Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del
Offentligt
2375344_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
19. april 2021
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 247 af 22. marts 2021
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse konsekvenserne for størrelsen af det finanspolitiske råderum
for hvert af årene i perioden 2021-2025, hvis følgende skatte- og afgiftsændringer
(jf. svaret på L1-spørgsmål 71) tilbagerulles:
1. Fastholdelse af beskatningen af fri telefon og datakommunikationsforbindelse
(L 73)
2. Forhøjelse af emballageafgiften på bæreposer og engangsservice (L 75 A)
3. Forhøjelse af bo- og gaveafgiften for erhvervsvirksomheder (L 76)
4. Afskaffelse af hovedaktionærnedslaget (L 91)
5. Indeksering af afgifter (L 97)
6. Genindførelse af registreringsafgift på fly (L 97)
7. Annullering af afgiftslempelsen for hotellers rumvarme
8. Genindførsel af pvc-afgift (L 68)
9. Genindførelsen af emballageafgiften på pvc folier (L 106)
10. Forhøjelse af afgiftssatsen for væddemål og onlinekasino (L 106)
11. Afskaffelse af skattefordele ved forældrekøb i virksomheds- og kapitalafkast-
ordningerne (L 106)
12. Forhøjelse af vandafgiften (L 131)
13. Vejtransport - Forhøjelse af udligningsafgift (L 129)
14. Vejtransport - Forhøjelse af ejerafgift (L 129)
15. Afgift på væsker til e-cigaretter
16. Fastholdelse af loft i investorfradrag
17. Fastholdelse af loft i aktiesparekontoen
18. Lagerbeskatning af selskabers ejendoms avancer
19. Loft over fradrag i selskabsskatten for høje lønninger på 7 mio. kr.
20. Særlig selskabsskat for den finansielle sektor
21. Vejtransport - Kilometerbaseret vejafgift?
Svar
Det bemærkes indledningsvist, at finanspolitikken for 2021 er tilrettelagt med
af-
tale om finansloven for 2021,
økonomiaftaler med kommuner og regioner for 2021
mv. Virkningen af en tilbagerulning i 2021 på det finanspolitiske råderum er såle-
des alene beregningsteknisk opgjort, hvor det lægges til grund, at en tilbagerulning
af de angivne skatte- og afgiftsændringer modsvares af en tilsvarende tilpasning i
det offentlige forbrug i 2021.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om konsekvenserne for størrelsen af det finanspolitiske råderum for hvert af årene i perioden 2021-2025 ved forskellige scenarier, til finansministeren
2375344_0002.png
Side 2 af 4
Provenuvirkningen i 2021-2025 ved at tilbagerulle de angivne skatte- og
afgiftsændringer (efter tilbageløb og adfærd) fremgår af tabel 1.
Tabel 1
Provenuvirkning ved tilbagerulning af angivne skatte- og afgiftsændringer, efter tilbageløb og adfærd
Mio. kr. (2021-niveau)
1. Fastholdelse af beskatningen af fri telefon og datakommu-
nikationsforbindelse (L73)
2. Forhøjelse af emballageafgiften på bæreposer og en-
gangsservice (L75 A)
3. Forhøjelse af bo- og gaveafgiften for erhvervsvirksomhe-
der (L76)
4. Afskaffelse af hovedaktionærnedslaget (L91)
5. Indeksering af afgifter (L97)
6. Genindførelse af registreringsafgift på fly (L97)
7. Annullering af afgiftslempelsen for hotellers rumvarme
1)
8. Genindførsel af pvc-afgift (L 68)
9. Genindførelse af emballageafgiften PVC-folier (L 106)
10. Forhøjelse af afgifterne på væddemål og onlinekasino
11. Afskaffelse af forældrekøb under virksomhedsordningen
12. Forhøjelse af vandafgiften (L 131)
13. Vejtransport
Forhøjelse af udligningsafgift (L 129)
14. Vejtransport
Forhøjelse af ejerafgift (L 129)
15. Afgift på væsker til e-cigaretter
16. Fastholdelse af loft i investorfradrag
17. Fastholdelse af loft i aktiesparekontoen
18. Lagerbeskatning af selskabers ejendomsavancer
19. Loft over fradrag i selskabsskatten for høje lønninger på
7 mio. kr.
20. Særlig selskabsskat for den finansielle sektor
21. Vejtransport
Kilometerbaseret vejafgift?
I alt
2021
-625
-285
-1.040
-200
-160
-5
-50
-15
-25
-150
-130
-45
-500
0
0
0
-50
0
0
0
-
-3.280
2022
-655
-285
-1.040
-220
-150
-5
-50
-15
-25
-150
-150
-50
-500
-100
-10
0
-90
0
0
0
-
-3.495
2023
-695
-270
-1.040
-250
-235
-5
-50
-15
-25
-150
-160
-50
-400
-400
-20
-110
-90
-885
-160
-1.040
-
-6.050
2024
-730
-270
-1.040
-270
-305
-5
-50
-10
-25
-150
-170
-50
-400
-700
-20
-110
-90
-885
-160
-1.310
-
-6.750
2025
-770
-270
-1.040
-290
-305
-5
-50
-10
-25
-150
-180
-50
-400
-1.000
-20
-110
-90
-885
-160
-1.310
-500
-7.620
Anm.: Lovforslag angivet i parentes. Alle poster er afrundet til nærmeste 5 mio. kr. Summen af de enkelte initiativer
kan derfor afvige fra totaler. Nogle poster er omregnet fra 2020-niveau til 2021-niveau.
1) Som led i FL19-aftalen blev det besluttet at lempe hotellers rumvarmeafgift fra 2020. Den nuværende
regering fremsatte ikke lovforslag, der udmønter aftalen. Det er således tale om tilbagerulning af en tidligere
aftalt skattelempelse.
Kilde: Skatteministeriet og Finansministeriet.
Det finanspolitiske råderum frem mod 2025 er et mål for den højest mulige of-
fentlige forbrugsvækst
givet øvrig besluttet politik og forudsætninger i øvrigt
inden for målet om strukturel balance 2025. Det finanspolitiske råderum opdate-
res i forbindelse med de mellemfristede fremskrivninger på baggrund af en samlet
udvikling i økonomien.
Det finanspolitiske råderum er senest opgjort i forbindelse
DK2025,
august 2020
og opgøres aktuelt i forhold udgiftsniveauet i 2021
dvs. i forhold til det budget-
terede niveau for finanslovsåret. Det afspejler, at det finanspolitiske råderum for
2021 er udmøntet i forbindelse med tilrettelæggelsen af finanspolitikken for 2021,
herunder i forbindelse med økonomiaftaler med kommuner og regioner samt fi-
nanslovforslaget for 2021 og den efterfølgende
aftale om finansloven for 2021.
Målt i
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om konsekvenserne for størrelsen af det finanspolitiske råderum for hvert af årene i perioden 2021-2025 ved forskellige scenarier, til finansministeren
2375344_0003.png
Side 3 af 4
forhold til udgiftsniveauet i 2021 skønnes det finanspolitiske råderum til 19�½ mia.
kr. i 2025,
jf. tabel 2.
Det finanspolitiske råderum frem mod 2025 vil blive opdate-
ret i
Danmark Konvergensprogram 2021,
der forventes offentliggjort ultimo april 2021
Tabel 2
Finanspolitisk råderum frem mod 2025
Mia. kr. (2021-priser)
Finanspolitisk råderum (målt ift. 2021)
2022
5
2023
10
2024
14¼
2025
19�½
Anm.: Det finanspolitiske råderum er målt som den beregningstekniske højest mulige vækst i det offentlige forbrug
ekskl. afskrivninger inden for målet om strukturel balance i 2025. Tal er afrundet til nærmeste kvarte milliard.
Kilde:
DK2025,
august 2020.
En tilbagerulning af de angivne skatte- og afgiftsændringer fra og med 2021 vil
isoleret set reducere det finanspolitiske råderum (den højest mulige offentlige
forbrugsvækst) frem mod 2025 inden for målet om strukturel balance i 2025. Den
samlede isolerede virkning på den højest mulige offentlige forbrugsvækst frem
mod 2025 målt i forhold til udgiftsniveauet i hhv. 2020 og 2021 fremgår af tabel 3.
Målt i forhold til udgiftsniveauet i 2020 reduceres den højest mulige offentlige for-
brugsvækst frem mod 2025 med ca. 7�½ mia. kr., mens den højest mulige for-
brugsvækst målt i forhold til 2021 reduceres med ca. 4¼ mia. kr. Den mindre ned-
justering af forbrugsvæksten målt i forhold til 2021 afspejler, at tilbagerulningen af
de angivne skatte- og afgiftsændringer forudsættes at reducere det offentlige for-
brug i både 2021 og 2025, mens tilbagerulningen i 2021-2025 ikke påvirker det of-
fentlige forbrug i 2020.
Tabel 3
Virkning på den højest mulige offentlige forbrugsvækst frem mod 2025 ved tilbagerulning af de angivne
skatte- og afgiftsændringer
Mia. kr., 2021-priser
Isoleret virkning af tilbagerulning på den højest mulige of-
fentlige forbrugsvækst (målt ift. 2020)
Isoleret virkning af tilbagerulning på den højest mulige of-
fentlige forbrugsvækst (målt ift. 2021)
2021
-3¼
-
2022
-3�½
2023
-6
-2¾
2024
-6¾
-3�½
2025
-7�½
-4¼
Anm.: Der er afrundet til nærmeste ¼ mia. kr.
Kilde: Egne beregninger.
Det finanspolitiske råderum
der aktuelt opgøres ift. udgiftsniveauet i 2021,
jf.
ovenfor
vil samlet set blive reduceret med ca. 4¼ mia. kr. i 2025 ved en tilbagerul-
ning af de angivne skatte- og afgiftsændringer fra og med 2021,
jf. tabel 4.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om konsekvenserne for størrelsen af det finanspolitiske råderum for hvert af årene i perioden 2021-2025 ved forskellige scenarier, til finansministeren
2375344_0004.png
Side 4 af 4
Tabel 4
Finanspolitisk råderum frem mod 2025 inkl. tilbagerulning af de angivne skatte- og afgiftsændringer
Mia. kr., 2021-priser
Finanspolitisk råderum i
DK2025,
august 2020
Isoleret virkning af tilbagerulning (målt ift. 2021)
Finanspolitisk råderum inkl. isoleret virkning af tilbagerulning
2022
5
2023
10
-2¾
2024
14¼
-3�½
10¾
2025
19�½
-4¼
15¼
Anm.: Det finanspolitiske råderum er målt som den beregningstekniske højest mulige vækst i det offentlige forbrug
ekskl. afskrivninger inden for målet om strukturel balance i 2025. Tal er afrundet til nærmeste kvarte milliard.
Kilde:
DK2025,
august 2020 og egne beregninger.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister