Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del
Offentligt
2368040_0001.png
Edvard Thomsens Vej 14
2300 København S
Telefon +45 7221 8800
Fax 7262 6790
[email protected]
www.trafikstyrelsen.dk
Notat
Dato 4. november 2015
Advokatfirmaet Bech-Bruuns brev til KPMG Statsautori-
serede Revisonspartnerselskab om Post Danmark A/S’
regulatoriske regnskaber 2014.
Advokatfirmaet Bech-Bruun har med brev af 22. oktober 2015 frem-
sendt kopi af sit brev til Post
Danmark A/S’ revisor,
KPMG, om Post
Danmark A/S’ regulatoriske regnskaber for 2014.
Bech-Bruun mener, at der er fejl i de regulatoriske regnskaber for
2014, som medfører en forvridning af konkurrencen og en kunstig
prissætning. Ændringen i regnskabsreglementet gældende fra og med
regnskabsåret 2014 har ifølge Bech-Bruun medført, at IC-princippet
ikke længere kan anvendes. Bech-Bruun gør i den forbindelse gæl-
dende at flere hundrede millioner kroner har været fejlallokeret og
henviser i den forbindelse til et notat udarbejdet af Copenhagen Eco-
nomics om Risiko for fejlallokeringer i Post Danmarks regulatoriske
regnskaber fra 2014.
Trafik- og Byggestyrelsen har følgende bemærkninger hertil:
Formålet med regnskabsreglementet er at sikre, at Post Danmark
A/S, der er udpeget som befordringspligtig postvirksomhed, overhol-
der bestemmelserne om regnskabsmæssige forhold i postdirektivet.
Det følger af regnskabsreglementet § 6, at Trafik- og Byggestyrelsen
skal føre tilsyn med, at bestemmelserne i regnskabsreglementet over-
holdes.
Dette sker blandt andet ved fastsættelse af det krav, som fremgår af
regnskabsreglementets § 5, stk. 4, om, at en statsautoriseret revisor i
tilknytning til
Post Danmark A/S’
regnskabsaflæggelse skal afgive en
erklæring om, at produktøkonomiopgørelserne er udarbejdet i over-
ensstemmelse med de gældende principper og metoder.
Post Danmark A/S’ revisor, KPMG, har
forud for regnskabsaflæggelsen
for 2014 gennemgået afstemninger, regnskabstal og opstillinger og
derved kontrolleret, om modellen ”regner rigtigt”, og om produktøko-
nomiopgørelserne er udarbejdet i overensstemmelse med de gælden-
Side 1 (3)
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 241: MFU spm. om ministeren vil udarbejde et notat om brugen af incremental costs i Post Danmarks afregning mellem befordringspligtige og ikke-befordringspligtige produkter, til transportministeren
Notat
Dato 4. november 2015
de principper og metoder, som er godkendt af Trafik- og Byggestyrel-
sen. På denne baggrund har KPMG samtidig hermed afgivet den
nævnte revisorerklæring i forbindelse med regnskabsaflæggelsen.
Trafik- og Byggestyrelsen lægger således til grund, at regnskabet for
2014 er aflagt i overensstemmelse med regnskabsreglementets prin-
cipper og krav.
Modeldokumentationen består i øvrigt af en overordnet beskrivelse af
principper og metoder og en mere deltaljeret beskrivelse og analyse
af omkostningsfordelingen og fordelingsnøglerne, som Post Danmark
A/S anvender til udarbejdelse af produktøkonomien.
Trafik- og Byggestyrelsen har i 2014 fået det uafhængige revisionssel-
skab, PwCs,
vurdering af, at Post Danmark A/S’
anvendte principper
og metoder er rimelige og fornuftige og følger de regulatoriske krav
ved opgørelsen af produktøkonomien, der fremgår af regnskabsreg-
lementet gældende fra 1. januar til 31. december 2013. Trafikstyrel-
sen udstedte et nyt regnskabsreglement i 2014.
Det er Trafik- og Byggestyrelsens opfattelse, at det nye regnskabsreg-
lement ikke indebærer ændringer i ovennævnte vurdering af Post
Danmark A/S’ produktøkonomiopgørelser og modeldokumentation.
Trafik- og Byggestyrelsen kan henvise til EU-Kommissionens afgørelse
af 20. marts 2001 i Deutsche Post sagen, EU-domstolens afgørelse af
27. marts 2012 vedrørende de præjudicielle spørgsmål, som blev fo-
relagt af Højesteret i sagen mod Post Danmark samt Højesterets ef-
terfølgende afgørelse af 15. februar 2013 om vurdering af omkostnin-
ger opgjort efter de omhandlede principper. Endelig kan Trafik- og
Byggestyrelsen henvise til Kammeradvokatens udtalelse af 24. januar
2014 om regnskabsreglementet for Post Danmark A/S og de deri in-
deholdte IC-principper for fordeling af omkostningerne.
Alt dette indebærer, at Post Danmark med det (nye) nugældende
regnskabsreglement fortsat vil kunne fordele omkostningerne i forbin-
delse med udarbejdelse af produktøkonomiregnskabet efter de samme
principper og metoder som var gældende i det tidligere regnskabsreg-
lement, dvs.
anvendelse af ”incremental costs”.
Dette er naturligvis under forudsætning af, at befordringspligten op-
retholdes på det nuværende niveau, med de gældende krav til den
befordringspligtige virksomhed og så længe det ikke strider mod gæl-
dende konkurrenceregler.
Supplerende kan det oplyses, at der af direktivets bilag 1 om bereg-
ning af nettoomkostninger ved befordringspligten fremgår, at:
”Nettoomkostninger
i forbindelse med befordringspligten er
Side 2 (3)
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 241: MFU spm. om ministeren vil udarbejde et notat om brugen af incremental costs i Post Danmarks afregning mellem befordringspligtige og ikke-befordringspligtige produkter, til transportministeren
Notat
Dato 4. november 2015
alle omkostninger, der er knyttet til og nødvendige for at
opfylde befordringspligten. Nettoomkostningerne ved at
opfylde befordringspligten bør således beregnes som
forskellen mellem nettoomkostningerne for en udpeget
befordringspligtig virksomhed ved drift med og uden
denne befordringspligt.
Ved beregningen skal der tages hensyn til alle andre relevante
elementer, herunder immaterielle og markedsmæssige
fordele, som en postbefordrende virksomhed får ved at
være udpeget til at varetage den tjeneste, der er omfattet
af befordringspligten, retten til en rimelig fortjeneste og
incitamenter til omkostningseffektivitet.
Der skal lægges vægt på, at de omkostninger, som den
udpegede befordringspligtige virksomhed ville have valgt
at undgå, hvis den ikke havde været underlagt befordringspligten,
fastlægges så korrekt som muligt. Der tages ved
beregningen af nettoomkostningerne højde for de fordele,
herunder immaterielle fordele, der kommer den befordringspligtige
virksomhed til gode”.
Dette er netop beskrivelse af begrebet ”incremental costs”.
Trafik- og Byggestyrelsen vil afvente KPMGs svar til FK Distribution.
På baggrund af KPMGs svar vil Trafik- og Byggestyrelsen vurdere,
hvorvidt der er baggrund for at tage kontakt til Post Danmark A/S
med henblik på en uddybning af sagen.
Side 3 (3)