Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del
Offentligt
2405087_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
28. maj 2021
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 293 (Alm. del) af 29. april
2021 stillet efter ønske fra Victoria Velasquez (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af svaret på FIU alm. del - spørgsmål 128 oplyse,
hvordan tilgangseffektens provenumæssige betydning skal tolkes i tabel 2? Er til-
gangseffekten at sidestille med provenuvirkningen ved 3.a beskæftigede? Eller er
3.a. beskæftigede sammensat af både reduceret afgang og øget tilgang til dagpen-
gesystemet? Vil ministeren endelig redegøre for den isolerede provenuvirkning
ved tilgangseffekten, og dens andel af den samlede udgift, som den fremgår i tabel
3 under saldovirkning efter skat, tilbageløb og adfærd?
Svar
Ved FIU 128 Alm. del blev der spurgt til virkningen af at forhøje den årlige dag-
pengesats med hhv. 5.000 kr., 7.500 kr., 10.000 kr., 12.500 kr. og 15.000 kr. De ad-
færdsmæssige konsekvenser er opsummeret i tabel 1, hvilket svarer til tabel 2 i
FIU 128.
En forhøjelse af den årlige maksimale dagpengesats på 5.000 kr. skønnes samlet
set at reducere den strukturelle beskæftigelse med 2.500 fuldtidspersoner, hvoraf
tilgangseffekten udgør 1.400 fuldtidspersoner. Beskæftigelseseffekten medfører
tabt skatbetaling og tilbageløb fra arbejdsmarkedsindkomst svarende til virkningen
i række 3.a i tabel 1, der både dækker over afgangseffekten blandt dagpengemod-
tagere og tilgangseffekten.
Den negative beskæftigelseseffekt vil tilsvarende øge antallet af dagpengemodta-
gere, hvilket øger udgifter til dagpenge. Virkningen heraf fremgår af række 3.b i ta-
bel 1, der angiver de ydelsesmæssige virkninger efter skat og tilbageløb.
De isolerede provenumæssige konsekvenser af tilgangseffekten fremgår derfor
ikke af tabel 1.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 293: MFU spm. om, hvordan tilgangseffektens provenumæssige betydning skal tolkes i tabel 2, til finansministeren
2405087_0002.png
Side 2 af 3
Tabel 1
Adfærdseffekt af en forhøjelse af den maksimale dagpengesats
Forslået satsforhøjelse (kr. pr. år)
5.000
7.500
10.000
12.500
15.000
1.000 personer
Beskæftigede
- Heraf reduceret afgang fra dagpenge
- Heraf øget tilgang til dagpenge
Dagpengemodtagere
-2,5
-1,4
-1,1
2,5
-3,7
-2,0
-1,7
3,7
-5,0
-2,7
-2,3
5,0
-6,2
-3,4
-2,8
6,2
-7,4
-4,0
-3,4
7,4
Merudgifter/mindreindtægter, mio. kr. pr. år
3.a Beskæftigede
- Heraf skat af arbejdsindkomst
- Heraf tilbageløb af arbejdsindkomst
3.b Dagpengemodtagere
- Heraf forsørgelsesudgifter før skat
- Heraf skat af forsørgelsesudgifter
- Heraf tilbageløb af forsørgelsesudgifter
3. Adfærdsvirkning i alt (3.a + 3.b)
480
330
140
310
550
-160
-90
780
710
500
210
460
840
-240
-130
1.180
950
670
280
620
1.120
-330
-180
1.570
1.180
830
350
780
1.420
-410
-220
1.960
1.420
990
420
940
1.710
-500
-270
2.360
Anm.: Tabellen er gengivet fra FIU 128. Mindreudgifter og merindtægter er angivet med negativt fortegn.
Kilde: Finansudvalget spørgsmål nr. 128 (Alm. del) af 29. januar 2021.
Ved en forhøjelse af den maksimale dagpengesats på 5.000 (15.000) kr. om året
skønnes de samlede udgifter at udgøre 950 (2.870) mio. kr. efter skat, tilbageløb
og adfærd,
jf. tabel 2.
Heraf udgør virkningen af tilgangseffekten 360 (1.080) mio.
kr., svarende til 37 (38) pct. af de samlede udgifter.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 293: MFU spm. om, hvordan tilgangseffektens provenumæssige betydning skal tolkes i tabel 2, til finansministeren
2405087_0003.png
Side 3 af 3
Tabel 2
Umiddelbar virkning af en forhøjelse af den maksimale dagpengesats
Forslået satsforhøjelse (kr. pr. år)
5.000
7.500
10.000
12.500
15.000
Merudgifter, mio. kr. pr. år
1. Umiddelbar virkning (efter skat)
2. Umiddelbar virkning efter tilbageløb
3. Adfærdsvirkning (3.a + 3.b)
- 3.a Heraf reduceret afgang fra dagpenge
- 3.b Heraf øget tilgang til dagpenge
Saldovirkning efter skat, tilbageløb og adfærd
(2+3)
220
170
780
430
360
950
330
260
1.180
640
540
1.430
450
340
1.570
850
720
1.910
550
430
1.960
1.060
900
2.390
660
510
2.360
1.280
1.080
2.870
Andel af samlede udgifter, pct.
2. Umiddelbar virkning efter tilbageløb
3. Adfærdsvirkning (3.a + 3.b)
- 3.a Heraf reduceret afgang fra dagpenge
- 3.b Heraf øget tilgang til dagpenge
18
82
45
37
18
82
45
37
18
82
45
37
18
82
45
38
18
82
45
38
Anm.: I tabellen er tallene afrundet til nærmeste 10 mio. kr.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af dagpengemodellen.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister