Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del
Offentligt
2379711_0001.png
INSPIRATIONSPUNKTER
j
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
19. april 2021
Samråd i FIU den 20. april 2021
Spørgsmål J stillet efter ønske fra
Troels Lund Poulsen (V)
Ad spørgsmål J:
Vil ministeren redegøre for, hvorledes neutralitetsprincippet, der ligger til
grund for regeringens beslutning om at afholde konfliktramte virksomhe-
der fra at modtage lønkompensation, bliver administreret i Erhvervsstyrel-
sen?
Tusind tak for ordet. Og tak til spørgeren for muligheden for
at svare på spørgsmål vedrørende håndteringen af udbetaling
af lønkompensation til virksomheder der er part i en lovligt
varslet og iværksat faglig hovedkonflikt.
Løn og arbejdsvilkår er et anliggende for arbejdsmarkedets
parter. Det har skiftende regeringer holdt fast i, og det gør
denne regering også.
Den danske model har været en fordel for Danmark, danske
lønmodtagere og de danske virksomheder i mere end 100 år.
Under COVID-19-krisen har denne enestående samarbejds-
model blandt andet resulteret i en række trepartsaftaler om
lønkompensationsordningen. Ordningen har bidraget til at
holde hånden under mere end 36.000 virksomheder og deres
mere end 320.000 medarbejdere.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 290: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 20. april 2021 om neutralitetsprincippet, til erhvervsministeren
Implementeringen af lønkompensationsordningen er foreta-
get af Erhvervsministeriet ved udarbejdelse af aktstykker og
bekendtgørelser.
Finansudvalget har tiltrådt aktstykkerne og arbejdsmarkedets
parter har løbende fået sendt udkast til bekendtgørelser i hø-
ring.
Dertil kan det nævnes, at erhvervsordførerne løbende er ble-
vet orienteret om bekendtgørelserne.
Dette er normal praksis, når trepartsaftaler udmøntes.
Jeg vil i besvarelsen af spørgsmålet i dag forholde mig til det,
Erhvervsstyrelsen har oplyst mig om styrelsens administra-
tion af reglerne vedr. faglig konflikt. Med hensyn til bredere
aspekter af neutralitetsprincippet herunder dets anvendelse
på beskæftigelsesområdet, dér skal jeg henvise til beskæfti-
gelsesministeren.
Som det tidligere har været beskrevet udstedte Erhvervsmi-
nisteriet den 29. maj 2020 en opdateret bekendtgørelse, hvori
det fulde neutralitetsprincip blev udmøntet i lønkompensati-
onsordningen, så det kom til at inkludere medarbejdere i
samme stillingskategorier, som er omfattet af en lovligt vars-
let og iværksat faglig hovedkonflikt.
2
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 290: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 20. april 2021 om neutralitetsprincippet, til erhvervsministeren
Bekendtgørelsen var forud for udstedelsen i høring hos ar-
bejdsmarkedets parter. Det blev fra arbejdsgiversiden rejst,
at reglerne ikke burde omfatte sympatikonflikter, men i ste-
det alene hovedkonflikter, hvori virksomheden er part. Dette
blev imødekommet.
Arbejdsgiversiden ønskede også at udtage
stillingskategorier
fra afgrænsningen af faglig konflikt, hvilket ikke blev imø-
dekommet.
Bekendtgørelsen blev herefter sendt til erhvervsordførernes
orientering og derefter udstedt.
Det skal også bemærkes, at regeringen og arbejdsmarkedets
parter i forbindelse med den seneste trepartsaftale om juste-
ring af lønkompensationsordningen sammen har noteret sig,
at neutralitetsprincippet gælder og fortsat skal gælde i løn-
kompensationsordningen.
Det er så administrationen af reglerne efter denne bekendt-
gørelse, jeg vil nærmere redegøre for i dag.
[Sagsbehandling og faglig konflikt]
For at implementere bekendtgørelsen, blev der tilrettelagt en
administrativ model, som Erhvervsstyrelsen også har inddra-
get arbejdsmarkedets parter i.
3
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 290: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 20. april 2021 om neutralitetsprincippet, til erhvervsministeren
Det bemærkes, at arbejdsmarkedets parter udarbejder over-
sigter, hvor verserende konflikter fremgår - de såkaldte kon-
fliktlister.
Det nærmere indhold af den faglige konflikt er dog ikke be-
skrevet på disse konfliktlister, og det er således Erhvervssty-
relsens vurdering, at det ikke er muligt at udlede relevante
oplysninger om konfliktens indhold og herunder omfattede
stillingskategorier.
På Beskæftigelsesministeriets område er der ligeledes regler,
som pålægger arbejdsmarkedets parter at informere om fag-
lige konflikter.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering fører en liste
over indberetninger. Denne liste skal dog tages med forbe-
hold. Virksomheder på listen kan for eksempel være ophørt,
uden at listen er blevet opdateret og desuden kan der være
konflikter, som Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
ikke er blevet underrettet om. Listen forholder sig heller ikke
til, om de omhandlende virksomheder er berettiget til løn-
kompensation.
Erhvervsstyrelsen valgte derfor på denne baggrund - i sam-
råd med Beskæftigelsesministeriet - en model, hvor Er-
hvervsstyrelsen ad to omgange indhenter oplysninger fra
virksomhederne om faglig konflikt
først ved ansøgningen
4
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 290: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 20. april 2021 om neutralitetsprincippet, til erhvervsministeren
om kompensation og efterfølgende i forbindelse med virk-
somhedernes slutafregning.
Virksomheder skal i forbindelse med ansøgning på tro og
love skriver under på følgende,
og nu citerer jeg
Virksom-
heden er forpligtet til at oplyse Erhvervsstyrelsen per e-mail
[email protected], hvis virksomheden ansøger
om kompensation for ansatte i stillingskategorier, der er om-
fattet af en lovligt varslet og iværksat hovedkonflikt.
Erhvervsstyrelsen lægger herefter til grund, at virksomheden
har læst og forstået reglerne vedr. faglig konflikt, når de ind-
sender en ansøgning om lønkompensation. Samt at virksom-
hederne har undladt at søge lønkompensation for netop de
medarbejdere, som er direkte omfattet af eller er ansat i en
stillingskategori omfattet af en faglig hovedkonflikt.
Dette følger samme administrationspraksis som ved reglerne
om, at virksomheder har betalt den skat, som de er forpligtet
til, hvilket ligeledes er en forudsætning for at kunne modtage
lønkompensation. Hvor styrelsen på baggrund af en tro- og
love-erklæring fra virksomheden ligeledes lægger til grund,
at virksomheder har betalt den skat, som de er forpligtet til i
henhold til gældende internationale aftaler og nationale reg-
ler.
5
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 290: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 20. april 2021 om neutralitetsprincippet, til erhvervsministeren
Efter virksomheden har modtaget lønkompensationen, vil
der på et senere tidspunkt være en slutafregning og efterkon-
trol, hvor virksomheden skal indberette oplysninger om de
faktiske forhold i kompensationsperioden.
Her skal virksomhederne ligeledes erklære overfor Erhvervs-
styrelsen, at de ikke medtager
ansatte i stillingskategorier,
der har været omfattet af en lovligt varslet og iværksat ho-
vedkonflikt
i deres slutopgørelse. Virksomhedens faglige re-
præsentant skal attestere denne erklæring. Hvis der ikke er
en faglig repræsentant, har de faglige organisationer mulig-
hed for at gøre indsigelse.
Hvis virksomheder uretmæssigt har modtaget kompensation
for ansatte i denne kategori, kan Erhvervsstyrelsen altså
kræve, at kompensationen for disse ansatte skal betales til-
bage i forbindelse med slutafregningen.
[Uenighed om faglig konflikt]
Beskæftigelsesministeriet oplyser mig, at der på arbejdsmar-
kedet er nogle nærmere definerede spilleregler, som parterne
skal følge. Vedrørende konflikt omfatter det blandt andet, at
konflikten skal forfølge et lovligt formål samt varsles og
fremsendes efter nærmere bestemte regler. Det betyder
blandt andet, at konflikten skal varsles rettidigt af den kon-
fliktende part til modparten, inden konflikten iværksættes.
6
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 290: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 20. april 2021 om neutralitetsprincippet, til erhvervsministeren
Hvis parterne er uenige om, hvorvidt disse regler er over-
holdt, kan det behandles i det fagretlige system.
Det fremgår således af bekendtgørelsen om lønkompensa-
tion, at
”Uenigheder om lovligheden eller fortolkningen af
en faglig konflikt, behandles fagretligt i overensstemmelse
med gældende regler.”
Det vil være op til én af parterne selv at rejse en eventuel sag
i det fagretlige system, hvis der er tvivl om, hvorvidt virk-
somheden er omfattet af en faglig hovedkonflikt eller ej.
Hvis udfaldet bliver, at der ikke er tale om en lovligt varslet
og iværksat hovedkonflikt kan Erhvervsstyrelsen i henhold
til reglerne udbetale lønkompensation for de pågældende
stillingskategorier.
[Opfølgning og kontrol]
Ved at pålægge virksomhederne ansvaret for at indrappor-
tere, om de er omfattet af en faglig hovedkonflikt, er der selv-
følgelig en risiko for, at de ikke lever op til dette ansvar.
Hvis virksomheden ikke får gjort Erhvervsstyrelsen op-
mærksom på en faglig hovedkonflikt, har styrelsen aftalt
med arbejdsmarkedets parter, at den faglige repræsentant får
mulighed for at gøre opmærksom på dette forhold, når denne
skal attestere virksomhedens slutafregning.
7
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 290: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 20. april 2021 om neutralitetsprincippet, til erhvervsministeren
Hvis virksomheden ikke har en faglig repræsentant tilknyttet,
kan de faglige organisationer som sagt i stedet bruge den ind-
sigelsesmulighed, som blev indført i trepartsaftalen om løn-
kompensation, som parterne indgik i marts 2020.
Når Erhvervsstyrelsen modtager indsigelser, tager styrelsen
kontakt til virksomheden, med henblik på at høre, om indsi-
gelsen er korrekt, og om der er udbetalt kompensation til per-
soner, som ikke er berettiget grundet en lovlig varslet og
iværksat faglig hovedkonflikt.
[Verserende sag (Gorm’s restaurant i Tivoli)]
Så har det været omtalt i pressen, at visse virksomheder mu-
ligvis har fået udbetalt lønkompensation til medarbejdere i
stillingskategorier, der er omfattet af en faglig konflikt.
Som tidligere nævnt har virksomheden ved ansøgning erklæ-
ret, at de vil efterleve underretningspligten.
Hvis Erhvervsstyrelsen modtager en konkret henvendelse
om, at der er søgt eller modtaget kompensation for ansatte i
stillingskategorier omfattet af en lovligt varslet og iværksat
hovedkonflikt, hvori virksomheden er part, foretager Er-
hvervsstyrelsen en partshøring.
Hvis det i forbindelse med partshøringen viser sig, at der ikke
er tale om en lovligt varslet og iværksat hovedkonflikt, kan
virksomheden beholde kompensationen.
8
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 290: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 20. april 2021 om neutralitetsprincippet, til erhvervsministeren
Hvis det omvendt viser sig at konflikten er lovligt varslet og
iværksat, og hvis virksomheden allerede har fået udbetalt
kompensation, vil styrelsen orientere virksomheden om, at
de i forbindelse med slutafregningen skal tilbagebetale kom-
pensation, hvis den er udbetalt for medarbejdere i stillings-
kategorier omfattet af en lovligt varslet og iværksat faglig
hovedkonflikt.
Det er også den proces, styrelsen følger i de omtalte sager.
[Afslutning]
Hvis det efterfølgende viser sig, at en virksomhed uberettiget
har modtaget lønkompensation, vil Erhvervsstyrelsen kunne
kræve kompensationen tilbagebetalt.
Det samme krav vil virksomheder blive mødt med i situatio-
ner, hvor de fx har varslet afskedigelser som følge af økono-
miske årsager, eller ikke har betalt den skat, som virksomhe-
den er forpligtet til i henhold til gældende internationale af-
taler og nationale regler.
Tak for ordet.
9