Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
20. april 2021
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 274 (Alm. del) af 24.
marts 2021 stillet efter ønske fra Lars Boje Mathiesen (NB)
Spørgsmål
Vil ministeren skønne over virkningen på arbejdsudbuddet, bnp og de offentlige
finanser (umiddelbart, efter tilbageløb og efter tilbageløb og adfærd) ved, at SU'en
omlægges til et lån under studietiden (under forudsætning af rentefrihed under
studie hhv. nationalbankens diskonteringsrente + 1 pct.)? Ministeren bedes
samtidig tage højde for afledte virkninger på det offentlige forbrug.
Svar
Der er lagt til grund for besvarelsen, at SU-stipendiet omlægges til lån på alle ud-
dannelser, og at de nuværende muligheder for SU-lån fastholdes, således
at SU-modtagere vil have samme potentielle indkomst som i dag. Endvidere er det
lagt til grund, at rentesatsen for studielånsgæld forbliver uændret, da det ikke klart
fremgår af spørgsmålet, hvad niveauet for en evt. ny rentesats skal være.
Det skønnes fuldt indfaset at give et umiddelbart provenu på ca. 21,4 mia. kr.
(svarende til de forventede SU-stipendieudgifter i 2021) og et provenu efter tilba-
geløb på ca. 11,6 mia. kr.,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Provenu ved omlæggelse af SU-stipendiet til lån
Fuldt indfaset
Mia. kr., 2021-pl
Umiddelbart provenu
Provenu efter tilbageløb
21,4
11,6
Anm.: Tallene er afrundet til nærmeste 100 mio. kr.
Kilde: Egne beregninger
Der er ikke taget højde for misligholdt gæld i beregningerne. En så omfattende æn-
dring af SU-systemet kan potentielt få betydning for niveauet af misligholdt gæld. Im-
plikationerne heraf vil derfor skulle analyseres nærmere.
Der er ligesom i spørgsmål 125 (UFU, alm. del) fra april 2016 ikke foretaget be-
regninger af ændring af adfærd, herunder arbejdsudbudseffekter, og dermed er der
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K