Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del
Offentligt
2283319_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
17. november 2020
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 24 (Alm. del) af 15.
oktober 2020
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for de økonomiske konsekvenser for at hæve loftet for
skattekreditter til henholdsvis 50, 75 og 100 mio. kr., herunder provenu
(umiddelbart samt efter tilbageløb og eftertilbageløb og adfærd),
erhvervsinvesteringer i F&U, BNP samt arbejdsudbud (i fuldtidspersoner) årligt
frem til 2025 samt varigt? Ministeren bedes ligeledes redegøre for de økonomiske
konsekvenser såfremt ovenstående grænser kombineres med et forhøjet fradrag
på henholdsvis 110 og 130 pct. for skattekreditterne.
Svar
Med skattekreditordningen kan selskaber få udbetalt skatteværdien af den del af
deres underskud, der hidrører fra forsknings- og udviklingsaktiviteter. Der kan ef-
ter gældende regler maksimalt udbetales skatteværdien af 25 mio. kr. årligt, hvilket
ved en selskabsskattesats på 22 pct. svarer til, at der kan udbetales op til 5,5 mio.
kr. årligt.
I 2019 udgjorde den samlede udbetaling af skattekreditter ca. 1,1 mia. kr. Det
skønnes med betydelig usikkerhed, at hæves loftet til 100 mio. kr., da vil dette
medføre, at de årlige udbetalinger stiger til ca. 2 mia. kr. svarende til en stigning på
900 mio. kr. i de udbetalte skattekreditter. Det har på nuværende tidspunkt ikke
været muligt at vurdere konsekvenserne af COVID-19-krisen på skattekreditter,
men krisen vil alt andet lige øge disse midlertidigt.
På dette grundlag kan det umiddelbare mindreprovenu skønnes til 900 mio. kr. og
680 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd i 2021. En del af dette mindreprovenu vil
blive opvejet af, at de udbetalte underskud ikke som ellers vil kunne modregnes i
efterfølgende års overskud. Det får mindreprovenuet til gradvist at aftage i de
næstkommende år. Den varige virkning beregnes til 300 mio. kr. efter tilbageløb
og adfærd,
jf. tabel 1.
Hvis dette kombineres med forhøjet fradrag på henholdsvis
110 og 130 pct., stiger effekten af tiltaget med henholdsvis ca. 25 pct. og 100 pct.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om de økonomiske konsekvenser for at hæve loftet for skattekreditter til henholdsvis 50, 75 og 100 mio. kr., til finansministeren
Side 2 af 5
Det er forbundet med stor usikkerhed at vurdere de samfundsøkonomiske effek-
ter på BNP og beskæftigelsen. Hvis det lægges til grund, at effekten pr. provenu-
krone svarer til effekten ved en nedsættelse af selskabsskatten, vil en afskaffelse af
loftet over skattekreditter øge det strukturelle BNP med ca. �½ mia. kr. og øge be-
skæftigelsen med ca. 40 årsværk beregnet på baggrund af den varige provenuvirk-
ning. Hvis dette kombineres med forhøjet fradrag på henholdsvis 110 og 130 pct.,
da stiger effekten af tiltaget med henholdsvis ca. 25 pct. og 100 pct.,
jf. tabel 2 og 3.
Afslutningsvis bemærkes det, at en forhøjelse af loftet over skattekreditterne vil
øge risikoen for misbrug af ordningen og dermed behovet for kontrol.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om de økonomiske konsekvenser for at hæve loftet for skattekreditter til henholdsvis 50, 75 og 100 mio. kr., til finansministeren
2283319_0003.png
Tabel 1
Loft for skattekreditter hæves
2020-priser (mio. kr.)
2021
2022
2023
2024
2025
2026
Varig virkning BNP effekt
(varig)
Invester-
ingseffekt
(varig)
2400
Arbejdsud-
budseffekt
(personer)
40
Loft hæves til 100 mio. kr.
Umiddelbart mindreprovenu
Mindreprovenu efter tilbageløb
Mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd
Loft hæves til 75 mio. kr.
Umiddelbart mindreprovenu
Mindreprovenu efter tilbageløb
Mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd
Loft hæves til 50 mio. kr.
Umiddelbart mindreprovenu
Mindreprovenu efter tilbageløb
Mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd
450
375
350
400
350
300
350
300
275
325
275
225
275
225
200
225
225
200
200
175
150
250
1200
20
675
575
500
600
525
450
550
450
400
475
400
350
400
350
300
350
350
300
300
250
225
400
1900
20
900
770
680
810
690
610
720
610
540
630
540
470
540
460
410
450
460
410
390
340
300
500
Anm.: Tabellen er nedrundet til nærmeste 25 mio. kr.
Kilde: Egne beregninger
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om de økonomiske konsekvenser for at hæve loftet for skattekreditter til henholdsvis 50, 75 og 100 mio. kr., til finansministeren
2283319_0004.png
Side 4 af 5
Tabel 2
Loft for skattekreditter hæves kombineret med forhøjet fradrag på 110 pct.
2020-priser (mio. kr.)
2021
2022
2023
2024
2025
2026
Varig virkning BNP effekt
(varig)
Invester-
ingseffekt
(varig)
3400
Arbejdsud-
budseffekt
(personer)
40
Loft hæves til 100 mio. kr.
Umiddelbart mindreprovenu
Mindreprovenu efter tilbageløb
Mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd
Loft hæves til 75 mio. kr.
Umiddelbart mindreprovenu
Mindreprovenu efter tilbageløb
Mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd
Loft hæves til 50 mio. kr.
Umiddelbart mindreprovenu
Mindreprovenu efter tilbageløb
Mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd
600
525
500
550
500
450
500
450
425
475
425
350
425
350
325
350
350
325
325
300
275
400
2000
20
850
750
650
775
700
600
725
600
550
625
550
500
550
500
450
500
500
450
450
375
350
550
2800
40
1100
950
850
1000
875
775
900
775
700
800
700
625
700
625
550
600
625
550
550
475
450
700
Anm.: Tabellen er nedrundet til nærmeste 25 mio. kr.
Kilde: Egne beregninger
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om de økonomiske konsekvenser for at hæve loftet for skattekreditter til henholdsvis 50, 75 og 100 mio. kr., til finansministeren
2283319_0005.png
Side 5 af 5
Tabel 3
Loft for skattekreditter hæves kombineret med forhøjet fradrag på 130 pct.
2020-priser (mio. kr.)
2021
2022
2023
2024
2025
2026
Varig virkning BNP effekt
(varig)
Invester-
ingseffekt
(varig)
5100
Arbejdsud-
budseffekt
(personer)
80
Loft hæves til 100 mio. kr.
Umiddelbart mindreprovenu
Mindreprovenu efter tilbageløb
Mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd
Loft hæves til 75 mio. kr.
Umiddelbart mindreprovenu
Mindreprovenu efter tilbageløb
Mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd
Loft hæves til 50 mio. kr.
Umiddelbart mindreprovenu
Mindreprovenu efter tilbageløb
Mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd
925
825
775
850
775
725
775
725
700
750
700
625
700
625
600
625
625
600
600
550
525
750
3700
60
1200
1075
975
1100
1025
925
1050
925
850
950
850
775
850
775
725
775
775
725
725
650
625
900
4500
60
1500
1325
1225
1375
1225
1125
1275
1125
1025
1150
1025
950
1025
925
875
925
925
875
825
775
725
1050
Anm.: Tabellen er nedrundet til nærmeste 25 mio. kr.
Kilde: Skatteministeriet
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister