Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del
Offentligt
2406418_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
31. maj 2021
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 219 (Alm. del) af 15.
marts 2021 stillet efter ønske fra Alex Vanopslagh (LA).
Spørgsmål
Vil ministeren vurdere effekten på de offentlige finanser af at 1.000 lønmodtagere
kommer på lønkompensation fremfor på dagpenge og kontanthjælp? Beregningen
bedes foretaget ud fra den repræsentative fordeling af personer, som har været på
lønkompensation.
Svar
Som følge af at dele af Danmark blev lukket ned for at inddæmme og afbøde
smitten med coronavirus, indgik regeringen og arbejdsmarkedets parter i marts
2020 den første af en række trepartsaftaler om den midlertidig lønkompensations-
ordning.
Lønkompensationsordningen blev indført for at holde hånden under beskæftigel-
sen, og for at virksomheder ikke
–som
følge af et midlertidigt tilbageslag i efter-
spørgslen
afskedigede medarbejdere. Der kan være betydelige omkostninger for-
bundet med at genetablere jobmatch mellem virksomhed og lønmodtagere. Ord-
ningen har derfor været til gavn for både virksomhederne og lønmodtagerene i
form af øget jobsikkerhed.
Den midlertidige lønkompensationsordning indebærer bl.a., at staten dækker op til
90 pct. af virksomhedernes lønudgifter, dog maksimalt 30.000 kr. pr. måned pr.
omfattet fuldtidsansat.
Hvis 1.000 lønmodtagere hjemsendes på lønkompensation fremfor at modtage
dagpenge eller kontanthjælp, vil det indebære, at den enkelte lønmodtager, udover
at beholde sit job, også fortsætter med at få udbetalt sin sædvanlige løn fra virk-
somheden. Til gengæld modtager virksomheden lønkompensation fra staten.
Den gennemsnitlige kompensationsudbetaling er ca. 27.000 kr. pr. måned. Der er
her taget udgangspunkt i informationer fra ansøgningerne til lønkompensation.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 219: MFU spm. om effekten på de offentlige finanser af at 1.000 lønmodtagere kommer på lønkompensation fremfor på dagpenge og kontanthjælp, til finansministeren
2406418_0002.png
Side 2 af 3
Opgørelsen tager udgangspunkt i de ansøgninger, hvor lønmodtageren er fuldtids-
beskæftigede og fuldt hjemsendt
1
. Det er beregningsteknisk forudsat, at alternati-
vet for personer, som er medlem af en a-kasse i 2021, er dagpenge, mens det for
personer uden a-kassemedlemskab er kontanthjælp.
Det stiliseret eksempel vurderes i en given måned at indebære en mindre merud-
gift for staten,
jf. tabel 1.
Det skal ses i lyset af, at selvom kompensationsudgifterne
er højere end ydelsesudgifterne, er statens skatteindtægter og indtægter fra afgifter
mv. også højere. Det skyldes, at den enkelte person får udbetalt sin sædvanlige løn
på lønkompensation, hvor virksomhederne medfinansierer en del af lønnen.
Tabel 1
Eksempel på merudgifter ved 1.000 flere på lønkompensation end dagpenge én måned.
Forudsætninger
1. Løn (virksomheden)
2. Lønkompensation (staten)
3. Dagpenge/kontanthjælp
4. Aktivering pr. mdr
5. Forsikringsgrad
6. Antal personer
Beregning
1. Virkning før skat og tilbageløb
2. Skat og tilbageløb
3. Virkning efter skat og tilbageløb
34.100
27.000
18.400/12.400
300/1.100
0,77
1.000
9,5
8,9
0,6
Kilde: Egne beregninger
Der er en række faktorer, som de stiliserede eksempler ikke tager højde for. Fx
personers søgeintensitet i tilfælde af ledighed, muligheder for anden beskæftigelse,
om virksomheden trods manglede efterspørgsel har overskud og herved betaler
virksomhedsskat mv. Endelig kan lønkompensationsordningen på den ene side
være ”skjult” ledighed.
På den anden side er det ikke sikkert, at alle hjemsendte
lønmodtagere står til at miste deres primære forsørgelsesgrundlag eller ende i le-
dighedskøen, hvis lønkompensationsordningen ikke var tilgængelig.
Det bemærkes, at hjemsendte medarbejdere på lønkompensation ikke producerer
noget. Selvom staten delvis kompensere for lønnen, har virksomheden fortsat ud-
gifter ved, at en medarbejder er på lønkompensation.
Det er vigtigt, at de særlige hjælpeordninger som lønkompensationsordningen
ikke fastholdes for længe, så dynamikken på arbejdsmarkedet ikke svækkes for
Det er gjort ud fra en betragtning om, at det i højere grad er repræsentativt for personer, som potentielt vil
overgå til fuld ledighed. Ved at afgrænse opgørelsen til fuldtidsbeskæftigede og fuld hjemsendelse er gennem-
snitsbetragtninger baseret på ca. 27 pct. af data. Det bemærkes, at den gennemsnitlige månedlige kompensati-
onsudbetaling er væsentlig lavere end 27.000 kr. Det skyldes bl.a., at ca. 42 pct. af hjemsendte medarbejdere
ikke arbejder fuldtid.
1
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 219: MFU spm. om effekten på de offentlige finanser af at 1.000 lønmodtagere kommer på lønkompensation fremfor på dagpenge og kontanthjælp, til finansministeren
Side 3 af 3
meget, da det er en central drivkraft bag stigende velstand og en velfungerende
økonomi.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister