Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del
Offentligt
2406494_0001.png
Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 48
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
18. november 2020
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 48 (Alm. del) af
22. oktober 2020 stillet efter ønske fra Hans Andersen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for virkningen på BNP (i pct. og mia. kr.) i årene 2022-25
samt i 2030, 2035, 2040, 2045 og 2050 af
”Aftale
om en ny ret til tidlig pension”,
samlet og fordelt på enkelte initiativer og finansiering?
Svar
Med
Aftale om en ny ret til tidlig pension
indføres en ny ret til tidlig pension, som skal
give dem, der har været mange år på arbejdsmarkedet, mulighed for en værdig til-
bagetrækning.
Det er forbundet med betydelig usikkerhed at vurdere virkningen på BNP af
Af-
tale om en ny ret til tidlig pension.
Virkningen på BNP er derfor vist for 2025, hvor af-
talens initiativer og finansiering skønnes fuldt indfaset, og hvor den skønnede
virkning på BNP omtrent afspejler den forventede varige virkning. Når der tages
højde for finansieringen, samt at nogle personer vil arbejde samtidig med, at de er
på tidlig pension, skønnes det, at aftalen vil reducere arbejdsudbuddet med om-
kring 9.800 fuldtidspersoner i 2025.
Det skønnes samlet, at
Aftale om en ny ret til tidlig pension
vil reducere BNP med om-
trent 13 mia. kr. i 2025 (opgjort i 2020-niveau), svarende til knap 0,6 pct. af BNP.
Heraf udgør indførelsen af tidlig pension et fald i BNP på ca. 9�½ mia. kr. i 2025
(ca. 0,4 pct. af BNP), mens det lempede arbejdsevnekrav for seniorpension fra 15
til 18 timer skønnes at reducere BNP med knap 1 mia. kr., og muligheden for
skattefri udbetaling af efterlønsbidrag skønnes øge BNP med knap 1 mia. kr. i
2025. Finansieringen skønnes at reducere strukturelt BNP med ca. 3,5 mia. kr.
(knap 0,2 pct. af BNP).
Der er i skønnet ikke indregnet en eventuel virkning fra ændringer af den kommu-
nale beskæftigelsesindsats, idet der først kan skønnes over denne i forbindelse
med den konkrete udmøntning.
Indførelse af en ret til tidlig pension skal bl.a. ses i sammenhæng med opbaknin-
gen i befolkningen til de principper for levetidsindeksering af folkepensionsalde-
ren, som er indført med Velfærdsforliget fra 2006. Uden yderligere fremadrettet
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 299: Spm. om den samlede effekt på den strukturelle beskæftigelse og bnp, til finansministeren
2406494_0002.png
Side 2 af 2
levetidsindeksering af folkepensionsalderen svækkes den finanspolitiske holdbar-
hed med 53 mia. kr. Virkningen på BNP vil være stigende over tid og udgør ek-
sempelvis 1,8 pct. i 2040, svarende til ca. 43 mia. kr. i 2021-niveau, og 2,9 pct. i
2050, svarende til 70 mia. kr. i 2021-niveau.
Det kan endvidere bemærkes, at BNP skønnes at stige med ca. 305 mia. kr. (2021-
niveau) frem mod 2025
1
.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
Opgjort med udgangspunkt i
DK2025
en grøn, retfærdig og ansvarlig genopretning af dansk økonomi,
Finansmini-
steriet august 2020.
1