Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del
Offentligt
2413551_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
10. juni 2021
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 303 (Alm. del) af 14. maj
2021 stillet efter ønske fra Mona Juul (KF)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvad det vil koste at afskaffe den grønne check, den supple-
rende check og tillæg til grøn check, hvis man samtidig skal kompensere folke- og
førtidspensionister igennem en forhøjelse af deres pensionsydelse? Det lægges til
grund, at denne del af forhøjelse aftrappes på samme måde som den grønne check
i dag aftrappes. Nettoprovenuet bedes opgjort i hvert af årene frem mod 2030 og
varigt. Endvidere bedes oplyst virkningen på arbejdsudbuddet og BNP.
Svar
Den grønne check blev indført i 2010 i forbindelse med
Forårspakke 2.0
som en
skattefri kompensation for øgede grønne afgifter og afgifter på forbrug målrettet
de lavere indkomstgrupper. Der er dog siden gennemført en række ændringer i så-
vel den grønne check som afgifterne.
Grøn check består i dag af tre elementer:
Grøn check
til alle personer fyldt 18 år. I 2021 er checken på 875 kr. for pen-
sionister, mens den for ikke-pensionister er 525 kr.
Supplerende grøn check,
som er et tillæg pr. barn (op til to børn pr. familie)
til den grønne check. For ikke-pensionister udgør den supplerende grønne
check 120 kr., mens den for pensionister udgør 200 kr.
Tillæg til grøn check
på 280 kr. til personer fyldt 18 år med indkomst under
247.900 kr. (2021-niveau).
Den grønne check og den supplerende grønne check aftrappes med 7,5 pct. af
den del af topskattegrundlaget, der overstiger 424.700 kr. (2021). Tillægget til grøn
check bortfalder ved indkomst over 247.900 kr. (2021). Indkomstaftrapningen in-
debærer en målretning af den grønne check mod de lavere indkomstgrupper, men
bidrager også til en svækkelse af tilskyndelsen til at arbejde.
Det skal i forhold spørgsmålet indledningsvist bemærkes, at da der er separate sat-
ser for grøn check til hhv. pensionister og ikke-pensionister, vil det administrativt
være relativt simpelt at afskaffe den grønne check for ikke-pensionister og fast-
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 303: Spm. om, hvad det vil koste at afskaffe den grønne check, til finansministeren
2413551_0002.png
Side 2 af 3
holde den for pensionister. Når det samtidig lægges til grund, at den kompense-
rende forhøjelsen af den sociale pension skal indrettes sådan, at indkomstaftrap-
ningen sker på samme måde, som den grønne check aftrapper efter gældende reg-
ler, er der reelt blot tale om at flytte administrationen af den grønne check til pen-
sionister fra Skatteministeriet til Beskæftigelsesministeriet.
Der gælder dog den ikke ubetydelige forskel, at den grønne check er skattefri,
mens social pension er skattepligtig. Der kunne indføres særlige tillæg til den soci-
ale pension (tre for alm. grøn check til pensionister med hhv. 0, 1 eller 2 børn og
ét for tillægget til den grønne check) med en efter-skat værdi svarende til den
grønne check. Med en korrekt omregning af grøn check til et tillæg før skat vil fol-
kepensionister samlet set være stillet uændret. Imidlertid er der forskelle i skatte-
procenter på tværs af landets kommuner, hvorfor folkepensionister i kommuner
med en høj skatteprocent (fx Læsø) vil tabe på en sådan omlægning, mens
folkepensionister i kommuner med en lav skatteprocent (fx Frederiksberg) vil
opnå en gevinst på omlægningen. Det lægges til grund, at sigtet med omlægningen
ikke er at opnå denne omfordeling mellem folkepensionister i forskellige
kommuner, og at den kompenserende forhøjelse af den sociale pension skal for-
stås som et skattefrit tillæg til den sociale pension, der præcis svarer til den grønne
check.
Med det udgangspunkt og en supplerende antagelse om, at sigtet med omlægnin-
gen ikke er at indføre en anden regulering af checken end efter gældende regler
1
,
vil omlægningen af den grønne check til pensionister til et skattefrit tillæg til den
sociale pension ikke have nogen økonomisk betydning for pensionisterne og ud
over administrative omkostninger til systemtilpasninger, vil det heller ikke have
økonomiske konsekvenser for det offentlige
2
.
I det følgende er der derfor fokuseret på de økonomiske konsekvenser af en af-
skaffelse af den grønne check til ikke-pensionister.
Afskaffes den grønne check for ikke-pensionister skønnes det at indebære et mer-
provenu på 1,7 mia. kr. i 2021 opgjort efter tilbageløb og adfærd. Da den grønne
check udgør et fast nominelt beløb er realværdien af checken aftagende over tid.
Dermed vi merprovenuet ved en afskaffelse være aftagende opgjort i 2021-niveau.
I 2025 vurderes merprovenuet ved en afskaffelse af den grønne check til ikke-pen-
sionister således at udgøre 1,5 mia. kr. i 2021-niveau, mens det i 2030 vil være fal-
det til 1,3 mia. kr. i 2021-niveau. Den varige virkning af afskaffelsen (virkningen
på den finanspolitiske holdbarhed) vurderes at være på knap 0,4 mia. kr.,
jf. tabel 1.
Den grønne check er et fast nominelt beløb, mens satserne for social pension reguleres svarende til lønud-
viklingen. En forhøjelse af den sociale pension svarende til den grønne check vil således være en kompensa-
tion i 2021. I efterfølgende år vil omlægningen indebære en gevinst for modtagerene.
2
En vurdering af de økonomiske konsekvenser af at afskaffe den grønne check, som kompensere pensioni-
ster gennem en forhøjelse af den sociale pension med de aftrapningsregler, der gælder for social pension,
fremgår af svaret på finansudvalgsspørgsmål nr. 104 (L 1) af 27. november 2020.
1
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 303: Spm. om, hvad det vil koste at afskaffe den grønne check, til finansministeren
2413551_0003.png
Side 3 af 3
Tabel 1
Økonomiske konsekvenser af en afskaffelse af Grøncheck til ikke-pensionister, herunder tillægget
pr. barn samt den supplerende grønne check til ikke-pensionister, 2021-30 og varigt
2021
Provenu
Umiddelbart
Efter tilbageløb
Efter tilbageløb og adfærd
1,7
1,3
1,7
1,7
1,3
1,7
1,6
1,2
1,6
1,5
1,2
1,5
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030 Varigt
Mia. kr., 2021-niveau
1,5
1,1
1,5
1,4
1,1
1,4
1,4
1,1
1,4
1,4
1,0
1,4
1,3
1,0
1,3
1,3
1,0
1,3
0,4
0,3
0,4
Fuldtidspersoner
Arbejdsudbud
1.570
1.570
1.520
1.480
1.430
1.390
1.350
1.310
1.270
1.230
Mia. kr., 2021-niveau
Velstand (BNP)
1,2
1,2
1,1
1,1
1,1
1,0
Pct.-point
Fordeling (Gini)
0,06
0,06
0,06
0,05
0,05
0,05
0,05
0,05
0,05
0,04
1,0
1,0
0,9
0,9
Anm.: I årene efter 2025 er vurderingerne baseret på den opgjorte virkning i 2025, men med udgangspunkt i en
grøncheck, der årligt nedjusteres med 3 pct. svarende til det forventede fald i realværdi. Den varige virkning
er opgjort på basis af en forventet nominel rente på 4 pct. og en nominel BNP-vækst på 3,2 pct.
Virkningerne på arbejdsudbud, velstand og fordeling er i årene efter 2025 baseret på virkningen i 2025
skaleret med udviklingen i det opgjorte merprovenu.
Kilde: Egne beregninger på basis af stikprøver på 3,3 pct. af befolkningen.
Da den grønne check er målrettet de lavere indkomstgrupper, vil en afskaffelse af
checken bidrage til øgede indkomstforskelle. Det vurderes, at en afskaffelse af den
grønne check til ikke-pensionister vil bidrage til en stigning i indkomstforskellene
på 0,06 pct.-point i 2021 målt ved Gini-koefficienten. I takt med, at realværdien af
den grønne check aftager, reduceres fordelingsvirkningen af en afskaffelse også.
Således opgøres virkningen på indkomstfordelingen til at være 0,05 pct.-point i
2025 og 0,04 pct.-point i 2030.
Som nævnt indebærer målretningen mod de lavere indkomstgrupper, at den
grønne check har en negativ virkning på arbejdsudbuddet. Det gælder såvel gen-
nem lavere økonomisk incitament til beskæftigelse som gennem bidrag til højere
marginalskat. En afskaffelse af den grønne check for ikke-pensionister vurderes at
bidrage til en stigning i arbejdsudbuddet svarende til knap 1.600 fuldtidspersoner i
2021. Det øgede arbejdsudbud vurderes at afspejle sig i en velstandsstigning på ca.
1,2 mia. kr. målt ved virkningen på BNP.
På samme vis som fordelingsvirkningen vil arbejdsudbuds- og velstandsvirkningen
være aftagende over tid.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister