Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del
Offentligt
2406493_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
31. maj 2021
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 299 (Alm. del) af 7. maj
2021 stillet efter ønske fra Christian Rabjerg Madsen (S)
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af svar på FIU alm. del - spørgsmål 92 og 93 oplyse,
hvad den samlede effekt på den strukturelle beskæftigelse og bnp ville være, hvis
man i den nuværende situation, hvor retten til tidlig pension er indført, både stop-
pede for tilgangen til efterlønnen i 2024 og tilbagerullede retten til tidlig pension?
Svar
I besvarelsen af Finansudvalgets spørgsmål nr. 93 af 8. december 2020 er virknin-
gen af at stoppe for tilgangen til efterløn fra 2024 opgjort i en situation, hvor ret
til tidlig pension
ikke
er indført. Virkningen af både at afskaffe retten til tidlig pen-
sion og stoppe for tilgangen til efterløn fra 2024 kan således opgøres som først de
skønnede effekter af at tilbagerulle retten til tidlig pension,
jf. Aftale om ret til tidlig
pension (oktober 2020)
og dernæst tillagt virkningen at stoppe tilgangen til efterløn
som opgjort i svar på FIU 93.
Den samlede beskæftigelsesreduktion af
Aftale om en ny ret til tidlig pension
inkl. virk-
ningen af udvidelsen af seniorpension (lempelse af arbejdsevnekrav fra 15 til 18
timer) og finansieringselementer udgør ca. 9.800 fuldtidspersoner i 2025
1
.
I besvarelsen er det lagt til grund, at retten til tidlig pension annulleres med virk-
ning fra 1. januar 2022, dvs. før de første personer har mulighed for at overgå til
tidlig pension. Isoleret set indebærer afskaffelsen af ret til tidlig pension en be-
skæftigelsesstigning på 9.100 fuldtidspersoner i 2025, som følge af at en del af de
personer, der ellers ville være gået på tidlig pension, nu fortsætter i beskæftigelse.
Hertil kommer virkningen af at stoppe tilgangen til efterløn i 2024, hvilket isoleret
set øger beskæftigelsen i 2025 med yderligere ca. 18.000 fuldtidspersoner.
I lyset af, at ret til tidlig pension afskaffes, er det yderligere lagt til grund, at mulig-
heden for skattefri tilbagebetaling af indbetalte efterlønsbidrag ved udmeldelse af
Den samlede beskæftigelsesvirkning af
Aftale om en ny ret til tidlig pension
på ca. -9.800 fuldtidspersoner i 2025
består (afrundet til nærmeste 100) af -9.100 fra tidlig pension, -1.000 fra seniorpension, +800 fra skattefri ud-
melding af efterlønsordningen og -500 fra finansieringselementerne. For den samlede BNP-virkning af aftalen
i 2025 henvises til svar
på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 48 (Alm. del) af 22. oktober 2020 stillet efter ønske fra
Hans Andersen (V).
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
1
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 299: Spm. om den samlede effekt på den strukturelle beskæftigelse og bnp, til finansministeren
2406493_0002.png
Side 2 af 2
ordningen i 2022 (der indgår som en del af aftalen om en ny ret til tidlig pension)
også annulleres. Beskæftigelsesvirkningen (og dermed BNP-virkningen) af at an-
nullere muligheden for skattefri tilbagebetaling af efterlønsbidrag er begrænset i
2022-2023 og fra 2024 er hovedparten af effekten herfra indeholdt i effekten af at
stoppe tilgangen til efterløn.
Den samlede beskæftigelseseffekt af at afskaffe ret til tidlig pension i 2022 og
stoppe tilgangen til efterløn fra 2024 udgør således ca. 27.000 fuldtidspersoner i
2025,
jf. tabel 1.
Denne beskæftigelsesstigning
set i forhold til en situation, hvor
ret til tidlig pension er indført
skønnes at øge strukturelt BNP med ca. 26 mia.
kr. (2021-niveau) i 2025.
Tabel 1
Skønnet effekt af at afskaffe tidlig pension fra 2022 og stoppe tilgang til efterløn fra 2024
Fuldtidsbeskæftigede, 1.000 personer
Tilbagerulle tidlig pension fra 2022
Annullere mulighed for skattefri efterlønsudmeldelse i
2022 (korrigeret for stop af tilgang til efterløn fra 2024)
Stop af tilgang til efterløn fra 2024
Samlet beskæftigelseseffekt
2022
5
0
0
5
2023
7
0
0
7
2024
8
0
8
16
2025
9
0
18
27
BNP-virkning, mia. kr. 2021-niveau
26
Anm.: Afrunding til nærmste 1.000 personer og nærmeste hele mia. kr. Hovedparten af effekten af at annullere
muligheden for skattefri efterlønsudmeldelse i 2022 er være indholdt i stoppet af tilgang til efterløn fra 2024.
Kilde: Aftale om en ny ret til tidlig pension (oktober 2020) og svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 93 af 8.
december 2020.
Såfremt alle de resterende elementer af
Aftale om en ny ret til tidlig pension
dvs. ud-
videlsen af seniorpension og finansieringselementerne
heller ikke gennemføres,
skønnes det at øge beskæftigelsen med yderligere godt 1.400 fuldtidspersoner i
2025 og øge BNP med yderligere ca. 4�½ mia. kr. (2021-niveau) i 2025
2
. Den yder-
ligere beskæftigelsesvirkning skal ses i forhold til den samlede opgjorte beskæfti-
gelsesvirkning og ikke i forhold til den anførte isolerede virkning af at tilbagerulle
tidlig pension, idet hovedparten af virkningen af skattefri udmelding af efterløns-
ordningen som nævnt beregningsteknisk er indregnet under stop for tilgang til ef-
terløn.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
2
Heraf skønnes finansieringstiltagene at bidrage med knap 500 fuldtidsbeskæftigede og ca. 3�½ mia. kr. i
BNP-virkning i 2025. Den relativt høje BNP-virkning set i forhold til beskæftigelsesvirkningen skyldes pro-
duktivitetseffekterne af finansieringstiltagene.