at modtage kompensation
§ 4.
Ret til udbetaling af lønkompensation efter denne be‐
kendtgørelse forudsætter, at
1) minimum 30 pct. eller mere end 50 af virksomhedens
ansatte hjemsendes,
2) de hjemsendte ansatte ikke arbejder for virksomheden,
jf. dog § 3, stk. 6, og
3) de hjemsendte ansatte oppebærer deres fulde hidtidige
løn i den periode, der ansøges om lønkompensation for.
Stk. 2.
Elever og lærlinge kan uanset kravet i § 4, stk. 1,
nr. 2, fortsætte med at arbejde under hjemsendelse.
Stk. 3.
Der kan ikke udbetales lønkompensation for ansat‐
te, hvis lønudgiften på anden vis er godtgjort, herunder ved
forsikring, andre offentlige refusioner, tilskud mv., eller an‐
den statslig kompensationsordning i anledning af foranstalt‐
ninger, som har været nødvendige for at forebygge eller ind‐
dæmme udbredelse af Coronavirussygdom (COVID-19), jf.
dog stk. 4.
Stk. 4.
Virksomheder, der har hjemsendt fleksjobansatte
med påbegyndt ansættelse før den 1. januar 2013, jf. lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats, kan få kompensation for den
del af lønnen, som ikke er dækket af kommunal refusion.
Stk. 5.
Ret til udbetaling af lønkompensation forudsætter
desuden, at virksomheden ikke i den periode, der søges om
lønkompensation for, varsler eller foretager afskedigelser
begrundet i økonomiske forhold i perioden, der ansøges om
lønkompensation for. Varsling eller afskedigelse i kompen‐
sationsperioden, jf. 1. pkt., anses for en fuldstændig afbry‐
delse efter § 3, stk. 6. En virksomhed kan ligeledes ikke sø‐
ge lønkompensation, jf. § 1, stk. 1, for ansatte, der er varslet
afskediget frem til og med kompensationsperiodens begyn‐
delse.
Stk. 6.
En virksomhed kan ikke få udbetalt lønkompensa‐
tion for ansatte i stillingskategorier, der er omfattet af en
lovligt varslet og iværksat hovedkonflikt, hvori virksomhe‐
den er part. I sådanne situationer vil der ske en reduktion af
det kompensationsberettigede beløb efter § 3, stk. 6.
Stk. 7.
Virksomheden skal i forbindelse med ansøgningen
bekræfte, at hjemsendelsen skyldes et forventet omsætning‐
stab som følge af udbruddet af Coronavirussygdom (CO‐
VID-19).
Stk. 8.
Retten til kompensation efter reglerne i denne be‐
kendtgørelse er betinget af, at virksomheden for indkomst‐
året 2020 har betalt eller vil betale den skat, som den er for‐
pligtet til i henhold til gældende internationale aftaler og na‐
tionale regler. Det indebærer, at retten til kompensation er
betinget af, at virksomheden ikke er skattemæssigt hjemme‐
hørende i et land, som optræder på EU’s liste over ikkesam‐
arbejdsvillige skattejurisdiktioner. Retten til kompensation
er endvidere betinget af, at en legal ejer, der har kontrol med
virksomheden, f.eks. som følge af besiddelse af en ejerandel
på mindst 25 pct., ikke er skattemæssigt hjemmehørende i et
land, som optræder på EU’s liste over ikkesamarbejdsvillige
skattejurisdiktioner. Betingelsen i 3. pkt. finder tilsvarende
anvendelse for det øverste danske moderselskab i en eventu‐
el dansk sambeskatning, hvori virksomheden indgår.
Stk. 9.
Såfremt virksomheden indirekte kontrolleres af en
fysisk eller juridisk person, der er skattemæssigt hjemmehø‐
rende i et land, som optræder på EU’s liste over ikkesamar‐
bejdsvillige skattejurisdiktioner, er retten til kompensation
betinget af, at der ikke er blevet indsat mellemliggende sel‐
skaber i ejerskabsstrukturen mellem virksomheden og den
pågældende fysiske eller juridiske person med opfyldelse af
betingelsen i stk. 8, som hovedformål eller et af hovedfor‐
målene.
Ansøgning og dokumentation
§ 5.
Ansøgning om udbetaling af kompensation indsendes
til Erhvervsstyrelsen via en digital blanket, som tilgås via
virksomhedsguiden.dk, senest den 30. juli 2020.
Stk. 2.
Virksomheden skal registrere CPR-nummer på de
ansatte, der ansøges om lønkompensation til, jf. § 6, stk. 1,
nr. 1.
Stk. 3.
Ansøgningsblanketten vedlægges dokumentation
som foreskrevet i § 6.
Stk. 4.
En virksomhed kan som udgangspunkt ansøge om
lønkompensation én gang i perioden 9. marts til 8. juli 2020
efter reglerne i denne bekendtgørelse, jf. dog § 15, stk. 6.
Ved behov for yderligere hjemsendelser, end virksomheden
først har ansøgt om, kan der dog indgives ansøgning igen.
§ 6.
Ved ansøgning, jf. § 5, skal virksomheden oplyse:
1) Antallet af ansatte, som er eller vil blive hjemsendt
uden at arbejde, jf. § 4, stk. 1.
2) Navn og CPR-nummer på hver af de hjemsendte ansat‐
te.
3) Ansættelsesform, jf. § 3, stk. 2 eller 3.
4) Beskæftigelsesgrad.
5) Begrundelsen for hjemsendelsen.
6) Hjemsendelsens forventede varighed inden for den i §
1, stk. 2, fastsatte periode.
7) For hver af de ansatte, der ansøges om lønkompensati‐
on for, om virksomheden for de pågældende ansatte i
samme periode modtager andre offentlige refusioner,
jf. § 4, stk. 3 og 4.
8) Om virksomheden ansøger om kompensation for ansat‐
te i stillingskategorier, der er omfattet af en lovligt var‐
slet og iværksat hovedkonflikt, jf. § 4, stk. 6.
9) Om virksomheden har varslet afskedigelse, jf. § 4, stk.
5.
Stk. 2.
Erhvervsstyrelsen indhenter, på baggrund af de i
stk. 1, nr. 2, angivne oplysninger, oplysninger til brug for
beregningen efter § 3, stk. 5, fra eIndkomstregistret, jf. lov
om Erhvervsstyrelsens behandling af data.
Stk. 3.
I forbindelse med ansøgningen skal virksomheden
under strafansvar, jf. § 13, på tro og love erklære, at de af‐
givne oplysninger er korrekte. Erklæringen kan tilgås via
den digitale løsning på virksomhedsguiden.dk, jf. § 5, stk. 1.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 318: Spm. om, hvilke hjemmelsmæssige overvejelser i relation til retsgrundlaget for lønkompensationsordningen og det indførte "neutralitetsprincip" den manglende enighed mellem arbejdsmarkedets parter giver ministeren anledning til, til erhvervsministeren
29. maj 2020.
3
Nr. 701.
Stk. 4.
Virksomheden skal i ansøgningen under strafan‐
svar på tro og love erklære, at virksomheden for indkomst‐
året 2020 har betalt eller vil betale den skat, som den er for‐
pligtet til i henhold til gældende internationale aftaler og na‐
tionale regler, jf. § 4, stk. 8, og at ejerskabsstrukturen ikke er
blevet tilrettelagt med opfyldelse af betingelsen i § 4, stk. 8,
jf. § 4, stk. 9, som hovedformål eller et af hovedformålene.
§ 6 a.
Erhvervsstyrelsen kan til brug for behandlingen af
ansøgninger indhente oplysninger fra andre offentlige myn‐
digheder samt relevante offentlige registre mv., jf. lov om
Erhvervsstyrelsens behandling af data.
Stk. 2.
Erhvervsstyrelsen kan i forbindelse med kontrollen
af § 4, stk. 8 og 9 vedrørende skatteforhold, udbede sig den
fornødne dokumentation.
Stk. 3.
Erhvervsstyrelsen kan udtage ansøgninger af sær‐
lig karakter, herunder hvor der ansøges om et højt kompen‐
sationsbeløb set i forhold til virksomhedens størrelse og om‐
sætning, og ansøgninger, hvor der vurderes at være en sær‐
lig risiko for, at ansøger ikke er berettiget til den ansøgte
kompensation, eksempelvis ved atypiske forhold omkring
kompensationsgrundlaget, til udvidet sagsbehandling.
Stk. 4.
Erhvervsstyrelsen kan pålægge enhver, der i med‐
før af stk. 3, udtages til udvidet sagsbehandling, at udlevere
supplerende oplysninger og dokumentation til brug for afgø‐
relsen.
Stk. 5.
Erhvervsstyrelsen kan i særlige tilfælde, herunder i
særligt komplicerede sager, eller hvor der i øvrigt er særligt
behov for kvalitetssikring af dokumentationen, pålægge an‐
søgere, der i medfør af stk. 3, udtages til udvidet sagsbe‐
handling, at anvende bistand fra en uafhængig godkendt re‐
visor.
Stk. 6.
Erhvervsstyrelsen fastsætter i forbindelse med ind‐
hentelse af oplysninger efter stk. 4 og 5 en frist for indsen‐
delse af oplysningerne.
Stk. 7.
Der kan alene udbetales kompensation, når kom‐
pensationsgrundlaget er dokumenteret i fornødent omfang
og inden for den af Erhvervsstyrelsen fastsatte frist, jf. stk.
6.
Udbetaling af kompensation
§ 7.
Udbetaling af kompensation vil ske direkte til virk‐
somheden, når de i bekendtgørelsen fastsatte krav, jf. § 6, til
dokumentation for lønkompensation, er godkendt af Er‐
hvervsstyrelsen. Der udbetales ikke lønkompensation, hvor
den fremsendte dokumentation er utilstrækkelig, jf. § 6 og §
6 a.
Stk. 2.
Udbetaling af kompensation sker direkte til virk‐
somhedens NemKonto.
Stk. 3.
Kompensationen kan udbetales forskudsvis.
Kapitel 5
Kontrol og tilbagebetaling
§ 8.
Retten til kompensation er betinget af, at virksomhe‐
den senest 6 måneder efter ophøret af perioden, hvortil der
ydes lønkompensation, jf. § 1, indsender følgende supple‐
rende dokumentation:
1)
2)
3)
4)
5)
6)
Antallet af hjemsendte ansatte, jf. § 4, stk. 1, som følge
af foranstaltninger, som har været nødvendige for at fo‐
rebygge eller inddæmme udbredelse af Coronavirus‐
sygdom (COVID-19). Virksomheden skal indsende do‐
kumentation for, at de ansatte har været sendt hjem
uden arbejde. Dokumentationen skal ledsages af en at‐
testation fra en faglig repræsentant i virksomheden om,
at de pågældende ansatte har været hjemsendt uden ar‐
bejde. Er der ikke en faglig repræsentation i virksom‐
heden, skal virksomheden indsende dokumentation for,
at de ansatte har været sendt hjem uden arbejde.
Den faktiske periode, som medarbejderne var hjem‐
sendt i uden at arbejde. Hvis der er forskel på varighe‐
den af de ansattes faktiske hjemsendelse, herunder
eventuelle afbrydelsesperioder efter § 3, stk. 6, anføres
dette.
Virksomhedens aftaleretlige forpligtelse til at udbetale
løn.
At virksomhedens lønudgifter for den enkelte ansatte
ikke er kompenseret på anden vis i lønkompensations‐
perioden, herunder modtager anden offentlig refusion,
jf. § 4, stk. 3.
At virksomheden ikke har foretaget afskedigelser be‐
grundet i økonomiske forhold i perioden, der efter § 6,
stk. 1, nr. 6, er ansøgt om lønkompensation for, jf. § 4,
stk. 5.
Om virksomheden i kompensationsperioden har været
omfattet af § 4, stk. 6, herunder perioden for eventuel
lovligt varslet og iværksat hovedkonflikt, samt hvilke
ansatte, der har været i konfliktramte stillingskategori‐
er, og som virksomheden har modtaget lønkompensati‐
on for.
§ 9.
Virksomheden skal på forlangende udlevere oplys‐
ninger til Erhvervsstyrelsen med henblik på efterfølgende
kontrol af den udbetalte kompensation.
Stk. 2.
Erhvervsstyrelsen vil som udgangspunkt i forbin‐
delse med kontrollen pålægge en virksomhed at anvende re‐
visorbistand.
Stk. 3.
Erhvervsstyrelsen kan i forbindelse med den efter‐
følgende kontrol af § 4, stk. 8 og 9 vedrørende skattefor‐
hold, udbede sig den fornødne dokumentation.
Stk. 4.
Erhvervsstyrelsen kan foretage efterregulering af
den udbetalte kompensation, hvis det i forbindelse med den
efterfølgende kontrol viser sig, at en virksomhed har fået
mere eller mindre i kompensation, end virksomheden er be‐
rettiget til efter reglerne i denne bekendtgørelse.
§ 10.
Erhvervsstyrelsen kan træffe afgørelse om hel eller
delvist tilbagebetaling af kompensation,
1) hvis det viser sig, at forudsætningerne for udbetalingen
har ændret sig væsentligt,
2) hvis der er udbetalt for stor kompensation som følge af,
at hjemsendelsen afbrydes før udløbet af den i ansøg‐
ningen oplyste forventede hjemsendelsesperiode, jf. §
3, stk. 6,
3) hvis virksomheden har afgivet urigtige eller vildleden‐
de oplysninger eller har fortiet oplysninger af betyd‐
ning for sagens afgørelse, eller
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 318: Spm. om, hvilke hjemmelsmæssige overvejelser i relation til retsgrundlaget for lønkompensationsordningen og det indførte "neutralitetsprincip" den manglende enighed mellem arbejdsmarkedets parter giver ministeren anledning til, til erhvervsministeren
29. maj 2020.
4
Nr. 701.
4)
hvis den i § 8 omtalte dokumentation ikke indsendes
inden for den af Erhvervsstyrelsen angivne frist, eller
hvis dokumentationen er utilstrækkelig.
§ 11.
Erhvervsstyrelsen kan til kontrollen indhente oplys‐
ninger fra relevante offentlige registre, herunder Skattefor‐
valtningens indkomstregister, jf. lov om Erhvervsstyrelsens
behandling af data.
Kapitel 6
Klage, fagretlig behandling, straf og ikrafttræden
Klageadgang
§ 12.
Erhvervsstyrelsens afgørelser i henhold til denne be‐
kendtgørelse kan ikke påklages til anden administrativ myn‐
dighed.
§ 13.
Uenigheder om lovligheden eller fortolkningen af
en faglig konflikt, jf. § 4, stk. 6, behandles fagretligt i over‐
ensstemmelse med gældende regler.
Straf
§ 14.
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lov‐
givning, straffes med bøde den, der i forbindelse med en an‐
søgning og bevilling heraf, herunder om medfinansiering og
tilskud m.v., afgiver urigtige eller vildledende oplysninger
eller fortier oplysninger af betydning for en sags afgørelse.
Stk. 2.
Der kan pålægges virksomheder m.v. (juridiske
personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Ikrafttrædelse og overgangsbestemmelser
§ 15.
Bekendtgørelsen træder i kraft ved bekendtgørelse i
Lovtidende.
Stk. 2.
Bekendtgørelse nr. 267 af 25. marts 2020 om en
midlertidig lønkompensationsordning til virksomheder i
økonomisk krise som følge af COVID-19 ophæves.
Stk. 3.
Bekendtgørelsen finder anvendelse på ansøgninger
modtaget fra og med den 25. marts 2020, jf. dog stk. 4 og 5.
Stk. 4.
Bekendtgørelsens § 4, stk. 8 og 9, § 6, stk. 4, § 6 a,
stk. 2 samt § 9, stk. 3, finder alene anvendelse på ansøgnin‐
ger modtaget fra og med ikrafttrædelsestidspunktet, jf. stk.
1, og alene for den del af virksomhedens kompensationspe‐
riode der løber fra og med 9. juni 2020 til og med 8. juli
2020.
Stk. 5.
Bekendtgørelsens § 4, stk. 6, § 6, stk. 1, nr. 8, § 8,
nr. 6, og § 13, finder alene anvendelse for ansøgninger mod‐
taget i perioden fra og med ikrafttrædelsesdatoen, jf. stk. 1.
For ansøgninger modtaget i perioden fra og med ikrafttræ‐
delsesdatoen, jf. stk. 1, til og med 30. juni 2020 finder be‐
kendtgørelsens § 4, stk. 6, § 6, stk. 1, nr. 8, § 8, nr. 6 samt §
13, alene anvendelse for den del af virksomhedens kompen‐
sationsperiode, der løber fra og med 9. juni 2020 til og med
8. juli 2020. For ansøgninger modtaget fra og med 1. juli
2020 finder bekendtgørelsens § 4, stk. 6, § 6, stk. 1, nr. 8, §
8, nr. 6 samt § 13 anvendelse for virksomhedens samlede
ansøgte kompensationsperiode efter denne kompensations‐
ordning.
Stk. 6.
Virksomheder, der på ikrafttrædelsestidspunktet,
jf. stk. 1, har ansøgt eller fået udbetalt lønkompensation, kan
ansøge på ny efter reglerne i denne bekendtgørelse. Kom‐
pensationsbeløbet vil blive reguleret forholdsmæssigt ud fra
virksomhedens tidligere ansøgning.
Erhvervsministeriet, den 29. maj 2020
S
IMON
K
OLLERUP
/ Katrine Winding