Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
23. februar 2021
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 145 (Alm. del) af 15.
februar 2021 stillet efter ønske fra Rune Lund (EL)
Spørgsmål
Det fremgår af svaret på FIU alm. del - spørgsmål 384 (2019-20) af tabel 3, at sti-
gende beskatning af erhverv mindsker de disponible indkomster med samme pro-
centandel for alle indkomstdeciler. Det fremgår eksplicit,
at ”Initiativer målrettet
erhvervslivet, herunder selskabsskatter, afgifter mv., antages beregningsteknisk at
blive nedvæltet i lønningerne i bred forstand, og vil dermed beregningsteknisk
være fordelingsmæssigt neutrale…”. Vil ministeren redegøre
for følgende forhold:
a) Hvad er belægget for, at en bankskat antages at medføre nedvæltning i lønnin-
gerne for alle personer i indkomstfordelingen og ikke blot de ansatte i finanssekto-
ren? Der henvises til svar på FIU alm. del - spørgsmål 325 (2019-20), hvor der står
”Desuden er der indikationer på, at der er en såkaldt lønpræmie i den finansielle
sektor, således at de ansatte i den finansielle sektor er højere lønnet end beskæfti-
gede i andre sektorer med tilsvarende uddannelser mv.” b) Hvorfor antages det,
at
en bankskat medvirker til en nedvæltning i lønnen, og ikke en overvæltning i pri-
serne? Det fremgår således af svar på FIU alm. del - spørgsmål 325 FIU (2019-
20), at ”Den finansielle sektor må forventes kun i mindre grad at være udlands-
konkurrerende. For de indenlandsk konkurrerende erhverv vil byrden også ved in-
putskatter kunne overvæltes i højere priser.” c) Det fremgår tillige af svar på FIU
alm. del - spørgsmål 325 FIU (2019-20),
at ”Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsen
har i en række analyser gennem de senere år påvist, at den finansielle sektor er ka-
rakteriseret ved mangelfuld konkurrence, hvilket kan indikere at der er overnor-
mal profit i sektoren. […] Derfor vurderes fuld overvæltning (eller fuld lønned-
væltning) ikke at være et sandsynligt scenarie.”
Er de i tabel 3
-0,17 pct. i disponi-
bel indkomst ved en bankskat et nettotal efter, at man har indregnet den del af in-
cidensen, som kapitalejerne betaler, eller har man helt set bort fra den incidens,
der vedrører kapitalejerne?
Svar
Finansministeriets regneprincipper tager udgangspunkt i, at Danmark er en lille
åben økonomi, hvor der er stor mobilitet af kapital på tværs af landegrænser, og
hvor mange virksomheder sælger deres varer på stærkt konkurrenceprægede mar-
keder.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk