Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del
Offentligt
2417968_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
18. december 2020
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 66 (Alm. del) af 24.
november 2020 stillet efter ønske fra Eva Kjer Hansen (V)
Spørgsmål 66
Vil ministeren redegøre for den isolerede BNP-effekt i 2025 af de initiativer, som
regeringen har gennemført, som har en negativ effekt på BNP? Opgørelsen udbe-
des i en tabel med en angivelse af det enkelte initiativ, der har en negativ effekt på
BNP, og hvad BNP-effekten er i kroner af det enkelte initiativ og samlet set på til-
svarende måde som i svaret på FIU alm. del - spørgsmål 10.
Svar
Politiske tiltag kan påvirke strukturelt BNP
såvel positiv som negativt
via æn-
dret arbejdsudbud (strukturel beskæftigelse) og ændret produktivitet. Ændringer i
arbejdsudbuddet opgøres i fuldtidspersoner (afrundet til nærmeste 50 personer)
og ændringer i produktivitet opgøres i mia. kr.
Samlet set vurderes politiske tiltag gennemført siden folketingsvalget i 2019 at re-
ducere strukturelt BNP med ca. 0,5 pct. Vurderingen bygger på aftaler indgået
frem til aftalen om en ny ret til tidlig pension. Et lavere arbejdsudbud reducerer
strukturelt BNP med ca. 0,6 pct., mens højere produktivitet modsat øger struktu-
relt BNP med ca. 0,1 pct.
I
tabel 1
er vist de enkelte tiltag, der er gennemført siden folketingsvalget i 2019 og
som ved ændringer i arbejdsudbuddet påvirker strukturelt BNP. Tiltagene vurde-
res samlet at reducere arbejdsudbuddet med i størrelsesordenen ca. 11.000 perso-
ner
svarende til en reduktion af strukturelt BNP med ca. 0,6 pct.
Det er navnlig den nye ret til tidlig pension, inkl. den udvidede adgang til senior-
pension og finansieringselementer, der skønnes at reducere arbejdsudbuddet sva-
rende til ca. 9.800 fuldtidspersoner i 2025. Indførelsen af den nye ret til tidligere
pension skal imidlertid ses i lyset af den generelle forhøjelse af tilbagetrækningsal-
deren, der er indført med
Velfærdsaftalen,
2006 og
Aftale om senere tilbagetrækning,
2011.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 312: Spm. om ministeren vil opdatere besvarelsen af FIU alm. del - spørgsmål 66 med ny gennemført politik, til finansministeren
Side 2 af 5
Regeringen anser aftalen om ret til ny tidlig pension som en afgørende faktor i
forhold til at sikre den fremadrettede opbakning til de principper, der ligger bag
velfærdsaftalen fra 2006, som blev gennemført af et bredt flertal i Folketinget, og
som er afgørende for den finanspolitiske holdbarhed, den fremadrettede finansie-
ring af velfærdssamfundet og som har betydelig virkning på BNP og beskæfti-
gelse.
I de kommende år er det netop disse tilbagetrækningsaftaler, der bidrager til en
stigning i arbejdsudbuddet og strukturelt BNP. I den seneste mellemfristede frem-
skrivning i
DK2025
En grøn, retfærdig og ansvarlig genopretning af danske økonomi,
au-
gust 2020 vurderes, at arbejdsudbuddet vil stige med i størrelsesordenen ca.
70.000 personer i perioden 2020-2025, når der tages højde for virkningen af afta-
len om en ny ret til tidligere pension.
Den fremadrettede udvikling
inkl. virkningen af aftalen om tidlig pension
pe-
ger på en grundlæggende stærk økonomi. Det skal ikke mindst ses i sammenhæng
med den reformindsats, som er gennemført over en meget lang årrække. Refor-
merne har medvirket til, at vi som samfund er blandt verdens mest velstående
lande med høj beskæftigelse og lav strukturel ledighed. Dertil har de løbende for-
bedringer af strukturerne på arbejdsmarkedet og i uddannelsessystemet haft be-
tydning for vores samfunds evne til at imødegå selv alvorlige økonomiske tilbage-
slag som finanskrisen og senest coronakrisen.
Sunde offentlige finanser og lav offentlig gæld sikrer i den aktuelle krise styrken til
at holde hånden under økonomien og danske arbejdspladser. De finanspolitiske
tiltag med hjælpepakker og øvrige stimuli-tiltag skønnes isoleret set (vurderet på
den flerårige finanseffekt) at understøtte BNP med i størrelsesordenen ca. 2,6 pct.
i år, ca. 3,1 pct. til næste år og ca. 2,3 pct. i 2022 via efterspørgselsvirkninger.
Af
Politisk forståelse mellem Socialdemokratiet, Radikale Venstre, SF og Enhedslisten
frem-
går det, at regeringen bland andet
vil basere sin politik på en forudsætning om, ”at
initiativer, der måtte reducere beskæftigelsen, modsvares af andre
men ikke nød-
vendigvis samtidige
– tiltag, der som minimum øger beskæftigelsen tilsvarende”.
Herudover fremgår
det også, at ”For at levere et velfærdsløft kræver det også at
beskæftigelsen øges, så både de offentlige institutioner og de private virksomheder
kan rekruttere de medarbejdere, de har brug for. Derfor vil en ny regering have
som mål at øge
beskæftigelsen udover det, der allerede forventes”.
Reformdagsordenen er ikke udtømt, men står over for at skifte karakter i de kom-
mende år. Således vil et ensidigt fokus på traditionelle arbejdsudbudsreformer be-
tyde, at der er store samfundsudfordringer, vi ikke får løst,
jf. Økonomisk Analyse,
Behov for 2. generationsreformer (Finansministeriet, oktober 2020).
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 312: Spm. om ministeren vil opdatere besvarelsen af FIU alm. del - spørgsmål 66 med ny gennemført politik, til finansministeren
2417968_0003.png
Side 3 af 5
Tabel 1
Genneførte tiltag, der påvirker den strukturelle beskæftigelse siden folketingsvalget i 2019
Fuldtidspersoner
2025
FFL20, heraf
Midlertidigt børnetilskud
1)
Fastholdelse af loft i aktiesparekontoen
Forhøjelse af tobaksafgifterne
Aftaler om finansloven for 2020 (marginal effekt ift. FFL20), heraf
Annullering af loft over dobbeltuddannelse
Afskaffelse af opholdskrav for ret til dagpenge
Forhøjelse af tobaksafgifter til en pris på 55kr. i 2020 og 60 kr. i 2022
2,3)
Afgift på væsker til e-cigaretter
Lempeligere regler for elbiler
Forhøjelse af loft over aktiesparekontoen
Stramme beskatning af leasede firmabiler
4)
Tredobling af afgifterne på bæreposer og engangsservice
Forhøjelse af afgifter på væddemål og onlinekasino
Indeksering af afgifter fra marts 2020
Genindførsel af afgifter på PVC-folier (fordobling) og PVC og ftalater
Genindførsel af registreringsafgift på fly
Andre tiltag, heraf
Dagpenge til selvstændige
Sorgorlov
Forhøjelse af energiafgiften for brændsler til rumvarme
Nedsættelse af elvarmeafgiften
Modernisering af momsreglerne
Opkvalificeringsaftaler
Ny ret til tidlig pension
I alt
Isoleret BNP-virkning, mia. kr.
Isoleret BNP-virkning, pct. af strukturel BNP
400
0
-50
500
-1300
-1.200
-350
400
0
0
50
0
0
-100
-50
0
0
-300
-200
-100
-50
50
50
0
5
-9.800
-11.000
-14¼
-0,6
Anm.: Tiltagene omfatter aftaler frem til Aftale om en ny ret til tidlig pension, oktober 2020.Virkningen af enkelte
tiltag er afrundet til nærmeste hele antal 50 personer. Totalen er afrundet til nærmeste hele antal 100
personer. Der er undtagelsesvist medtaget del-elementer, som har virkning på under 100 personer. For en
række initiativer vurderes en yderst begrænset eller fraværende virkning på arbejdsudbuddet. Disse initiativer
er angivet med 0 for at synliggøre, at der er taget stilling til initiativets størrelse.
1)
Der er negative strukturelle virkninger på kortere sigt. Den varige virkning skal ses i sammenhæng med at
tiltaget er midlertidigt.
2)
Inkl. forhøjelse af afgift på cigarillos mv.
3)
Virkningerne på arbejdsudbud tager højde for forbrugs- og grænsehandelsgevinster som følge af en
afgiftsforhøjelse
4)
Forudsat virkning for aftaler, der indgås efter 1. januar 2020. Forudsat virkning for aftaler, der indgås efter 1.
januar 2020.
5) 2025-virkningen opgøres til 0 personer, mens den varige virkning opgøres til -100 personer.
Kilde: Finansministeriet
Regeringen har derfor med nedsættelsen
Kommission for 2. generationsreformer, den nye
reformvej
igangsat et arbejde med 2. generationsreformer, der blandt andet skal
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 312: Spm. om ministeren vil opdatere besvarelsen af FIU alm. del - spørgsmål 66 med ny gennemført politik, til finansministeren
2417968_0004.png
Side 4 af 5
medvirke til bedre integration af indvandrere på arbejdsmarkedet, nedbringelse af
gruppen af passive unge og bedre overgang mellem uddannelse og job mv. Der er
et vigtigt potentiale for øget beskæftigelse forbundet med sådanne reformer. Der
er imidlertid ingen lette løsninger, og 2. generationsreformer kræver derfor et
grundigt forarbejde.
I
tabel 2
er vist de tiltag, der påvirker produktiviteten og samlet set øger strukturelt
BNP. Det er navnlig løftet af rammen for offentlige investeringer, der via et hø-
jere offentligt kapitalapparat øger produktivitet, men tiltagene i klimaaftalerne øger
også samlet set produktiviteten.
Tabel 2
Gennemførte tiltag, der påvirker produktiviteten siden folketingsvalget i 2019
Tiltag
Finansloven 2020 (afgifter)
3)
Klimaaftale for energi og industri og Klimaplan for grøn affaldssektor og
cirkulær økonomi
3)
Løft af rammen for offentlige investeringer
I alt
I alt
i pct. af strukturelt BNP
Mia. kr.
-0,1
0,6
1,8
2,3
0,1
Anm: Tiltagene omfatter aftaler frem til Aftale om en ny ret til tidlig pension, oktober 2020.1) En tredobling af
afgiften på bæreposer og engangsservice, en forhøjelse af tobaksafgifterne, en stigning på afgiftssatsen på
væddemål og onlinekasino samt indeksering af en række afgifter (tinglysningsafgiften, bekæmpelsesmidler,
emballage, spildevand og råstofmaterialer). 2) En moderniseringer af produktions- og forbrugerbindinger, en
forhøje rumvarmeafgift for fossile brændsler, en nedsætte elvarmeafgifter og et krav til affaldssortering af
husholdningslignende affald.
Kilde: Egne beregninger.
Det skal afsluttende bemærkes, at der ikke foretages ikke en opregning til BNP for
hver enkelt tiltags arbejdsudbudsvirkning, da de ofte hver især har en beskeden
BNP-effekt som herudover er usikker. Der foretages imidlertid særskilte vurderin-
ger af BNP-virkningen ved tiltag, der har større virkninger på arbejdsudbuddet
seneste i forbindelse med
Aftale om en ny ret til tidlig pension,
2020,
jf. Svar på Finans-
udvalget spørgsmål nr. 10 af 12. oktober 2020.
Denne praksis for vurdering politiske tiltags virkning på strukturelt BNP er helt
uforandret i forhold til den praksis, der blev anvendt i vurderingen af den forrige
regerings vækstmålsætninger. Her indgik ligeledes såvel positive som negative
virkninger på strukturelt BNP.
Med venlig hilsen
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 312: Spm. om ministeren vil opdatere besvarelsen af FIU alm. del - spørgsmål 66 med ny gennemført politik, til finansministeren
Side 5 af 5
Morten Bødskov
Finansminister