Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del
Offentligt
2382483_0001.png
Folketingets Finansudvalg
[email protected]
Alex Vanopslagh.
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2021-2941
28. april 2021
Finansudvalget har i brev af 31. marts 2021 stillet følgende spørgsmål nr. 282 (alm.
del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Alex Vanopslagh
(LA).
Spørgsmål nr. 282:
”Vil
ministeren redegøre for virkningen på arbejdsbuddet og beskæftigelsen i 2025
og 2030, hvis der sker en centralisering af administrationen af førtidspension i en
myndighed under staten, som medfører, at niveauet af tilkendelser af førtidspension
på tværs af hele landet kommer til at svare til den gennemsnitlige andel tilkendelser
på tværs af de ti kommuner, hvor tilkendelsesandelen er lavest? Effekten bedes op-
gjort i fuldtidspersoner”
Svar:
Der ønskes i svaret en redegørelse for, hvilken virkning det vil have for arbejdsud-
bud og beskæftigelse, hvis tilkendelsesniveauet svarer til gennemsnittet af de ti
kommuner, hvor andelen (af befolkningen i den relevante aldersgruppe) der får til-
kendt førtidspension er lavest.
Hvis en lavere tilkendelse af førtidspension skal medføre en øget beskæftigelse og
arbejdsudbud, forudsætter det, at personer, der i dag tilkendes førtidspension, udby-
der deres arbejdskraft og udfører mere ustøttet beskæftigelse, end de gør i dag, og
dermed øger arbejdsudbuddet.
De personer, der ikke ville få tilkendt førtidspension, er alle personer, hvor kom-
munerne i dag har vurderet, at arbejdsevnen er varigt nedsat i et sådant omfang, at
vedkommende ikke vil kunne blive i stand til at forsørge sig selv ved indtægtsgi-
vende arbejde. Hvis der ikke tilkendes førtidspension, vil alternativet typiske være
ledighedsydelse, fleksjob på få timer eller ressourceforløb. Det vurderes ikke, at
overgangen til disse ordninger i sig selv, vil medføre en forøgelse af det ordinære
arbejdsudbud eller den ordinære beskæftigelse, men en øget visitation til fleksjob-
ordningen vil på længere sigt kunne øge den støttede fleksjob-beskæftigelse. Det er
imidlertid vanskeligt at skønne omfanget heraf, da det ud over en forudsætning om
kommunernes tilkendelsespraksis også vil afhænge af, hvor mange timers fleksjob-
beskæftigelse den enkelte vil kunne varetage pr. uge.
Der kan være mange årsager til, at tilkendelsesniveauet er forskelligt i de enkelte
kommuner. De kommunale forskelle kan afspejle forskelle i tilkendelsespraksis,
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 282: MFU spm. om virkningen på arbejdsudbuddet og beskæftigelsen i 2025 og 2030 ved centralisering af administrationen, til beskæftigelsesministeren
men de kan også afspejle, at der er forskelle i befolkningssammensætningen, der
betyder, at en større andel af befolkningen i en kommune opfylder betingelserne
for tilkendelse af førtidspension, selvom tilkendelsespraksis svarer til praksis i na-
bokommunen, der har en lavere tilkendelsesandel.
Endeligt skal det bemærkes, at en centralisering af administrationen af tilkendelser
af førtidspension, kun vil påvirke tilkendelsesniveauet, hvis kommunerne systema-
tisk tilkender for mange eller for få førtidspensioner.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
2