Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del
Offentligt
2438753_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
31. august 2021
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 311 (Alm. del) af 19. maj
2021 stillet efter ønske fra Alex Vanopslagh (LA)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for effekten på beskæftigelse og offentlige finanser
såfremt muligheden for at tage en erhvervsuddannelse med de 110 pct. dagpenge
gøres permanent, jf. aftalen om ekstraordinært løft af ledige? Der bedes opgjort
effekter for hvert af årene 2021-2030 og den varige virkning, jf. i øvrigt svar på
FIU alm del-spørgsmål 299 (2016-17), der viser, at effekten af 110 pct. dagpenge
er en reduktion i beskæftigelsen på 170-220 fuldtidspersoner i 2025. Svaret bedes
lavet både ift. gældende regler (hvor der er en midlertidig 110 pct. ordning) og ift.
et scenarie, hvor der ikke er indført en midlertidig 110 pct. ordning.
Svar
Med
Aftalen ekstra ordinært løft af ledige
fra juni 2020 blev der indført en midlertidig
ret til at påbegynde en erhvervsuddannelse på 110 pct. af den lediges hidtidige
dagpengesats fra august 2020 til ultimo 2021. Den midlertidige ordningen er efter-
følgende udvidet og forlænget frem til og med 2022.
For at opnå ret til 110 pct. af den hidtidige dagpengesats skal uddannelsen fremgå
af en positivliste. I den nugældende midlertidige ordningen dækker positivlisten
godt 40 pct. af uddannelsesaktivitet på erhvervsuddannelserne. Det forudsættes
der spørges til en permanentgørelse af den nugældende midlertidig ordning frem-
adrettet.
Den midlertidige ordning er skønnet at indebære merudgifter på ca. 0,2 mia. kr. i
2021 og 0,3 mia. kr. 2022 med en negativ beskæftigelsesvirkning på ca. 250 fuld-
tidspersoner i 2021 og 500 fuldtidspersoner i 2022. Virkningerne af den midlerti-
dige ordning vurderes ikke at afvige fra en permanent ordning i disse år.
Med afsæt i aktiviteten på den nye midlertidige ordning skønnes en permanentgø-
relse af ordningen fremadrettet fra 2023 at indebære merudgifter på 0,3 mia. kr. i
2023 stigende til 0,4 mia. kr. i 2024.
1
Varigt skønnes der merudgifter på 0,1 mia.
kr.,
jf. tabel 1.
Der indregnes løbende fastholdelseseffekter for de personer, som
1
Svarende til den nugældende ordning. I lyset af Trepartsaftalen om flere lærepladser og entydigt ansvar fra
21. november 2020 forventes der ikke fuldt gennemslag på SOSU-assistentuddannelsen.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 311: MFU spm. om effekten på beskæftigelse og offentlige finanser såfremt muligheden for at tage en erhvervsuddannelse med de 110 pct. dagpenge gøres permanent, til finansministeren
2438753_0002.png
Side 2 af 2
deltager i uddannelsesløftsforløbene. Herudover indregnes der opkvalificeringsef-
fekter af forløbene. Opkvalificeringseffekterne akkumulerer over tid i takt med, at
flere personer gennemfører en uddannelse
2
.
Tabel 1
Skønnede virkninger af en permanentgørelse af en ret til 110 pct. dagpengesats ifm. uddannelsesløft
2023
Videreførelse af ordningen
Merudgifter, mia. kr.
Beskæftigelsesvirkning
0,3
-500
0,4
-600
0,4
-600
0,4
-600
0,4
-600
0,4
-500
0,3
-500
0,3
-500
0,1
300
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
Varigt
Anm.: Beskæftigelsesvirkningen er afrundet til nærmeste 100.
Kilde: Egne beregninger
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
Det bemærkes, at forslaget om øgede kompensation til ledige inden for under uddannelse indtil puljen er
opbrugt (FIU 299 2016-2017) og en ret til 110 pct. dagpenge for udvalgte erhvervsuddannelser ikke kan side-
stilles.
2