Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del
Offentligt
2395792_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
18. maj 2021
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 294 (Alm. del) af 3. maj
2021 stillet efter ønske fra Alex Vanopslagh (LA)
Spørgsmål
Vil ministeren med udgangspunkt i boks 1.4 i Danmarks konvergensprogram
2021 opgøre et alternativt råderum, som angiver råderummet til nye prioriterin-
ger? Dvs. med udgangspunkt i råderummet på 19�½ mia. kr. skal der korrigeres for
at fx "aftale om tidlig pension" er fuldt finansieret og derfor ikke påvirker råde-
rummet til nye initiativer. Tilsvarende korrigeres for FL21 og aftale om stimuli og
grøn genopretning i det omfang disse aftaler er finansieret. Endeligt korrigeres for
reserverede midler til forsvaret og Nordsø.
Svar
Det finanspolitiske råderum frem mod 2025 er et mål for den højest mulige of-
fentlige forbrugsvækst
givet øvrig besluttet politik og forudsætninger i øvrigt
inden for målet om strukturel balance på de offentlige finanser i 2025.
Danmarks Konvergensprogram 2021
indeholder et opdateret skøn for den højest mu-
lige offentlige forbrugsvækst frem mod 2025. I opgørelsen indregnes virkningen
af nye politiske aftaler samt øvrige nye oplysninger og skøn siden seneste opgø-
relse i august 2020, herunder
Aftale om ny ret til tidlig pension
(oktober 2020) samt
Aftale om finansloven for 2021
og
Aftale om stimuli og grøn genopretning
(december 2020)
mv.
I
Danmarks Konvergensprogram 2021,
april 2021 er det samlede finanspolitiske råde-
rum (korrigeret for midlertidige forhold relateret til COVID-19 i 2021) opgjort til
ca. 19�½ mia. kr. i 2025 målt ift. udgiftsniveauet i 2021. En del af det finanspoliti-
ske råderum er reserveret til det besluttede løft af forsvaret i forbindelse med
For-
svarsforliget
(januar 2018) samt reserve til sikring af gode rammebetingelser i dansk
erhvervsliv i forlængelse af
Nordsøaftalen
(marts 2017). Ekskl. disse reserverede
midler udgør det resterende finanspolitiske råderum til øvrige prioriteringer ca.
17�½ mia. kr. i 2025 målt i forhold til 2021,
jf. bilag 3.3 i Danmarks Konvergensprogram
2021, april 2021.
Aftaler og initiativer, der omfatter finansierings- eller udgiftstiltag, som indgår i
opgørelsen af det offentlige forbrug, vil alt andet lige påvirke den højest mulige
offentlige forbrugsvækst (det finanspolitiske råderum).
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 294: MFU spm. om opgørelse af et alternativt , som angiver råderummet til nye prioriteringer ifm. konvergensprogrammet 2021, til finansministeren
Side 2 af 2
Fx indgår der i
Aftale om ny ret til tidlig pension
(oktober 2020) et finansieringsbidrag
fra en nytænkning af beskæftigelsesindsatsen på ca. 1 mia. kr. fra 2024 og frem.
Besparelsens konkrete udmøntning er endnu ikke aftalt. Hvis besparelsen helt el-
ler delvist udmøntes som lavere driftsudgifter (offentlige forbrugsudgifter) i kom-
munerne, vil det isoleret set reducere det offentlige forbrug tilsvarende. I
Dan-
marks Konvergensprogram 2021,
april 2021 er det beregningsteknisk lagt til grund, at
besparelsen udmøntes som lavere driftsudgifter i kommunerne, hvilket isoleret set
reducerer den højest mulige offentlige forbrugsvækst (det finanspolitiske råde-
rum), men ikke prioriteringsrummet til øvrige formål.
Det svarer fx til virkningen af finansieringsbidraget fra den negative budgetregule-
ring målrettet statens brug af konsulenter besluttet i forbindelse med
Aftale om ret
til seniorpension for nedslidte
(maj 2019),
jf. Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 596
(Alm. del) af 2. maj 2019.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister