Folketingets Finansudvalg
Alex Vanopslagh
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2021 - 2941
30. juni 2021
Finansudvalget har i brev af 31. marts 2021 stillet følgende spørgsmål nr. 284 (alm.
del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Alex Vanopslagh
(LA).
Spørgsmål nr. 284:
”Hvad
vurderer ministeren, at effekten på beskæftigelse og arbejdsudbud vil være i
2025 og 2030 af at fuldtidsaktivere kontanthjælpsmodtagere i langvarige forløb?
Beskæftigelsesvirkningen ønskes givet for personer med mindst et år på
kontanthjælp inden for de seneste 1 ¼ år, der kommer i fuldtidsaktivering på 37
timer om ugen og med den nuværende redskabsfordeling i aktiveringsindsatsen.
Effekten bedes givet samlet og opdelt på aktiveringstype (vejledning og
opkvalificering, virksomhedspraktik (hhv. privat/offentlig), løntilskud (hhv.
privat/offentlig) og nytteindsats) og opgjort i fuldtidspersoner.”
Svar:
Beskæftigelsesministeriet har undersøgt muligheden for at beregne beskæftigelses-
virkningen af det stillede forslag. Der lægges i besvarelsen til grund, at der spørges
til effekten af at øge antallet af timer i de eksisterende aktiveringsforløb, og af den
vej opnå fuldtidsaktivering.
Under de forudsætninger vurderes det, at der ikke er et tilstrækkelig vidensgrund-
lag for at beregne effekten af fuldtidsaktivering på arbejdsudbuddet. Det bemærkes
i den forbindelse, at dette ikke udelukker at der kan laves adfærdsberegninger af
fuldtidsaktivering, der implementeres på anden vis.
Skøn over adfærdseffekter af aktive beskæftigelsesindsatser tager typisk afsæt i
konkrete danske studier af forskellige redskaber i beskæftigelsesindsatsen. Studi-
erne måler typisk effekterne af at ændre antallet af aktiveringsforløb, og ikke virk-
ningen af at øge antallet af timer, som en borger deltager i en konkret indsats.
Det bemærkes desuden, at en øget aktiveringsgrad blandt ledige kan modvirke el-
lers potentielle positive beskæftigelseseffekter af den aktive indsats, fordi de ledige
får mindre tid til at søge jobs etc. (fastholdelseseffekter). På den anden side kan en
øget aktiveringsgrad øge arbejdsudbuddet, hvis motivationseffekten stiger tilstræk-
keligt.