Transportministeren
Finansudvalget
Folketinget
13. april 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Finansudvalget har i brev af 18. marts 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (FIU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Niels
Flemming Hansen (KF).
Spørgsmål nr. 238:
Vil ministeren i forlængelse af besvarelsen den 18. marts 2021 af
samrådsspørgsmål H redegøre for de pengestrømme, der er mel-
lem de danske og svenske dele af Post Nord, og herunder vurdere
hvilken risiko, der er for krydssubsidiering i de pengestrømme?
Svar:
Jeg vil først og fremmest henvise til den endelige afrapportering fra
McKinsey, jf. vedlagte bilag 1, som tager afsæt i en række spørgs-
mål fra den politiske aftale af 19. december 2019. Rapporten blev
fremsendt til postordførerkredsen d. 10. juni 2020.
På side 6 i McKinseys rapport fremgår en ekstern analyse af penge-
strømmene i PostNord-koncernen. Her er vist en oversigt over ka-
pitalbevægelser i koncernen, kapitalindskud fra den danske og
svenske stat samt støtte til Post Danmark og udbytter fra PostNord
til den danske stat i perioden 2009-2020.
Jeg vedlægger endvidere udvalgte slides fra en præsentation i post-
forhandlingerne i 2020, som bl.a. viser støtten til Post Danmark
samt udbytter fra Post Danmark/PostNord til den danske stat i pe-
rioden 1996-2019, jf. bilag 2.
Det bemærkes, at Deloitte har afgivet erklæringer vedrørende den
omtalte statsstøtte på i alt 1,124 mia. kr. (1,533 mia. SEK) til Post
Danmark A/S. Deloitte har således for 2017 og 2018 afgivet
”blanke erklæringer”
- dvs. erklæringer, der bekræfter, at beløbet
bliver anvendt til formålet, som er delvis dækning af udgifterne ved
afskedigelse
af et større antal ansatte på ’særlige vilkår’ (tidligere
tjenestemænd) i Post Danmark A/S. Endvidere bemærkes det, at