Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
16. juni 2021
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 313 (Alm. del) af 21. maj
2021 stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren på baggrund af Danmarks Konvergensprogram 2021 opgøre den
højest mulige vækst i det offentlige forbrug frem mod 2030 ved et mål for den
strukturelle saldo i 2030 på hhv. 0,0 pct., -0,1 pct., -0,3 pct., -0,4 pct. og -0,5 pct.?
Svar
Perioden efter 2025 er ikke dækket af en mellemfristet plan, og ligger dermed
uden for planlægningshorisonten. Det betyder, at der efter 2025 ikke er taget poli-
tisk stilling til mål for den ønskede udvikling i den strukturelle saldo, eller de sam-
lede, overordnede prioriteringer i den økonomiske politik. Planlægningshorisonten
går aktuelt frem til 2025, og inden for denne periode tilrettelægges finanspolitik-
ken inden for det mellemfristede mål om strukturel balance i 2025.
Inden for målet om strukturel balance på de offentlige finanser i 2025 er der ifølge
seneste mellemfristede fremskrivning i
Danmark Konvergensprogram 2021,
april 2021
plads til en gennemsnitlig højest mulig realvækst i det offentlige forbrug på ca. 0,9
pct. årligt i perioden 2022-2025, svarende til ca. 4¾ mia. kr. årligt, når der korrige-
res for midlertidige forhold relateret til COVID-19 i 2021.
1
Finansministeriets langsigtede fremskrivninger tager udgangspunkt i beregnings-
tekniske principper og forudsætninger efter 2025. De beregningstekniske princip-
per indebærer blandt andet en vækst i det offentlige forbrug på i gennemsnit ca.
1,2 pct. årligt i perioden 2026-2030, som er baseret på væksten i det demografiske
træk (på 0,6-0,7 pct. om året i perioden), og at udgiften pr. bruger af de offentlige
serviceydelser følger den almindelige velstandsstigning.
I
Danmark Konvergensprogram 2021,
april 2021 er der med udgangspunkt i de bereg-
ningstekniske principper
–
herunder den forudsatte offentlige forbrugsvækst
–
ud-
sigt til, at den strukturelle offentlige saldo samlet set svækkes med ca. �½ pct. af
BNP fra 2025 til 2030, således at strukturel saldo forudsættes at udgøre -0,5 pct. af
BNP i 2030,
jf. tabel 1.
Det afspejler, at det demografiske pres på udgifterne til
1
Hvis der ikke korrigeres for midlertidige forhold i 2021 relateret til COVID-19, er der plads til en gennem-
snitlig højest mulig offentlig forbrugsvækst på ca. 0,7 pct. årligt,
jf. Danmarks Konvergensprogram 2021, april 2021.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K