Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del
Offentligt
2281906_0001.png
16. november 2020
J.nr. 2020 - 9166
Til Folketinget
Finansudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 27 af 20. oktober 2020 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Alex Vanopslagh (LA).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 27: MFU spm. om ministeren vil beregne provenutabet efter tilbageløb og adfærd samt effekten på strukturel beskæftigelse og BNP af en afskaffelse af den høje sats i registreringsafgiften, til skatteministeren, kopi til finansministeren
2281906_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren beregne provenutabet efter tilbageløb og adfærd samt effekten på struktu-
rel beskæftigelse og BNP af en afskaffelse af den høje sats i registreringsafgiften, således
at registreringsafgiften nedsættes fra 150 pct. til 85 pct.?
Svar
Provenuet fra registreringsafgiften er relativt konjunkturfølsomt, men har siden 2015 ud-
gjort ca. 20 mia. kr. årligt, svarende til ca. 1 pct. af BNP. Hovedparten af registreringsaf-
giften er baseret på bilens værdi, hvor der betales 85 pct. af den afgiftspligtige værdi op til
197.700 kr.
1
(2020-niveau) og 150 pct. af den resterende del af værdien.
En nedsættelse af den høje værdisats i registreringsafgiften fra 150 pct. til 85 pct. skønnes
med væsentlig usikkerhed at medføre et umiddelbart mindreprovenu på ca. 1,5 mia. kr. og
et mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 0,6 mia. kr. i 2021. Det afledte pro-
venu af ændret adfærd afspejler både ændringer i forbrugeradfærden i form af øget bilsalg
samt en stigning i arbejdsudbuddet,
jf. kapitel 3 i Skatteøkonomisk Redegørelsen 2018.
Tabel 1. Konsekvenser ved nedsættelse af den høje værdisats i registreringsafgiften til 85 pct.
(2020-niveau)
Umiddelbart provenu
Mia. kr.
-1,5
Provenu efter tilbage-
løb og adfærd
Mia. kr.
-0,6
Arbejdsudbud
Antal pers.
800
Partiel effekt på BNP af
ændret arbejdsudbud
1
Mia. kr.
0,8
1) Den anførte effekt på BNP angiver ikke den fulde BNP-virkning, men alene den skønnede afledte effekt via forøgelsen af
arbejdsudbuddet. Den fulde effekt på BNP vil også omfatte afledte virkninger via ændringer i forbrugsadfærden mv.
Kilde: Skatteministeriet.
Arbejdsudbuddet skønnes med væsentlig usikkerhed øget med 800 fuldtidspersoner. For-
øgelsen af arbejdsudbuddet skønnes isoleret set at indebære en afledt stigning i BNP på
ca. 0,8 mia. kr. Dette afspejler dog alene en partiel effekt, idet den fulde effekt på BNP
også vil omfatte afledte virkninger via ændringer i forbrugsadfærden og strukturelle BNP-
virkninger. Effekten heraf skønnes med væsentlig usikkerhed at svare til en forøgelse af
strukturelt BNP med i størrelsesordenen �½ mia. kr.
2
En nedsættelse af den høje værdisats i registreringsafgiften skønnes desuden at have af-
ledte effekter såsom højere gennemsnitspris (før afgifter) på de solgte biler, ligesom det
gennemsnitlige brændstofforbrug pr. bil vurderes at stige, hvilket vil føre til et øget pro-
venu fra den grønne ejerafgift og brændstofafgifterne. De skønnede afledte effekter af en
nedsættelse af den høj værdisats i registreringsafgiften er forbundet med væsentlig usik-
kerhed.
1
2
Skalaknækket indekseres årligt efter personskattelovens §20.
Størrelsen heraf er baseret på skøn fra Finansministeriets REFORM-model, jf. besvarelsen af FIU alm. del spørgsmål 105 (2019-20).
Side 2 af 3
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 27: MFU spm. om ministeren vil beregne provenutabet efter tilbageløb og adfærd samt effekten på strukturel beskæftigelse og BNP af en afskaffelse af den høje sats i registreringsafgiften, til skatteministeren, kopi til finansministeren
2281906_0003.png
Det bemærkes, at beregningerne tager udgangspunkt i gældende 2021-regler og Bilkom-
missionens grundforløb i 2021
3
.
Det bemærkes yderligere, at en evt. kommende aftale om vejtransport vil medføre flere
el- og plug-in hybridbiler
særligt frem mod 2030. Det vil med den nuværende frem-
skrivning betyde, at der vil være flere biler, der betaler registreringsafgift efter den højeste
sats og derfor er omfattet af lempelsen. Mindreprovenuet forventes derfor at stige over
årene.
3
For beregninger med udgangspunkt i nuværende regler henvises til svaret på SAU alm. del spm. 99 i Folketingsåret 19/20
.
Side 3 af 3